Vauvamahan taputtelu

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Oletteko törmänneet siihen, että tutut ja ehkä tuntemattomatkin taputtelevat tai muuten koskettelevat vauvamahaa? Millaisia fiiliksiä se teissä herättää?

Minua ei raskausaikana haitannut kaikkein läheisimpien taputtelut (puoliso, oma äiti, paras ystävä), mutta vähänkin etäisempien ihmisten toimesta se tuntui kyllä liian tungettelevalta - siis juuri sellainen lupaa kysymättä tapahtuva koskeminen. En tainnut silti saada sanottua asiasta. Onneksi sitä ei tapahtunut montaa kertaa.
 
Jotkut taputtelee joo. Riippuu ihan kuka iholle tulee ja millä "asenteella". Esim esikoisen eskariope lähestyi masua kädet ojossa, en pistänyt lainkaan pahakseni, kun hän on niin ihana ja sydämellinen ihminen. :) mutta jos joku vieraampi ihminen, jonka kanssa ei synkkaa muutenkaan / sukulainen, joka kuvittelee, että hänellä on jokin kirjoittamaton oikeus koskea vatsaani tulee koskemaan niin vaivaannun ja haluaisin liueta tilanteesta pois.:/
 
Mä en muista et mahaa ois taputellu kukaan muu kuin mies + kaikki hoitohenkilökunta toki.. Nyt toisen kohdalla tulee uutena taputtelijana sitten esikoinen tietenkin mukaan :) Esim omaa äitiä en ahdistavana kokisi mutta jos vaikka jossain odotushuoneessa tulisi outo mummeli silittelemään niin varmasti ahdistais :grin
 
Ei onneksi ole tullut yksikään tuntematon mahaa taputtelemaan, mutta näitä puolituttuja kyllä riittää ja täytyy sanoa, että en pidä siitä ollenkaan. Sehän on mun nahkaa ja mun maha, enkä minäkään heihin koske :D
Enemmänkin oon törmännyt näihin mahaa kommentoiviin ihmisiin, koska raskausmahahan on ihan vapaata riistaa siihen tarkoitukseen...Ainakin heidän mielestään!"Kyllä tuo on ihan selvä poikamaha" "Voi kamala minkä kokoinen, oletko varma ettei siellä ole kuin yksi?" Ja siis mahan muodon perustella tosiaan voi ihan kuka vaan kauppareissulla tulla kertomaan omat fiiliksensä..Voi että! :D
 
Kuulemma ihmiset saattaa tulla kommentoimaan mahaa vaikka ei olisikaan raskaana... Eihän se päälle näy onko siellä vauva vai ei... Että ihmiset kehtaa joskus olla outoja.
 
Mulla tuli pari naapurin naista taputtelemaan vatsaa, olihan se vähän outoa. Melkein kaikki työkaverit taputtelivat myös, mutta ollaan niin läheisiä, että se ei haitannut. Kerran yksi tuhdissa humalassa oleva tuntematon mies yritti innoissaan lähestyä vatsaani, mutta häntä sain väisteltyä pyörimällä ympäri. :happy3
 
Mä en tykkää ollenkaan siitä, kun mun mahaan kosketaan. Mies totta kai saa koskea, onhan se hänenkin ”mahansa”. Onneksi suoraan puhuminen auttaa esim. äidilleni sanoin etten siitä tykkää ja hän asian hyväksyi vaikka tuskin sitä ymmärtää. Olisin varmaan kauhuissani, jos joku vieras katsoisi oikeudekseen mahaan koskea.
 
Minulla on varsin suuri "personal space" enkä voi sietää jos minua esim halaillaan ns puskista. Minun mahaan ei kyllä vieraat tule koskemaan enkä ole lainkaan arka sanomaan asiasta. Mahan taputtelu menee mielestäni samaan pooliin takapuolen puristelun/taputtelun kanssa. Ehdoton no no.
 
Minulla on varsin suuri "personal space" enkä voi sietää jos minua esim halaillaan ns puskista. Minun mahaan ei kyllä vieraat tule koskemaan enkä ole lainkaan arka sanomaan asiasta. Mahan taputtelu menee mielestäni samaan pooliin takapuolen puristelun/taputtelun kanssa. Ehdoton no no.

Sama täällä. Mulla on esim iso kynnys halata ketään kaveria, lähempien ystävien kanssa kyllä halataan kun tavataan/erotaan. Kaikenlainen kosketus ei-niin-läheisiltä tuntuu ikävältä. Mutta armaan mieheni kosketusta sitä sitten jopa kaipaa jokaiseen päivään. Samaten pienenä muistan istuneeni paljon sylissä. Ehkä se on mihin on tottunut.
 
Ei onneksi kukaan edes yrittänyt. Minä en halaile kavereitani tai muitakaan, enkä pidä koskettelusta. Olisi todella kiusallista, jos naapuri, työkaveri tai kaveri taputtelisi mahaa. Omalle äidille tai siskolle antaisin luvan, jos kysyisivät. Miehen läheisyyttä ja mahan koskettelua sen sijaan olisin toivonut.

Minulle tämä on aina ollut normaalia ja olisi tosi vaikea kuvitella, että kaveri tai äiti tulisi halaamaan. Saati taputtelemaan mahaa kysymättä. Siksi en koe, että minun tilan tarpeeni olisi mitenkään erikoisen iso, kun en ole lähipiirissäni muunlaiseen tottunut.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla ekassa raskaudessa (oliskohan ollut viikoilla 32-33) niin yksissä juhlissa yks vanhempi nainen tuli ja kosketteli, kertoi että itsellään neljä lasta ja kysyi että odotanko kaksosia....joo en, yks vauva vaan mut kiitos vaan...
 
Läheiset koskettelivat ja taputtelivat raskausvatsaa, aina kyllä kohteliaasti kysyivät luvan. Ja säästyin, ihme kyllä, tuntemattomien lähentelyiltä. Huh, onneksi. Olisi ollut kyllä ahdistavaa joutua kokemaan yllätyshyökkäyksiä!
 
Edellisten aikana ei onneksi kukaan yrittäny, työkaveri kysyi saako mut siinä ne. Mahan kokoa kyllä tutut päivitteli mutten sitä kokenu silloin pahana. Tuntemattomat ei kommentoinu. Saa nähä kuinka tällä kertaa.
 
Mua ei haittaa jos perhe/ystävät/työkaverit silittelevät mahaa. Suurinosa on kysynyt luvan ensin. Mutta tuntemattomat onkin sitten eri juttu, se olisi kiusallista...
 
Pari päivää sitten tuli eka mahan taputtelu jonkun muun kuin oman miehen toimesta.
Kollega, jota olen tavannut vain palavereissa (ja jonka nimeä en edes muistanut) tuli onnittelemaan ja taputti samalla vatsaani. Hymyilin ja kiitin, mutta vähän hassu fiilis jäi. Itselleni kun ei ikinä tulisi mieleenkään koskea toisen raskausmahaan ilman lupaa, ei edes oman siskon.

Mies toki saa taputella ihan niin paljon kuin haluaa. Hänenhän lapsi siellä on ja se on hänen ainut tapa ottaa lapseen minkäänlaista "kontaktia" tässä vaiheessa. Minä sentään tunnen liikkeet joka päivä.
 
Minun mahaani ventovieraat ovat taputelleet vain silloin kun en ole ollut raskaana. Olen aina nauranut heille ja todennut, että olen vain lihava.:grin
 
Takaisin
Top