IVF/ICSI kokemuksia

Pahoittelut minultakin jos olen aiheuttanut mielipahaa. Ehkä hyvä paikka

Meillä ei näytä ollenkaan hyvältä tilanne. Eilen alkoi tiputtelu, tehtiin illalla testi ja oli räikeä plussa. No, eipä se hcg laske kovin nopeasti kun verikokeessakin oli niin korkealla. Tänään illalla vuoto muuttui runsaaksi, vaimo sanoo että hyytymiä tulee ja krampit on kovat. Tänään 5+3 niin tuskin voidaan varmistaa tilannetta ennen kuin ensi viikon loppupuolella. Huoli on kova, toivo lähes kokonaan poissa. Jokaisella terveyssivulla lukee että ei syytä huoleen jos ei ole kipua tai vuoto ei ole runsasta, niin vaikuttaa todennäköiseltä että kesken meni, taas.

Ymmärrän kyllä että tilanne on eri niillä joilla ei ole yhtäkään lasta. Meillä sentään on yksi. Silti kello käy tämänkin kanssa, kun tuntuu että enää ei ole kyse vain meidän lapsitoiveesta, vaan kyvystä antaa olemassa olevalle lapselle sisarus, leikkitoveri. Jos ikäero kasvaa kovin suureksi, jälkimmäinen ei oikein toteudu. Tuntuu raastavalta ajatella että lapsi jää .

Olen pahoillani, Beisla! Saanko sanoa muutaman sanan suurempien ikäerojen puolesta minäkin? Niitä joutuu nykyään oikein perustelemaan. Mutta. Tämä on subjektiivinen ja jyrkkä mielipide, olen aidosti sitä mieltä että vähintään kolmisen vuotta on mahtava juttu.

Suurempi ikäero on usein loistava asia perhedynamiikan kannalta. Lisäksi se vapauttaa lapset "pakkoystävyyden" ideasta, ystävyys syntyy jos on syntyäkseen, kuten pitääkin. Minulla on valtava iköero siskooni, ja se on mahtavaa.
 
Beisla, voi hemmetti, pahoittelut :sad001 Jos vielä päädytte yrittämään Vaimolla, niin kysäskää disperiiniä myös kortisonin kaveriks. Mulla tosiaan kans endoa, kemiallinen jne. ja tää edelleen matkassa oleva oli kortisoni+disperiini kierrosta.

Mä en kans halua lapsille pientä ikäeroa. (Ja joo kyllä tiedän tällä taustalla, että näitä ei niin vaan päätetä.) Musta olis jotenkin ilkeetä sitä ensimmäistä kohtaan hankkia toinen heti ja hän ei sais rauhassa olla pieni.

Mä oon itse myös läheisempi mua 12 vuotta nuoremman siskon kanssa, kuin 4 vuotta nuoremman veljen. Toki voi olla myös sukupuolikysymys.
 
Mulla ja mun veljellä on ikäeroa 5,5 vuotta (ikäero johtui myös siitä, että sekä mua että mun veljeä tehtiin pidemmän kaavan mukaan...) ja miehellä on veljensä kanssa ikäeroa noin 1,5 vuotta. Ja kyllä mies on veljensä kanssa huomattavasti läheisempi kuin mitä minä oman veljeni. Ei me ihan kauheasti olla vapaa-ajalla tekemisissä ollenkaan, tosin hän myös asuu tällä hetkellä ulkomailla. Mut mies mm. soittelee veljensä kanssa useamman kerran viikossa, mä en ikinä... Ellei sit oo oikeasti jotain asiaa. Mutta niin kuin Mörkökin sanoi niin voi toki olla sukupuolikysymyskin.
Me oltais toivottu, että lapsille olisi tullut pieni ikäero, mutta yli neljän vuoden jo mennään eli katotaan mennäänkö samaan kuin mitä minä ja veljeni. Toivottavasti vähän edes pienemmäksi jäisi tuo...
 
