Lasten kanssa ulkoilu

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Kuinka paljon te ulkoilette lastenne kanssa näin talviaikaan ja mitä puuhaatte ulkona?

Voin rehellisyyden nimissä myöntää, että minua itseäni ei ulkona värjöttely kiinnostaisi välillä tippaakaan. Jos on kiva keli, voi se olla ihan mukavaa talvellakin (joskin välillä vähän tylsää), mutta räntäsäällä olisin kyllä paljon mieluummin sisällä kuivassa ja lämpimässä. :D Lasten takia koitan kuitenkin skarpata ja viedä heidät joka päivä ulos. Jos ei ole muuta menoa, ollaan yleensä aamupäivällä vähintään tunnin verran ulkona. Mies vie lapset sitten vielä toisen kerran ulkoilemaan töistä tultuaan (kun minä teen vuorostani töitä).

Nyt ollaan laskettu mäkeä ja leikitty lumella, esim. eilen tehtiin pieni lumihevonen. Välillä käydään kävelyllä tai vaikka potkukelkkailemassa ja toisinaan mennään läheiseen leikkipuistoon. Vanhempani asuvat naapurissamme, joten leikitään välillä myös heidän pihallaan.

Keväällä ja kesällä voisin sitten vaikka asua ulkona, mutta tähän vuodenaikaan se on toisinaan vähän pakkopullaa. :D
 
Täysin fiilispohjalta. En ota MITÄÄN paineita asian suhteen.

Lapset osaa olla omassa pihassa ilman minuakin. Huonolla säällä mua ei saa ulos helposti. Eniten tykkään olla, jos on jotain tekemistä itsellekin.

Talvella omassa pihassa voidaan rakennella lumesta jotain, hiihtää, leikkiä pimeällä heijastinpiiloa tms.
Käydään myös pulkkailemassa, luistelemassa, lenkkipolulla jne.

Kesällä ja keväällä on tekemistä mielin määrin. Kesällä ollaan enemmän ulkona kuin sisällä.
 
Minä tykkään kyllä ulkoilla itsekin. Tuntuu että päivä menee pilalle, jos ei pääse pihalle. Talvella teemme lumitöitä, sekä omat että naapureiden. Suojasäällä lumiukkoja, pulkkamäessä käydään ja on jo kokeiltu luistelua ja hiihtoa, liukurikin on ollut käytössä vaikka äitiä hirvittää. Umpihankikävely on koettuna ja vuoria valloitetaan. Lisäksi lapsi nukkuu ulkona päiväunet, minä pääsen silloin unilenkille. Päivästä riippuen 1-4h ollaan ulkona.
 
Ei juurikaan ole tekemistä näin talvella. Lapsi ei myöskään viihdy ulkona. Potkukelkkailu, pulkkailu, rattikelkkailu ym. kiinnostaa max. 100 m. Lapsi ei jaksa, kun mikään ei onnistu lumesta ja vaatetuksesta johtuen. Rattaiden kyydissä jaksaa olla 50 m. Ulkona nukkuminen olisi keino saada raitista ilmaa, mutta se ei ole mahdollista naapurin haukkuvan koiran takia. Itse käytän päivän ainoan pienen hengähdystauon lepäämiseen, enkä tosiaankaan lähde lenkille. Lumitöitä lapsi jaksaa tehdä 5 min.

ltapäivällä tai illalla ulkoillaan, riippuen mitä hommia pitää hoitaa milloinkin. Talvella max. 1 h, sen jälkeen lapsi ei enää jaksa tai on kylmissään. Aamupäivisin ei ehditä ikinä ulos, tai jäisi aamuhommat ja ruoat tekemättä.

Itse tykkäisin ulkoilla talvellakin, mutta lapsen syntymän jälkeen ulkoilu kaikkina vuodenaikoina on ollut aikamoista taistelua.
 
Vaihtelevasti ulkoillaan, joskus monta tuntia, joskus ei ollenkaan. :D Lapset sen verran isoja että keksivät jo onneksi tekemistä ulkona, tosin välillä homma menee valitukseksi. Märkä räntäkeli on talvella ikävä, kun vaatteet kastuu ja sitten tulee kylmä.
 
Enni, meillä lapsi vaatii päästä lumitöihin. Ruuat teen valmiiksi joko edellisenä päivänä tai aamulla uuniin hautumaan tai joku pikainen keitto, joka valmistuu alle puolen tunnin

Palelevana kukaan ei viihdy ulkona. Millaiset varusteet lapsella on ?
 
