Raskausdiabetes

emsu86

Asioista perillä oleva
Lokakuun äidit 2019
En löytänyt hetkeen keskustelua radista, joten aloitan uuden.

Ekasta raskaudesta (9v sitten) ei ollut sokerirasitusta. Toisesta raskaudesta (n. 2v sitten) jouduin heti alkuraskaudessa sokerirasitukseen oman painon sekä iän vuoksi. Tällöin narahdin raja-arvolla paastosta 5,3 ja seurasin sokereita koko odotusajan, ne ei heittäneet lainkaan ja poika oli 3,5kg syntyessään. Joten oli varmaan väärä dg.

Nyt plussasin pe 25.1 ja olen muutamana aamuna mielenkiinnosta ottanut paastosokerin sormenpäästä. Ekana mittausaamuna ti 27.1 vs. 5,9, seuraavana aamuna vs. 6,0 ja tänä aamuna 6,1. Onkohan näissä totuudenperää ja merkitystä näin varhaisilla viikoilla vai voinko jo henkisesti valmistautua että nyt ihan oikeasti napsahtaa radi. :bored: ja milläs viikoilla se alkuraskauden sokerirasitus olikaan? :yuck:
 
Alkuraskaudessa sokerirasitus rv12-16. Itselläkin edessä sitten mahdollisessa seuraavassa raskaudessa. Mullakin esikoisen raskaudessa paastoarvo 5.3 tai 5.4, eikä tullut kuin yksi ylitys raskausaikana kun mittailin.
 
Itsellä runsaasti yli painoa ja edellisessä raskaudessa (10v sitten) oli myös ylipainoa muttei ei ollut raskausdiabetista, nyt kävin muutama viikko sitten testissa ja kaikki 3 arvoa vähän koholla.. Vaikeaa kyllä olla ilman mitään herkkuja, mutta pakko
Onko muut pitäneet mitään "pientä herkkupäivää"? esim. kerran viikossa, jos on dg raskausdiabetes?
 
Mitkä teillä on annettu paastosokerin raja - arvoksi? Normaalilla ei-raskaana olevalla se on 6.itse olen normaapainoinen 2. Tyypin diabeetikko ja nyt raja-arvo paastosokerille on 5.5. Tällä hetkellä lääkitys on otettu pois, kun meni alkurask. Matalalle. Nyt rv 16 seuraillaan Sokereita ja välillä paasto 6.1, aterian jälkeiset sillon tällöin 9.5, mutta edelleen ilman lääkitystä. Liikunta laskee tehokkaasti mulla sokerit. Mutta vähän jännään, että miten kaikki etenee tästä. Tämä on 3.raskaus ja edellisten kanssa ei ollut diabetesta, eikä radia.
 
Mulla ei ekassa raskaudessa ollut ollenkaan radia, mutta kahdessa seuraavassa kyllä. Keskimmäisestä ei ollut alunperin tulossa sokerirasitusta, mutta neuvola lähetti mut sinne kun paino lähti vähän ennen rv 30 nousuun. Sokerirasituksessa heitti paasto- ja 2h arvo ja diagnoosi tuli. Selvisin kyllä ruokavaliota rukkaamalla ja sain arvot pysyy kurissa. Kyllä mä satunnaisesti söin silloin pienen suklaapatukan ja joskus jäätelöäkin, kesä kun oli. Ja löysin sokerittoman jäätelön. Vauva syntyi rv 41+6 ja painoi yli 4kg.

Kuopuksesta selvisin ekasta rasituksesta hyvillä arvoilla, kun kävin rv 15+ sokerirasituksessa. Toisesta en sit selvinnyt, kun kaikki arvot oli vinksallaan. Eikä ruokavaliohoito enää purrut, kun aamupaastoarvo oli jatkuvasti yli. Päivän muut ja 1h arvot oli alle viiterajojen, toki joskus tuli heittoa. Aamupaasto saatiin kuriin metforminilla, jota söin aamuin illoin 2+2. Ja piti myös löytää sopiva iltapala. Pystyin illalla syömään linssisipsejä ja juomaan vähän limua ilman että vaikutti seuraavan aamun paastoarvoon. Synnytys käynnistettiin rv 38+0, ei tosin radin vuoksi. Vauva syntyi rv 38+3 ja painoi hieman yli 3kg.
 