Onhan noissa läheisyys hommissa myös pitkälti kysymys ihmisten persoonista :)

Mulla kaksi sisarusta, veli johon ikäeroa 3v, sisko johon ikä eroa 5vuotta.. ollaan kaikki aivan erilaisia.
Molempien kanssa ok läheinen, mutta siskon kanssa enemmän tekemisissä, koska veljeni on hieman hankala persoona.
Nytkin välit vähän "jäähyllä"..

Toki itsekin toivon lapsille suht pientä ikäeroa, mutta lähinnä kyse on enemmänkin taloudellisista ja käytännön syistä.. :)
 
Jokaisen oma kokemus kyllä heijastuu näihin. Parhaimmillaan lähes samanikäisistä lapsista tulee läheisiä, joo, mutta pahimmillaan pieni ikäero = tuplasti haastavat ikävaiheet, ikuinen vertailu ja kilpailu. En ole tarpeeksi kyvykäs kasvattaja näihin ihan suoraan sanottuna.

Käytännöllisesti jos ajattelisin (ja fiilispohjaltakin), tavoittelisin noin kuuden vuoden ikäeroa, mutta en uskaltanut odottaa tämän ikäisenä, ja varmaan ihan hyvä nyt yrittää, kun kerran yrittäminen kestää ja epäonnistuu :/

Anteeksi, että jauhan tästä, ajattelin vain että jospa joku saisi myönteistä ajateltavaa vaikka oma toive olisi ollut toinen. Paljon enemmän kuin ikäerosta lopulta riippuu lasten luonteista mutta myös vanhempien kyvyistä.
 
Kyfi, pahoittelut keskenmenosta. :sad001 Ihmeen usein teillä on seurattu raskauden kulkua, en kyllä keksi mitä hyötyä siitä on, ultralla tai verikokeella. En ole myöskään kuullut että ultraus voisi aiheuttaa keskenmenon, parasta kysyä lääkäriltä.

MiisaS, kiva että saitte useamman alkion pakkaseen, noilla on hyvä lähteä yrittämään. :)

Nasukka, hyvältä kuulostaa! Hienoa että saatte ICSI:n ja tosi hyvä että vasemmankin munasarjan puktio onnistui.

Suski, hienoa että saatte vielä PAS:n tänä vuonna. Meilläkin on napit, taisi olla kaksi päivässä mutta en ole ihan varma.

Cranberry, toivottavasti pitkä kaava tosi teille paremman saaliin.

Mette, hyvä että saatte uuden yrityksen noin pian. Hassua kyllä jos haluavat vaihtaa kaavaa, kun ilmeisesti munasolujen määrä ei teillä ollut ongelmana.

Miselli, kiva kuulla sun akupunktiosta! Mekin ollaan mietitty sitä tai vyöhyketerapiaa ensi siirtoon. Veren vähyys kuulostaa kyllä vähän oudolta, mutta pääasia jos hoidosta on hyötyä. :)

AiraP, hyvä saalis teilläkin! Ainahan noista tosiaan osa tippuu kyydistä, mutta eipähän tulee turhia siirtoja. Meidänkin klinikka tekee nykyään lähinnä vain pitkää viljelyä.

Täällä alkoi tiputtelu, eli toiveikas olo siitä että menkat alkaisi viimeistään maanantaina!


Pitkästä aikaa täällä käymässä,uuteen siirtoon olen menossa tässä kuussa.
Lääkärimme oli sitä mieltä että keskenmeno ei voi tulla ultauksesta mutta hän sanoi että ketään näin useasti ultrattua ei ole tutkittu,joten jäi vähän vajaaksi vastaus.Mutta tulevassa hän sanoi että parempi olisi että ei ultrattaisi niin useasti.toiveekkaana uuteen yritykseen ja pitää pinta tällä kertaa että ultria ei tehdä joka toinen pvä.
 