Päiväkotipäivinä ei käydä enää erikeen ulkona, viikonloppuisin pyritään siihen että oltaisi edes tunti ulkona. Käydään puistossa, lasketaan mäkeä, tehdään lumitöitä (sillä muutaman metrin pätkällä mikä tulee auratusta tiestä meidän ovelle), ylipäätään leikitään lumessa. Lumisotaakin on tänä talvena oltu. Lapsi oli onnesta soikeana kun päästiin ukin luona kiipeilemään kunnon lumikasaan ja laskemaan sieltä liukurilla ja pyllymäkeä (äidilläkin oli hauskaa). Hiihtämään ollaan lapsi viety jokusen kerran, luistelemassakin voisi käydä kun nyt olisi pakkasta niin kauan että saataisi jää.
 
En ulkoile lasten kanssa läheskään joka päivä. Kuopus nukkuu päiväunet ulkona ja isommat saavat olla omassa pihassa keskenään. Pyrin siihen, että isommatkin olisi vähintään tunnin pihalla pienimmän nukkuessa, mutta aina ei vaan jaksa olla patistamassa. Pihalla ollessaan laskevat mäkeä, hiihtävät, tekevät lumilinnoja ja -ukkoja ja muuten vaan peuhaavat lumessa. Kunhan meille tulee seuraava yhteinen vapaapäivä, niin on luvattu viedä lapset luistelemaan. Mies otti juuri töihin mennessään läjän luistimia teroitukseen :)
 
Mun on pakko päästä joka päivä ulos tai pää leviää. Yleensä käydään vaunulenkillä ja sen päätteeksi poika saa telmiä vähän aikaa lumessa. Hän ei suostu vielä kävelemään kengät jalassa, joten hän konttailee pitkin polkuja, joita olen tehnyt takapihan lumihankeen. Nyt ulkoillaan 1-2 tuntia, kesällä ei varmaan sisällä ollakaan.
 
Mun on pakko päästä joka päivä ulos tai pää leviää. Yleensä käydään vaunulenkillä ja sen päätteeksi poika saa telmiä vähän aikaa lumessa. Hän ei suostu vielä kävelemään kengät jalassa, joten hän konttailee pitkin polkuja, joita olen tehnyt takapihan lumihankeen. Nyt ulkoillaan 1-2 tuntia, kesällä ei varmaan sisällä ollakaan.
Minkälaiset kengät on ? Meillä poika on tosi tarkka, että kengät on mukavat, ei siis tue mistään eikä ole kankeat. Kankeilta kengillä ei ota askeltakaan
 
Mun on pakko päästä joka päivä ulos tai pää leviää. Yleensä käydään vaunulenkillä ja sen päätteeksi poika saa telmiä vähän aikaa lumessa. Hän ei suostu vielä kävelemään kengät jalassa, joten hän konttailee pitkin polkuja, joita olen tehnyt takapihan lumihankeen. Nyt ulkoillaan 1-2 tuntia, kesällä ei varmaan sisällä ollakaan.

Olethan tarkistanut että kengät on sopivat? Meille kävi yhtenä talvena niin että lapsi ei kesken talven halunnut kävellä ulkona. Jossain vaiheessa hoksattiin tarkistaa onko kengät sopivat ja pienethän ne oli. Lapsen jalka kasvaa yllättävän nopeasti ja kengässä pitää olla tarpeeksi astuntavaraa + talvikengässä vähän vielä enemmän, jos on villasukka (no varmasti tiesitkin sen, mutta aina ei tule mieleen tarkistaa sopiiko vielä hetki sitten sopineet kengät).
 
Kuoma-merkkiset kengät, ovat varmaan liian isot. Niihin mahtuu kolmet sukat alle. Ovat muutenkin pojan ekat kengät, voisin itse asiassa testata, suostuuko kävelemään joillain toisilla kengillä. Kuomat jalassa ei suostu edes seisomaan, ei ole kertaakaan suostunut.
 
Towanda, meillä on vielä 2-vuotiaalla stonzit, niillä meni myös viime talvena, tosin eri koko. Toisina kenkinä on feelmaxit niilläkin on suostunut kävellä alusta asti.

Mittasin juuri lapsen jalan. Marraskuun edellisestä mittauksesta on tullut sentti lisää!
 
Towanda, meillä on vielä 2-vuotiaalla stonzit, niillä meni myös viime talvena, tosin eri koko. Toisina kenkinä on feelmaxit niilläkin on suostunut kävellä alusta asti.

Mittasin juuri lapsen jalan. Marraskuun edellisestä mittauksesta on tullut sentti lisää!

Käsittämätön kasvuvauhti. Meidän pitää ostaa talveksi vielä toinen haalari, kun nykyisessä jää kohta lahkeet lyhyiksi. Kalliiksi käy, vaan onneksi käytettynäkin saa hyviä pukuja!
 
