Raskausaikana vältettävät ruuat ja asiat

Jeppis89

Kommentoinnin ninja
Elokuun äidit 2019
Toukokuiset 2022
Tänne voi muistutella, mitä kaikkea raskausaikana pitää välttää.

Näin joulun alla mulla raa'at kalat on se vaikein (ja joiden välttämisestä pelkään jääväni heti kiinni) ja myös pehmeitä juustoja tulee normaalisti jouluna syötyä. Valion tuorejuustoja juuri avattuna meinaan kyllä uskaltaa syödä. Maksalaatikosta en onneksi edes tykkää. Ja viinit nyt tietenkin jää pois.
 
Graavilohi on mun suurta herkkua ja harmittaa kun sitä ei nyt saa syödä. Oliko myös nii että esim. vakuumiin pakattuja juttuja ei suositella ellei niitä kuumeenna hyvin ennen syömistä? Tästä en oo kyllä yhtään varma, jostain vaan muistelen...
 
Mä jätän graavilohen lapsille ja miehelle. Ajattelin kuitenkin hankkia mulle lämminsavulohta. Maksaa en muutenkaan syö ja alkoa ei mene tippaakaan.

Mitkä kaikki oikeasti on kiellettyjen listalla kun en millään muista? Saako esim. raejuustoa syödä?
 
Mun mielestä vakuumijutut piti just kuumentaa kunnolla. Ja meetvursti on semmonen, mitä en oo edes aatellut raa'aksi lihaksi o_O
 
Joo vakuumipakatut on kans kiellettyjen listalla.
Raejuustoa mun mielestä sai syödä ja muistaakseni mulle taidettiin viimeks ihan suositellakin sitä raskausaikana maitotuotteiden lisäämisen kannalta.
Pakastemarjat pitäs kans keittää tmv, tosin itse kun ostan yleensä vaan suomalaisia marjoja niin niissä ei oo niin suuri vaara kuin ulkomaisissa.
Liha pitää olla kypsääkypsää, eli edes mediumpihvi ei suositella. Tää on kyllä sinänsä hassu kun listeria elää lihan pinnassa mikä yleensä kypsennetään että otin kyllä meidän häissä mediumina härän pihvin vaikka 8kuulla olin.
Myös kasvikset pitää kypsentää kunnolla.
Lakritsi ja salmiakki on kiellettyjä sen jonkun minkälie ainesosan takia joka voi kuulemma aiheuttaa mm adhd:ta lapselle. Tämä enemmänkin suurissa määrin kielletty.
Kahvia saa juoda sen 2kuppia päivässä (mulla kyllä niin iso kahvikuppi että yhteen menee jo se kahen verran ;P)
No ne tuorejuustot ja homejuustot ja vuohenjuusto. Itse koen et jos on suomalaisesta pastöroidusta maidosta tehty niin ok. Mutta esim aurajuustoakin voi jos sen kypsentää, eli esim pizzasta sitä ei tarvitse jättää pois..
Maksaruoat on sen a-vitamiinin takia ja muutenkin kaikki missä on a-vitamiinia. Margariinissakin sitä on, mutta ei niin paljoa että voi laittaa leivälle :D
Omenat ja päärynät jne pitää kuoria..


Olikohan vielä jotain xD nää tuli ekana mieleen :woot:
 
Jotkut jutut tuntuu kyllä niin hätävarjelun liiottelulta... Mut kyllä minäkin aion niitä omasta mielestä pahimpia välttää.
Ylipäätään kaikki kotimaiset lasken kyllä aika turvallisiksi. Luulen että stressi on keskimäärin paljon vaarallisempaa kuin kotimaisen tutkitun ruuan syöminen. Mut joo, toisaalta on tosi tärkeää minimoida riskit.
 
Mulla joulun aikana ja muutenki vaikeimpia on kyllä juustot. Oon ihan juustohiiri ja jos joku on niitä tänne ostanu, niin kärähdän kyllä niistä miehen perheelle. Viimeksi söin kyllä valion raejuustoa ja tuorejuustoaki, jos pakkaukset oli vasta avattuja eikä muhinu päiväkausia jääkaapissa. Mullaki tuo raejuusto tuo lisää kalsiumia ruokavalioon, ettei tarvi niin paljo ottaa purkista.

Meetvurstiaki kyllä söin viimeksi, mutta en tiiä miten nyt. Joskus jotku oli laittanu kyselyjä ihan valmistajalle ja toksoplasmaa kai testataan säännöllisesti eikä sitä taida juuri esiintyä. Mutta riski tietty on olemassa, koska niitä ei kuumenneta tarpeeksi.
 