Sen verran ajattelin vielä tulla tsemppaamaan... vaikka IVFn tulos olisikin niin kuin minulla, että pitkän viljelyn ja alkiodiagnostiikan jälkeen vain yksi ainoa terve alkio on jäljellä, voi raskaus lähteä siitä ainokaisestakin blastosta käyntiin. Eilisessä ultrassa näkyi jo syke.

Ja iästä... jos avioparikin voi olla parhaat ystävykset ja heillä ikäeroa on 25 vuotta, ei 3 tai 4 vuotta ikäeroa sisaruksilla tunnu missään. Vanhemmista ja kasvatuksesta kiinni.
 
Alotan illalla pistämään Menopuria. Jännittää kun eka ivf meillä että miten munasarjat reagoi:nailbiting: Taustalla on endo. Procren on nyt ja odotan josko mielialanvaihtelut vähän vähenis ja saan uusia sivuvaikutuksia tilalle:rolleyes:.

Nyt yritetään ensimmäistä yhteistä, miehellä on kouluikäset lapset pienellä ikäerolla. Jos meille nyt ensimmäinen ja sen jälkeen toinenkin lapsi suodaan niin itse toivoisin noin 3 vuoden ikäeroa tai vaikka isompikin vois olla. Syynä juurikin se että ensimmäinen saisi olla pieni rauhassa ja ainakin näin vielä lapsettomana kuvittelen että voisi tehdä hyvää kun toivottavasti pahimmat valvomiset olisi ohi ennen kuin toinen tulisi. Mulla on vajaa kaks vuotta nuorempi sisko eikä olla tosi läheisiä, vaikka ei väleissä mitään ongelmiakaan oo. Ei vaan kovin usein olla yhteyksissä. Uskon että on luonnekysymys miten läheisiksi sisarukset tulee eikä välttämättä ikäero niin tärkeä. Mies taas toivoisi pienellä ikäerolla niin kuin lapsensa ovat että heistä on seuraa toisilleen. Hänen lapsista vanhempi on tyttö ja nuorempi poika ja nyt tyttö ei oo enää niin innostunu leikkimisestä ja poika kaipaa meillä ollessaan leikkikaveria siskostaan. Sitä en osaa arvioida kuinka läheisiä ovat tässä vaiheessa. Tosin jos ensimmäisen saamisessa menee kauan, voi joutua toista yrittämään nopeastikin. Vaikka toinen puoli on että yrittäessä sitä aikaa saattaa taas paljon mennäkin.
 
Motto78, tervetuloa! Toivottavasti solujen kasvattelu sujuu hyvin amh-arvosta huolimatta.

Iköerosta vielä, en mäkään kyllä usko että kolme vuotta tai vähän ylikin olisi liikaa, mutta pelko vaan kasvaa siitä kuinka kauan saa vielä odottaa, tietämättömyys kalvaa. Lisäksi pitää sanoa että kaveripiirissä ne, jotka ovat yksinään yli kolme vuotta vanhempia tai nuorempia kuin muut sisarukset, ovat sanoneet lapsena tunteneensa itsensä hieman ulkopuoliseksi. Jos taas kaikilla on tasaisen pitkät ikäerot tai lapsia on vain kaksi, samaa tunnetta ei ole ollut. Näin siis vaan niistä joita itse tunnen.

Kyfi, hyvä kuulla, pidä vain pääsi! Eihän ne ultrat auta raskautta jatkumaan mitenkään, niissä saa vain tietää jatkuuko se ylipäätään ja miten alkio kehittyy. Toki viimeistään 12 viikon paikkeilla ultra on hyvä, koska siinä voi jo saada tietoa mahdollisista rakennepoikkeamista.

Suski, en ihan usko että (lähinnä) kasvatustaidoista kiinni, miten sisarukset tulevat keskenään toimeen. Paljon varmasti persoonakysymys lasten kesken. Toki vanhemmat voivat saada hallaa aikaan jos vaikka suosivat yhtä lasta. Tästä on kokemusta sukulaispiirissä...