Enni, meillä lapsi vaatii päästä lumitöihin. Ruuat teen valmiiksi joko edellisenä päivänä tai aamulla uuniin hautumaan tai joku pikainen keitto, joka valmistuu alle puolen tunnin

Palelevana kukaan ei viihdy ulkona. Millaiset varusteet lapsella on ?


Meidän lapsi on vielä sen verta pieni, ettei osaa tehdä lumitöitä. Siksi se ei kiinnosta. Lapsella on normaalit talvivarusteet, villasukat, villapuku, lapaset, rukkaset, toppapuku jne. Ja olen ostanut melkein kaiken hänelle uutena, eli ei ole kuluneita jotka ei lämpöä pitäisi enää. Kengät on myös mitattu usein, että on tarpeeksi tilaa.
 
Me yritetään ulkoilla kahdesti päivässä.

Aamupäivästä isommat muksut pursuaa niin paljon energiaa et täytyy mennä pihalle. Vauva nukkuu päikkäreitä välillä ulkona, välillä sisällä. Jos vauva herää kesken ulkoilun niin lähden sen kanssa sisälle ja tytsy haluaa yleensä tulla mukaan. Esikoinen välillä jää ulos ja välillä tulee kans sisälle. Pyritään olee vähintään tunti päivästä pihalla.

Illasta ollaan yleensä toinen tovi pihalla. Eilen oli lapsilla hulina ilta niin menin niitten kans ulos ja mies hoiti vauvaa. Tänään oli rauhallinen ilta ja puuhasteltiin ihan vain sisällä.

Viikonloppuisin mies hoitaa pääsääntöisesti lasten ulkoilut ja parina päivänä kun isommat on hoidossa niin saavat siellä aamulla ulkoiltua.

Omassa pihassa leikitään hippaa, tehdään lumitöitä lapioilla, harjoilla ja kolalla. Lasketaan mäkeä ja hiihdetään. Kaupunkiin kun mennään, käydään leikkipuistossa tai luistelemassa.
 
Mä siis tykkään kyl ulkoilla, mut täytyy ne kotihommatki jollakin ajalla aina tehdä... aina ei jaksa olla super aktiivinen et tekis seuraavalle päivälle juttuja valmiiks. Joskus sentäs!

Itse oon huomannu et jos oma asenne on ulkoiluun se et ei mua kyllä oikeesti kiinnostais olla täällä, niin harvoin se ulkoilu lapsiakaan kiinnostaa. Ainekaan meidän lapsia :grin mut sit ku näyttää lapsille et hei! Kato miten tää lumi pöllyää lapioidessa tai haravoidessa kuin lehdet lentää, niin se voi näyttää lapsesta hauskalle ja tulee taas hetki lisää ulkona :wink ja yks mitä itse rakastin lapsena ja mitä meidän lapset rakastaa, niin isoon/syvään pehmeään lumikinokseen heitto :happy: sitä pitäis tehdä ulkona aina :joyful: tai pyörittää käsistä.
 
Mä en itse ole talviulkoilija yhtään. Poika ulkoilee päiväkotipäivinä siellä ja kotona mies hoitaa ulkoilut. Kesät sitten yleensä suorastaan asutaan pihalla kun siellä on enemmän tekemistä kaikille.
 
Mä en itse kestäisi sisällä kovin pitkään, lapset kyllä joskus haluaisi olla vaan sisällä kun uloskäsky käy.
Meillä on noita eläimiä hoidettavana, niin kuuluu jokapäiväisiin rutiineihin mennä ne hoitamaan, aamupäivällä semmosen tunnin verran, pikkupojat mulla arkisin mukana, ne usein leikkivät omiaan, joskus ovat mun mukana toimia hidastamassa:wink.
Viikonloppuisin saa pienet mennä pihalle keskenään isompien lasten kanssa, laskevat mäkeä ja touhuavat kaikenmoista(ei tuu niin tarkkaa seurattua että mitä:p..). Hyvällä säällä tehdään vapaapäivinä usein pikkuvaelluksia, jäälle kelkoilla tms kivaa, aina eväät mukana! Leikkipuistoon joskus harvoin kun ei mitään muuta keksi..
Kaikki säät kelpaa, tosin sellanen viistosti kylmää räntää tulee kyllä mieluummin es kyläiltyä..
 
Ulkoillaan näin talvella ehkä tunti, joskus kaksi, päivässä, riippuu paljon päivästä ja mitä tehdään. Tällä hetkellä kurjaa kun kuopus ei vielä kävele eikä viihdy kauaa rattaissa/pulkassa tms eikä oo kiinnostunut konttaamaan toppavarustuksessa niin kauhee miettiminen miten saisi päivisin hänet viihtymään ulkona sen verran että esikoinen saa edes hetken nauttia ulkoilusta kun siitä niin kovasti tykkää.
 
Takaisin
Top