Mitkä teillä on annettu paastosokerin raja - arvoksi? Normaalilla ei-raskaana olevalla se on 6.itse olen normaapainoinen 2. Tyypin diabeetikko ja nyt raja-arvo paastosokerille on 5.5. Tällä hetkellä lääkitys on otettu pois, kun meni alkurask. Matalalle. Nyt rv 16 seuraillaan Sokereita ja välillä paasto 6.1, aterian jälkeiset sillon tällöin 9.5, mutta edelleen ilman lääkitystä. Liikunta laskee tehokkaasti mulla sokerit. Mutta vähän jännään, että miten kaikki etenee tästä. Tämä on 3.raskaus ja edellisten kanssa ei ollut diabetesta, eikä radia.

Meillä on arvona aamu paasto 5.3 ja tunti ruuan jälkeen 7.8, taitaa olla Hussin yleinen ohje.
 
Radissa käytetään insuliinidiabeetikon raja-arvoja, siksi ovat matalammat kuin normaalisti/tablettihoitoisella.

Miksi AnneMarie sulla jatkettiin rasituksen tekoa, jos tuli ylitys? Meillä pelkkä paaston ylitys olis johtanut diagnoosiin eikä rasitusta olis edes lähdetty tekemään.
 
Niin mulla oli radi, eka rasituksessa tuli dg. Käytössä oli pco takia jo metformiini, sitä ei lopetettu raskauden tai radin takia. Annosta nostettiin tosin 500mg 1x3 annostuksesta 1g x 2 ja sillä mentiin loppuun saakka. Säännöllinen ruokarytmi, liikunta ja herkkujen vähentäminen riitti. Raskaus toimi hyvänä motivaattorina hoitaa itseä ja vauva syntyi rv38+ sirona 3,3kg.

Jossain vaiheessa loppupuoleen raskautta sokerit pomppasi yhtäkkiä ja mikään hiilareiden vähentäminen tai liikunnan lisääminen ei auttanut. Onneksi hoksasin, että olin apteekissa ottanut eri valmistajan lääkepurkin kuin oli ollut aiemmin käytössä. Vaihdoin entiseen, eikä ylityksiä enää tullut! Mulle oli yllätys, että geneerisillä lääkevalmisteilla saa olla 20% ero vaikuttavuudessa :woot: Siis viidesosa!!! :bored: :bored: Orionin valmiste oli siis se, jossa oli mulle vähemmän tehoja, Takedalla pysyi arvot hyvinä. Kiinnittäkää huomiota näihin, ettei tule turhia insuliineja! Mulla olis aloitettu insuliinit, ellen olis itse tuota lääkevalmiste vaikutusta huomannut.
 
Minulla oli raskaudessa radi, joka tuli ilmi sattumalta vasta loppuraskaudessa (rv30 tms) perusvirtsatikusta, kun ihan satuin syömään edellispäivän marjapiirakkaa aamupalaksi ennen neuvolaa. Tätä ennen olin puhtain paperein selvittänyt molemmat (1.testi sukurasitteen takia) radi-testit. Onneksi siis tulikin, sillä olihan tuossa vielä aikaa olla raskaana, ja sain sitten ruokavaliolla pidettyä sokeriarvot aika hyvin kurissa.

Itsellä runsaasti yli painoa ja edellisessä raskaudessa (10v sitten) oli myös ylipainoa muttei ei ollut raskausdiabetista, nyt kävin muutama viikko sitten testissa ja kaikki 3 arvoa vähän koholla.. Vaikeaa kyllä olla ilman mitään herkkuja, mutta pakko
Onko muut pitäneet mitään "pientä herkkupäivää"? esim. kerran viikossa, jos on dg raskausdiabetes?
Minä menin koko loppuraskauden ihan sokeriarvojen mukaan. Pyrin pitämään ne kurissa ja syömään toki terveellisesti, mutta joskus saatoin kokeilla jotain ihan pientä määrää esim.jäätelöä, jonka jälkeen vahtasin sitten taas sokerit. Vaikeaa oli. Oltiin häissä vieraina ja oli kesä ja jäätelöä ja piknikkejä ja ah!
Olen käsittänyt, että kaikista parasta olisi vain ylläpitää tasaiset sokerit, joten mikään "vähän paastoan, jotta sitten voin syödä enemmän herkkuja" ei oikein tue tuota ajattelua.
 
