Joulukuun mammat 2015

Hei naiset tämmönen ärsyttävä juttu eli pukamat tuli mulle sillon kun joulukuinen synty. Nyt mulla vatsa niin kovalla että kun saat vihdoin käytyä kakalla ni tulee verta hitosti. Pukamien takia ei ole ees kiva käydä vessassa koska ei tunnu mitenkää erikoisen kivalta! Hiton ärsyttävä vaiva, mikä hitto tähä auttaa :sad001
 
Hei naiset tämmönen ärsyttävä juttu eli pukamat tuli mulle sillon kun joulukuinen synty. Nyt mulla vatsa niin kovalla että kun saat vihdoin käytyä kakalla ni tulee verta hitosti. Pukamien takia ei ole ees kiva käydä vessassa koska ei tunnu mitenkää erikoisen kivalta! Hiton ärsyttävä vaiva, mikä hitto tähä auttaa :sad001
Riittävästi kuituja ja nestettä, eipä siihen varmaan muuta apua ole. Sit toki ”pukamajumppaa”, eli ihan lantionpohjan lihaksia treenaa 5-10min aamun illoin nopeita jännityksiä ja paljon toistoja, muistaa vaan pitää välipäiviä ja tehdä rentoutumisharjoituksia :)
 
Täysimetetyn vauvan kiinteiden alotus ja nyt ollu 4 pvää kakkaamatta. Karseen hajusii pierui kyl tulee.. mietin et annan luumua mut onko jotn muuta vinkkiä? Oliko niin että täysimetetylle ei anneta vettä lainkaan vielä? On siis 6kk..
 
Täysimetetyn vauvan kiinteiden alotus ja nyt ollu 4 pvää kakkaamatta. Karseen hajusii pierui kyl tulee.. mietin et annan luumua mut onko jotn muuta vinkkiä? Oliko niin että täysimetetylle ei anneta vettä lainkaan vielä? On siis 6kk..
Vähän riippuu mitä syönyt ja millaisia määriä? Pitäs kiinteiden aloituksen jälkeen tulla kakka päivittäin, mut jos suolistoon tuupataan jatkuvasti jotain epäsopivaa(tai aluksi liian isolla annoksella), niin ei luumusta tms kovin pitkään ole apua. Vettä voi antaa ruuan jälkeen pieniä määriä suun huuhteluun halutessaan, mut ei ole mitään tarvetta muuten vedelle.
 
Jemina, todellakin nyt olisi hyvän, iloisen, onnellisen ja suruttoman vuoden vuoro! Alku hyvä tähän asti :) Meidän iki-ihana vauva edelleen vain syö ja nukkuu ja kakkaa niinku vauvan kuuluukin. Ja isoveli on ihana. Ja meidän perheen stressiä aiheuttavat asiat saatiin päätökseen viime vuonna. Tästä on hyvä aloittaa uusi vuosi! Olen kuin uusi ihminen jo nyt!
 
Kylläpä on juttua ehtinyt tulla neljässä kuukaudessa, ihan kaikkea en vielä ehtinyt lukemaan. Onnea kaikille joulukuisille ja kaikille uuden nyytin saaneille. Meillä 3v juhlat on vielä edessä, su juhlitaan.
Täällä on koko syksy ja talvi sairastettu. Viime viikolla todettiin pojalla eka korvatulehdus. Ja ilmeisesti joku 3v kriisi menossa kun poju on useamman kuukauden ollut oikea täystuho ja äkäpussi.
Joko kaikilla muilla puhutaan ihan selvästi? Meillä vielä muutamia kirjaimia hukassa ja 3-4 sanan mittaisia lauseita tulee. Varmaan puheterapia edessä. Elokuussa 2,5v neuvolassa terkkari ei ollut vielä huolissaan.
 
Puhuu melko selvästi, pitkiä lauseita, mutta sanoissa vielä kirjaimet osin sekaisin. Yritetään lukea paljon ja lorutella, ei suoranaisesti korjata puhetta, vaan toistetaan mitä tyyppi sanonut, että tietää meidän ymmärtäneen. Väillä on vaikeuksia ymmärtää jos ei tiedä mistä puhuu, mutta yllättävän hyvin jaksaa selittää pitkän kaavan kautta niin pääsee kärryille, että mistä kyse :D Vieraammat ihmiset eivät välttämättä aika ymmärrä mitä selittelee.
 
Vähän riippuu mitä syönyt ja millaisia määriä? Pitäs kiinteiden aloituksen jälkeen tulla kakka päivittäin, mut jos suolistoon tuupataan jatkuvasti jotain epäsopivaa(tai aluksi liian isolla annoksella), niin ei luumusta tms kovin pitkään ole apua. Vettä voi antaa ruuan jälkeen pieniä määriä suun huuhteluun halutessaan, mut ei ole mitään tarvetta muuten vedelle.

Apua.nyt tuntuu että oon antanu liikaa kerralla... Aloitin alussa puol teelusikallinen/pari tl. Nyt maisteltu omena,päärynä,bataatti,porkkana,peruna. Tänään hedelmä puuro. Syötän sen verran mitä poitsu haluaa... Mitä nyy sit teen
 
Apua.nyt tuntuu että oon antanu liikaa kerralla... Aloitin alussa puol teelusikallinen/pari tl. Nyt maisteltu omena,päärynä,bataatti,porkkana,peruna. Tänään hedelmä puuro. Syötän sen verran mitä poitsu haluaa... Mitä nyy sit teen
Peruna voi kovettaa vatsaa, sen jättäisin pois :) En osaa soseista sanoa kun meillä oikeastaan vain sormiruokailtu, mut varmaan rauhoittaisin tahtia uusien ruokien kanssa ennen kuin tilanne helpottaa. Voit tietty itse ottaa tupla-annoksen magnesiumoksidia jos imetät niin voi pehmentää vauvan vatsaa myös.
 