Miri tsemppiä, toivottavasti saatte munasolut kasvamaan!

Me käytiin eilen klinikalla. Ultrattiin sitten kuitenkin, että onhan kaikki raskausmateriaali varmasti poistunut. Oli kyllä, enää vähän limakalvoa jäljellä. Ohjeena tehdä parin viikon päästä raskaustesti, että onhan se varmasti nega.
Keskusteltiin jatkosta ja päätettiin vielä yrittää vaimon kanssa. Lääkäri sanoi, että suosittelee jotain veren hyytymistekijätestiä. On kuulemma yleinen käytäntö kolmen keskenmenon jälkeen, mutta lapsettomuuspuolella ei enää tehdä eroa keskenmenojen ja kemiallisten välillä niin meillekin testi voisi olla hyvä. Kuitenkin sanoi, että edelleen todennäköisintä on, että kemiallisten syynä olivat vain alkion kehitysvirheet. Esim. kertoi että 31-vuotiaalla blastoista keskimäärin 60% on terveitä. Testi maksaa 350€ ja sitä varten pitää olla kuulunut km:stä tai synnytyksestä kuusi viikkoa, niin siinä todennäköisesti menisi kaksi kiertoa väliin. Yksi nyt jää joka tapauksessa, mutta minä olisin sitä mieltä että ei tehdä vielä testiä. Vaimo taas haluaisi, saa nähdä mihin päädytään.
 
Heippa, uusi käyttäjä ilmoittautuu!

Meillä olisi (toivottavasti) IVF/ICSI tulossa pitkällä kaavalla maaliskuun kiertoon, helmikuun lopussa / maaliskuun alussa pitäisi selvitä se, tuleeko vai joudutaanko vieläkin siirtämään (toivottavati ei).
Meillä takana vuosien yritys, ei ole tehty mitään muut hoitojen saralla kun vasta vuosi sitten alettiin tutkia kunnolla syytä miksei onnistu.

Nyt yritän tutustua tämän foorumin käyttöön, onkohan tuo salainen ryhmä vielä käytössä?

Tervetuloa, toivottavasti tärppää pian! :)

Salaisella puolen, ainaki niissä ketjuissa mitä seuraan, on hiljaista. :sad001
 
Oon kyllä ihan pihalla näistä hoidoista ym. Vaikka olin kuvitellut et olisin asioista ottanut itse selvää jo. Mut kokeneemmat kertokaahan. Luonnolliseen kiertoon on nyt siis pas suunnitteilla. Kävin tänään ultrassa kp 9 ja vasemmalla puolella näkyi jo suht ison kokoinen folli. Lääkäri käski nyt testaamaan ma-ke ovista ja jos tulee ovis+ niin hoidot päättyy tän kierron osalta siihen... Tänään, huomenna ja keskiviikkona tarkoitus pistää myös annokset ovitrellea (ke isompi annos). Ja jos ovis+ ei tuu, niin sit alkiot sulatetaan ma ja siirto tehtäisiin ensi viikon keskiviikkona, jos sulatuksesta selviävät. Terolut aloitetaan kans nyt tällä viikolla jo.
Olin siis itse siinä luulossa, että siirto olisi ollut jo tällä viikolla ke-pe ajalla. Olin niin hämmentynyt siellä lääkärissä kun meni ajatukset ihan uusiksi etten tajunnut siinä asiasta mitään kysyä. Mutta siis kuulostaako tää aikataulu ihan siltä kuin pitääkin?!
 