Minulla tuli paastoarvon takia radidiagnoosi kaksosia odottaessa. Kertaakaan ei arvot olleet seurannassa pielessä, toki noudatinkin tarkalleen ruokavaliota ja söin maksimissaan 1800 kilokalorin verran, joskin epäilin energiamäärän riittävyyttä kahdelle vauvalle. Syntyivät rv 37+1 painaen "hurjat" 2,1 kg ja 2,5 kg, eli todennäköisesti energiamäärä oli oikeasti riittämätön neuvolantädin vakuutteluista huolimatta. Raskauden aikana kerätty paino oli käytännössä pelkkää turvotusta, näytin melko kuivalta synnytyksen jälkeen, joskin imetyksen takia tuli syötyä sitten liikaakin ja keräsin kilot nopeasti takaisin :grin.
 
Minulla tuli paastoarvon takia radidiagnoosi kaksosia odottaessa. Kertaakaan ei arvot olleet seurannassa pielessä, toki noudatinkin tarkalleen ruokavaliota ja söin maksimissaan 1800 kilokalorin verran, joskin epäilin energiamäärän riittävyyttä kahdelle vauvalle. Syntyivät rv 37+1 painaen "hurjat" 2,1 kg ja 2,5 kg, eli todennäköisesti energiamäärä oli oikeasti riittämätön neuvolantädin vakuutteluista huolimatta. Raskauden aikana kerätty paino oli käytännössä pelkkää turvotusta, näytin melko kuivalta synnytyksen jälkeen, joskin imetyksen takia tuli syötyä sitten liikaakin ja keräsin kilot nopeasti takaisin :grin.

Eihän ne kalorit itsessään sokereita nosta vaan juurikin hiilihydraatit. Mun mielestä ei raskauden aikana pitäis laskea kaloreita vaan panostaa vähähiilarisiin / "hitaisiin hiilareihin" ja proteiiniin + rasvoihin ym., jotka eivät sokeria nosta. Huoletta voi vedellä salaattia, pähkinöitä, kananmunia, lihaa/kalaa, linssejä, papuja jne., eikä vaikuta juurikaan sokereihin. Tummaa leipää, täysjyväpastaa/riisiä (joissa hiilarit nostaa sokeria hitaammin kuin valkoiset vastaavat) lisänä oman sokerin siedon mukaan.

Mullakaan ei raskauden aikana paino noussut kuin kolmisen kiloa ja ne jäi tietty jo synnärille. Nyt on paino 2kk synnytyksestä pari kg matalampi kuin ennen raskautta lähtötilanteessa. Toki ylipainon takia oli tavoitekin, ettei tulisi kovin paljoa raskauskiloja. Mulla radi todellakin auttoi tuossa painonhallinnassa, joten jotain hyvääkin siitä koitui :)
 
^Tiedän, että hiilihydraattien laatu on kalorimäärää tärkeämpää verensokerin hallinnassa, mutta meidän neuvolantädin mukaan en missään tapauksessa saanut syödä tuota viitteellistä 1600-1800 kcal enempää, siihen kiinnitettiin enemmän huomiota kuin itse ruoan laatuun :facepalm:. Minulla ei ollut sokerien suhteen muuta ongelmaa kuin aamun paastoarvo, joka kipusi usein pari kymmenystä liian korkealle jos ruokailuväli piteni liikaa (aamunkoittoilmiö?). Mittasin kerran kaksi tuntia (onneksi yksittäisen) karkkeihin sortumisen jälkeen ja arvo oli silloinkin vain jotain viiden ja kuuden väliin. Kauan on jo tuostakin ajasta, kun kaksoset jo 2v 8kk :shy:.
 
On ollut edellisessä raskaudessa.. Paastoarvo ja kahden tunnin jälkeinen arvo oli tuolloin yli sallitun. Sain kuitenkin ruokavaliolla mennä kyseisen raskauden. Nykyisen raskauden kohdalla tilanne on se että pistän pitkävaikutteista insuliinia aamulla ja illalla. Pysy paasto arvo suhteellisen hyvänä ja ruuan jälkeiset arvot kohtuullisena. Tän insuliini hoidon sain heti viikolla 9 kun totesivat että 2tyypin diabetekseni vaikuttaa sennverran asiaan kuitenkin. No tällä hetkellä ihan kohtuullinen tasapaino noiden arvojen kanssa mutta säädetään määriä tarvittaessa..
 
Minulla oli raskaudessa radi, joka tuli ilmi sattumalta vasta loppuraskaudessa (rv30 tms) perusvirtsatikusta, kun ihan satuin syömään edellispäivän marjapiirakkaa aamupalaksi ennen neuvolaa. Tätä ennen olin puhtain paperein selvittänyt molemmat (1.testi sukurasitteen takia) radi-testit. Onneksi siis tulikin, sillä olihan tuossa vielä aikaa olla raskaana, ja sain sitten ruokavaliolla pidettyä sokeriarvot aika hyvin kurissa.