Parsakaali on tainnut olla se helpoin millä aloittaa, sit on ollut porkkanaa, kukkakaalia, kurkkua kuorittuna(pelkkää sisäosaa jos jo hampaita), pehmeitä hedelmiä (saa höyryttämällä pehmeämmäksi), lihapötköjä, puuroleipää, marjoja sit kun pinsettiote löytynyt. Muistaa vaan jättää isoiksi paloiksi ruuat ettei aiheuta tukehtumisvaaraa :) Sormiruokailussa on se etu, että vauva saa itse tutkia ja maistella omaan tahtiin, vatsaan menee vain pieniä määriä ja se tärkeä maito on edelleen pääroolissa.
 
Voi apua kun tullut paljon kirjoituksia, eikä minkään näköistä ilmoitusta:/
Wop pukamiin neuvoisinkin minä vettä ja kuituja... mullekin ne siunaantui esikoisen synnytyksessä/loppu raskaudessa! Ikävä vaiva o.O
Jemina luumulla lähtisin itsekin kokeilemaan kakan irrotusta ja jos se ei aita niin mallas uutta voi kokkaa kans...toivottavasti pikkusen maha tottuu pian soseisiin:Heartred
Tytsy ihanan helpon kuuloinen teidän pikkuinen :) toivottavasti pysyykin niin:wink
Äityli kyllä puhutaan ja taukoamatta! Kamala papu pata:D
Uhman poikaa täälläkin Sannilla ja Siirillä :/
Sormiruokailusta, mä oon keitellyt pehmeäksi kasvis/ juures lohkoja tai tehnyt lihapötköjä tms käteen sopiva juttuja, hedelmiä/marjoja/leipää...
 
Sormiruokailu oli kyllä kivaa, ja vauva oppi tosi hyvin hallitseen asian niin, ettei myöhemminkään tarvinnut pelätä että saa kurkkuunsa jotain. Silleen aattelin aloittaa tällä toisellakin kierroksella. Pitäs varmaan ostaa se samasta padasta -kirja, niin sais ideoita ruuista.

Meillä höpötetään kanssa taukoamatta ja kehittelee myös omia mielikuvitusleikkejä ja ohjailee muitakin leikkimään niitä. On myös kova neuvottelemaan itselleen herkkuja ja muita etuja :D Niin hauskaa kuunnella ja jutella. R ja S ei vielä tule ja jossain sanoissa menee kirjaimet suloisesti selaisin. Jostain syystä myös aloittaa monen sanan H-kirjaimella, vaikka toiset sanat osaakin oikein. Mikähän se juttu on?
 
Tytsy, meillä kans aloitetaan h-kirjaimella moni sana, s- ja k-kirjaimet tuntuvat olevan vaikeita jos samassa sanassa tai sitten sanan alussa ja ne korvautuvat monesti h-kirjaimella :)
 
Meilläkin poika kyllä höpöttää hirveästi, mutta ulkopuolisten on vaikea saada selvää. S tulee ihan oikein, mutta r ei edes yritä sanoa ja täällä myös kirjaimet välillä sekoittuu keskenään. Paljon on omia hassuja sanoja esim. makarooni on matokiini ja vihreä on vihliäinen.
Mulla jotenkin pelottaa tuo sormiruokailu hirveästi. Siis, että jos vauva saakin liian ison palan ja tukehtuu siihen. Vinkkejä otetaan vastaan jos uskaltautuis tämän 4kk pojun kanssa kokeilemaan.
 
Meilläkin poika kyllä höpöttää hirveästi, mutta ulkopuolisten on vaikea saada selvää. S tulee ihan oikein, mutta r ei edes yritä sanoa ja täällä myös kirjaimet välillä sekoittuu keskenään. Paljon on omia hassuja sanoja esim. makarooni on matokiini ja vihreä on vihliäinen.
Mulla jotenkin pelottaa tuo sormiruokailu hirveästi. Siis, että jos vauva saakin liian ison palan ja tukehtuu siihen. Vinkkejä otetaan vastaan jos uskaltautuis tämän 4kk pojun kanssa kokeilemaan.
Sormiruokaa vain ja ainoastaan sormiruokana, samalla ruokailulla ei siis sosetta. Voi itse kokeilla muussata ruokaa omassa suussa kielellä kitalakeen niin tietää mikä muussautuu sopivasti myös vauvan suussa. Turvallisuus otettava huomioon, että vauva pääsee vapaasti nojaamaan eteen päin ja yskimään/kakomaan liian isot palat pois. Kyllähän monet ottaa riskin ja syöttää soseita sitterissä, sormiruokailu siihen nähden monin verroin turvallisempaa! FB:ssä simppeli sormiruokailu (jos sitä täällä saa mainita) ja kirjastosta löytyy myös luettavaa :)
 
Ja eiks se ollut niin että sormiruokaa vasta kun vauva osaa itse myös istua riittävästi?

Vinkkejä miten pojan saa potalle / pöntölle kakalle? Jostain syystä haluaa tehdä vain ja ainoastaan vaippaan. Ei auta vaikka yrittää lahjoa tai rohkaista tai pitää kädestä. Joku siinä jännittää. Joskus puoli vuotta sitten tuli 1-2 kertaa pottaan kun oikein pitkään istuttiin ja pidin kädestä, mutta ei enää sen jälkeen. Ja nyt ei oikeen suostu edes hetkeksi istumaan potalle sitä varten. Muuten pidetään jo pääosin kalsareita. Kakkaa varten pyytää vaipan.
 
Takaisin
Top