Kosmos 1. ICSI lyhyt kaava, punktio 20.2.-17, ei tuoresiirtoa hypeririskin takia. Lääkkeellinen PAS 4/2017, josta plus ja poika syntyi 5.1.2018. ?/2019 PAS suunnitteilla(8 alkiota pakkasessa).
Seesam 1. ICSI 11-12/2017, pitkä kaava. 7 solua, 5 hedelmöittyi. Tuoresiirto 12/17 -> nega. PAS 2/2018; nega. Pakastin tyhjä. 2. ICSI 4/18, lyhyt kaava, 2 munasolua, molemmat hedelmöittyi. Tuoresiirto -> nega. Toinen ei jaksanut blastoksi. 3. IVF/ICSI 8-9/18, pitkä kaava.

Triana
1. IVF 5/18, lyhyt kaava. Keskeytetty, ei punktiota
2. IVF12/18, pitkä kaava. 10 rakkulaa, joissa kahdessa solu, yksi hedelmöittyi. Tuoresiirto nega.
3. IVF 2/19

Kissankulta
1. IVF/ICSI lyhyt kaava 09/2017, punktio 29.9. vain kolme solua - ei päästy siirtoon asti.
2. IVF/ICSI pitkä kaava, tuoresiirto (icsi) 1.12.17 nega, pakkasessa 2 (ivf)alkiota - alkiot sulatettu 03/18 ja menehtyivät
3. IVF/ISCI lyhyt kaava 10/18, punktio 26.10. ei yhtään munasolua
4. IVF/ICSI tulossa helmi-maalis 2019

Herukka 1. IVF 4/2018, pitkä kaava ~ täysin epäonnistunut hoito.
Nyt ICSI 12/2018 punktio vk 2

Janel
1. ICSI 11/16 lyhyt kaava, soluja 15, 5 alkiota, tuoresiirto nega, 1.PAS 01/17 nega, 2.PAS 02/17 plussa, mutta km 8+3, 3.PAS 05/17 nega.
2. ICSI 8/17 lyhyt kaava, soluja 8, 2 alkiota, tuoresiirto; nega, PAS 10/17 nega.
3. ICSI 03/18 lyhyt kaava, soluja 10, 4 alkiota, tuoresiirto; kemiallinen. 1.PAS 4/18?

Villisilmä
1. ICSI 2/18 lyhyt kaava, 5 munasolua joista 1 hedelmöittyi, tuoresiirto blastokystina -> plussa, km
pidetään hetki taukoa
2. ICSI tulossa 8/18?

MindyH
1. IVF 10/16 pitkä kaava, 6 munasolua, joista 4 hedelmöittyi, tuoresiirrosta plussa, jouduttu keskeyttämään Rv:20+5 kaksosten FFTO:n takia. 1. PAS 11/17, josta tuli plussa mutta tuli kkm 9+1. 2.PAS 30.5 nega 3.PAS 8/18 (viim. Blasto) lääkkeellinen kierto?

Beisla:
1. ICSI 4/18 lyhyt kaava, tuoresiirto nega, ei mitään pakkaseen
2. ICSI 5/18 lyhyt kaava, 5 alkiota. Tuoresiirto nega, PAS 6/18 nega, PAS 7/18 nega, 8/18 era-testi, 9/18 lääkkeellinen kierto, kemiallinen
PAS 23.10., lääkkeellinen kierto, kemiallinen
Donor-alkiot 4kpl, 1. PAS 17.12., km 1/19

Cranberry odottelee 7. ICSIä

MiisaS
2 Inseminaatiota syksyllä 2018 nega molemmissa
1. Ivf lyhyt kaava 11/18, tuoresiirtoon ei päästy, pakkaseen saatiin kolme alkiota, joista yksi tarkoitus siirtää 1/19

Kultsikutri
1. ICSI 09/12. 10 munasolua, ei mitään siirrettävää
2. ICSI 03/13 tuoresiirto nega, PAS nega
3. ICSI 09/13 tuoresiirto nega , 1 PAS plussa, vauva 06/14. 2 PAS 04/16 nega, 3 PAS 06/16 nega
4. ICSI 09/16. 7 munasolua, ei mitään siirrettävää
1. Inseminaatio 09/17 nega
2. Inseminaatio 02/18 nega
3. Inseminaatio 05/18 nega
5. ICSI 11/18

Mette82
2 inseminaatiota 06/18 ja 08/18 - negat
1.IVF 11/18 pitkä kaava, 16 kypsää munasolua joista 1 hedelmöittyi. Tuoresiirto.