Minä menin koko loppuraskauden ihan sokeriarvojen mukaan. Pyrin pitämään ne kurissa ja syömään toki terveellisesti, mutta joskus saatoin kokeilla jotain ihan pientä määrää esim.jäätelöä, jonka jälkeen vahtasin sitten taas sokerit. Vaikeaa oli. Oltiin häissä vieraina ja oli kesä ja jäätelöä ja piknikkejä ja ah!
Olen käsittänyt, että kaikista parasta olisi vain ylläpitää tasaiset sokerit, joten mikään "vähän paastoan, jotta sitten voin syödä enemmän herkkuja" ei oikein tue tuota ajattelua.


Uteliaisuudesta vaan kysyisin, että tehtiinkö sulle vielä sokerirasitustesti tuon virtsatikun sokereiden jälkeen? :) Vai mittailtiinko vaan verestä sokeriarvot ja olivat koholla? Mulla nimittäin juuri ennen sokerirasitustestiä oli sokeri yhdellä plussalla neuvolassa, mutta sehän ei ole automaattinen radi-diagnoosi, vaan omalla kohdallanikin kyse oli vain siitä, että munuaiset ”falskasivat” sokeria virtsaan. Olin aamulla syönyt appelsiinin ja juonut appelsiinimehua, kiireessä en ehtinyt syödä muuta aamupalaa. Sokerirasituksessa kaikki oli kunnossa eikä arvot olleet lähellä raja-arvoja.
 
Täällä kitkutellaan vielä ilman lääkitystä liikunnan ja ruokavalion tasapainoiluilla. Mutta on ne hyppineet kovasti ja yli raja-arvojen. Mulle hyks:n naistenklinikalta on annettu raja-arvoiksi seuraavat: paasto alle 5,5, ennen ateriaa: alle 5,5, aterian jälkeen: alle 7,8. Monesti ylittyy, etenin aterianjälkeiset, jotka saattaa olla yli 10. Viikon päästä mulla on rakenneultra, jolloin mietitään lääkitystä uudelleen. Tietenkin tiheästi saan mittailla tässä. Rv nyt 19+2.
 
Uteliaisuudesta vaan kysyisin, että tehtiinkö sulle vielä sokerirasitustesti tuon virtsatikun sokereiden jälkeen? :) Vai mittailtiinko vaan verestä sokeriarvot ja olivat koholla? Mulla nimittäin juuri ennen sokerirasitustestiä oli sokeri yhdellä plussalla neuvolassa, mutta sehän ei ole automaattinen radi-diagnoosi, vaan omalla kohdallanikin kyse oli vain siitä, että munuaiset ”falskasivat” sokeria virtsaan. Olin aamulla syönyt appelsiinin ja juonut appelsiinimehua, kiireessä en ehtinyt syödä muuta aamupalaa. Sokerirasituksessa kaikki oli kunnossa eikä arvot olleet lähellä raja-arvoja.
Seurailtiin sokereita, ja kun siellä tuli muutama ruuanjälkeis ylitys, niin homma oli selvä. Pitkään olin ilman virallista diagnoosia, mutta ilmeisesti se kuitenkin jossain vaiheessa on tietoihini lisätty.
 
Seurailtiin sokereita, ja kun siellä tuli muutama ruuanjälkeis ylitys, niin homma oli selvä. Pitkään olin ilman virallista diagnoosia, mutta ilmeisesti se kuitenkin jossain vaiheessa on tietoihini lisätty.

Okei, ajattelinkin että kai se jollain lailla varmistetaan, sitä juuri mietin että tarvitseeko tuollaisessa tilanteessa mennä vielä kolmatta kertaa rasitukseen. Mutta siis ei. :)
 
Okei, ajattelinkin että kai se jollain lailla varmistetaan, sitä juuri mietin että tarvitseeko tuollaisessa tilanteessa mennä vielä kolmatta kertaa rasitukseen. Mutta siis ei. :)
Joo ei, onneksi. :D Kaksi kertaa + synnytyksen jälkeen oli ihan tarpeeksi. Mahdollisen seuraavan lapsen kanssa sitten koko lysti uudestaan... :rolleyes:
 
Kuinka usein teidän täytyy mitata sokereita? Minulla on ohjeena kaksi kertaa viikossa 5-6 kertaa päivässä, eli aamupaasto ja aterioiden jälkeen. Edellisessä raskaudessa loppu vaiheessa riitti 4 kertaa päivässä kahdesti viikossa.
 
Takaisin
Top