Heti rupesi kaupassa tekemään mieli kylmäsavuporoa, kun ei enää saisi syödä. :rolleyes:

Inkivääriä ei saisi hirveästi syödä. Pieninä määrinä mausteena satunnaisesti ei haittaa.

Öljykasvien siemenet keräävät itseensä jotain raskasmetalleja, joten niitä ei passaa syödä. Pitää vaihtaa viilin kanssa syöty siemensekoitus pähkinämurskaan.
 
Harmittaa kyllä tuo graavilohi aika kauheesti! Nykyään kun ei tule kuin juhlatilaisuuksissa sitä saatua ja mä rrrrrakastan graavilohta. Lapsenaki piti aina oottaa et kaikki oli pöydässä ennen ku kala laitettiin pöytään, muuten ei kukaan muu saanu yhtään xD
Ja huomenna kun mennään anoppilaan joululounaalle niin tiedän että siellä on graavilohta! :'( byääää!!! Ja mieli tekis! Muuten kun ei tee mitään mieli.
 
Lounaalla söin juuri rucolaa ja muistin sen jälkeen, että sitähän ei suositella suurien nitraattipitoisuuksien vuoksi.
 
Ja mä vielä ostin rucolaa tarkoituksella, kun suositeltiin tummanvihreiden lehtikasvisten syöntiä raskausaikana, ei ole helppoa! :banghead::joyful: Täytyy neuvolassa vielä tuosta kysyä, kun Eviran sivuilla ei sitä oltu kielletty, mutta joillain muilla sivuilla sanotaan, ettei suositella. Kohta tuntuu, että helpointa olisi vain syödä mäkkärissä! Ja olen koko elämäni syönyt todella terveellisesti, paljon vihanneksia ja kalaa yms., mutta nyt ei uskalla mitään syödä googlettamatta.
 
Ei niitä mun mielestä niin kirjaimellisesti pidä ottaa. Kunhan ei hirveitä määriä ja pahin taitaa olla ne a-vitamiinia sisältävät, kuten maksa. Itse söin eilen joululounaalla graavilohta ja kylmäsavulohta vähäsen kun niin kauheesti teki mieli.
 
Mää vedin ihan kunnolla kalaa eilen. :angelic: Kaloissa joko on tai ei oo listeriaa, joten määrällä ei niin ole väliä. Ei ole tähän mennessä ollut, joten luotetaan sokeasti elintarvikkeiden puhtauteen. Suvun vanhukset lienevät suuremmassa vaarassa muutenkin listerioosin suhteen, kun siihen kuolevat ovat suurimmaksi osaksi yli 70-vuotiaita.
 
Mä söin eilen ja tänään kylmäsavulohta. Suomessa riski sairastua listeriaan on pienempi kun riski jäädä auton alle suojatiellä. Jos sen nyt sit saa ni aika kökkö mäihä :rolleyes:

Esikoista kun odotin niin hoitaja sano suoraan että ne on vaan suosituksia kun keskusteltiin rajoitteista.
 
Tuossa, kun itsekin lueskelin eviran sivuilta listeriasta, vähän nauratti, että tuollakin pelotellaan, vaikka bakteerin esiintyminen on noin harvinaista.

Kyllä tulee itse ainakin etsittyä netistä usein tarkempia tietoja siitä, miksi ja missä määrin tietyt ruoka-aineet ovat kiellettyjä ja käytettyä maalaisjärkeä.

Alkoholi taitaa olla ainoa täysin ehdoton ei.
 
Nii ja jos suomalaisia ruokia ja syötäviä suosii niin listeriariski pienenee huomattavasti.
Eihän mikään ole varsinaisesti ehdoton ei. Se on vaan se että minkä riskin kukakin on valmis ottamaan.
Isoimmat on tupakka, alkoholi, huumeet/muut päihteet ja ne a-vitamiinia sisältävät ruoat.
 
Mun veli toi mulle Pingviini-salmiakkia laivalta. Mun ehdotonta herkkua! Pakko oli muutama syödä! :oops:
 
Mulla odottais iso pussi hedelmä-turkkareita, mutta ei auta ku säästää ku häviää koko pussi, jos sen aukasee :D
 
Mun veli toi mulle Pingviini-salmiakkia laivalta. Mun ehdotonta herkkua! Pakko oli muutama syödä! :oops:

Mä oon kyllä aikasemmissakin raskauksissa syöny salmiakkia ja lakuja. Jotenki aattelen että jos syö vaan muutaman joskus niin ei siitä haittaa voi olla. Synnärillä sitten oonki vedelly lakuja oikee urakalla :grin
 
Takaisin
Top