Motto78
1. IUI 09/17 - nega
1. IVF 11/17 - pitkä kaava, kaksi kypsää solua, yksi normaalisti hedelmöittynyt alkio. Tuoresiirto, nega
Kaksi luomuplussaa 1/18 ja 8/18, kkm:t viikoilla 14+6 ja 8+2.
2. IVF suunniteltu 02/19 - lyhyt kaava, PGS mikäli saadaan tarpeeksi alkioita diagnostiikkaan.


~ Plussanneet ~
Jennis
Sofiask 1.ivf 5/17+tuoresiirto nega. 1. Pas 8/17. La 3.5.
Nennu90
Helios 4. ICSI 09/16 lyhyt kaava (lahjasiittiöt), 7. PAS 12.9 , La 31.5.18
Helen 79
Sarahe
Vastavirrassa
Blanca
Unique
Mimosa85 2. ivf tuoresiirto, la 27.2.
Toivon Kipinä
MiuMau79 2. IVF 9/17, tuoresiirto nega, 1. pas 11/17 plussa, la 31.7.18
BlueTerranova 2.Ivf tuoresiirto, plussa la 04.11.17
Maleen 5.ICSI tuoresiirto,la 1.8.2018
liljatar, 2.IVF tuoresiirto, la 28.8.2018
Jopsukka, 1.IVF tuoresiirto, la 5.9.2018
Juupasjaapas, 1.IVF tuoresiirto, la 5.9.2018
Suvetar, 1. IVF:n 1. PAS, la 6.11.18
Anannaa, 1. IVF:n 1. PAS
Ninuok 1 ICSI:n 4.PAS, LA 28.12.18
MuuMuu, 1. IF:n 1. PAS, LA 1.2.19
bluebe, 2. IVF/ ICSI
Ilpuri 1. IVF:n 1. PAS
Unique 1. ICSI 1. PAS
Jero, 1. IVF:n 5. PAS
Heitsu1996, 2.IVF tuoresiirto, LA 26.6.2019
Ronya, 2. ICSI:n 2. PAS, la 2.8.2019
Suski75, 1. IVF:n ainoa terve (PGS) alkio, la 31.8.19
Miselli, 2. IVF:n 1. PAS, la 5.9.2019

~Lapsen syliin saaneet ~
Kohta3. 7.2.18 Poika
Kaakao 7.2.18 Poika
Blanca 2.7.18 tyttö
MiuMau79 4.8 poika
liljatar 4.9.18 Tyttö
Jopsukka 10.9.18 tyttö
Maurizio 25.12.2018 tyttö
Ninuok 11.01.2019 tyttö
 
MiisaS alkiot on siis 3 päiväisiä. Joskus sulatuksen jälkeen voidaan vielä kasvattaa mut kai se riippuu tilanteessa. Eikös luonnollisessa kierrossa pitäisi tulla ovis...? Mä en nyt saanu selko tosta että kun sanoit että jos ovis+ ei tuu niin sitten sulatetaan ja siirretään...
Mulla oli pari siirtoa luonnolliseen kiertoon ja siinä metsästin ovista ja kun tuli + niin soitin heti hoitopaikkaan ja ne kertoi päivän millon siirto.
 
Äh! Miten toi mun tollain tuli :sad001
En osaaaaa. :D

Mutta siis 5,5 vuoden yrittelyn, odottelun ja hoitojen jälkeen, saatiin viimein oma pieni tyttö vauva syliin :Heartred

Synnytys ei sujunut toivotusti, mutta pääasia että vauva saatiin terveenä ulos :Heartred
Tänään kotiuduttiin naistenklinikalta. :)
 
Takaisin
Top