Jouluherkut

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Herkuttelu kuuluu jouluun, joten puhutaanpa siitä. :) Millä sinä herkuttelet jouluna? Mikä on suosikkisi joulupöydän antimista, niin suolaisista kuin makeistakin?

Itse rakastan kaikkia kaloja ja juustoja. Ihanaa, kun niitä saa nyt syödä vapaasti kun en ole raskaana. :D Laatikot eivät ole suosikkejani, mutta viime vuonna tein sellaista punajuuri-aurajuustolaatikkoa, ja se oli kyllä ihanaa.

Makeista tietysti suklaa on ykkönen. Ja laadukas suklaa - nuo Juhlapöydän konvehdit ja muut vastaavat jäävät kyllä hyllyyn. Pipareista en niin välitä ja joulutorttujakin menee ehkä yksi tai kaksi joulun aikana, mutta erilaiset juusto- ja moussekakut maistuvat kyllä, samoin kuin jouluiset rahkajälkiruuat ym.

Tekisi mieli kokeilla taas jotain uutta leivonnaista/jälkiruokaa tänä jouluna. Leivoinkin jo piparibrownieita pakastimeen, mutta jotain muutakin olisi kiva testata. Jos sinulla on joku herkullinen resepti, niin laita ihmeessä jakoon. :)
 
No nythän mä muistinkin mitä mun piti tänään kaupasta ostaa! :joyful: tekemättömän kauppalistan ykkösenä piti olla porkkanalaatikkoa, sitä kun saa nyt virallisesti taas luvan kanssa syödä :happy: eli huomiselle kauppalistalle menee se :hungry:

Mä taidan vielä tän joulun pidättäytyä näissä ihan perus joulu ruuissa ja herkuissa, tuntuu et nyt ei vaan jaksa laittaa mitään erikoista. Yks torttutaikina paketti on varattu pakkaseen (ei nyt niin hyviä oo, mut jouluun kuuluu) ja yks pipari taikina muistaakseni myös. Ja mehän ollaan kohta tuhottu jo kaks paketillista kaupan pipareitakin :joyful:

Taatelikakku on harkinnan asteella teossa.

Ja suklaat. Mauri kunnaksen koiramäen Talvi konvehdit on kivoja. Yks pakkaus niitä onneks riittää. Fazerin Joulusuklaa on kans hyvää. Miehelle ehdoton joulun tuoja on vihreät kuulat :joyful: konvehdeista lienee paras se Present? Muut konvehdit on vähän niin ja näin..

Ja siis tottaki muutkin jouluruuat ja herkut maistuu :hungry: perinteiset sekä uudet tulokkaat.:wink
 
Mäkin olen tehnyt punajuuri-aurajuustolaatikkoa, se on herkkua! Lisäksi teen perinteiset laatikot ja lohta. Leivon itse joululimppua. Jälkkäriksi teen ehkä puolukkamoussea piparikupissa.
Päivä alkaa riisipuurolla ja päättyy Väinämöisen palttoonnappeihin sipulin, smetanan ja mädin kanssa. Tai ehkä sittenkin suklaaseen. Voisin nukahtaa konvehti suussa! :hilarious:
 
Täältä tulee reseptivinkki: Luumujuustokakku! Murskatuista piparkakuista ja margariinista pohja, tuorejuuston, vispikerman ja luumumarmelaadin sekoituksesta tuorejuustomassa! Hyytelöimiseen tarvittaessa agar agaria. Aion itse kokeilla! Tälläiseen reseptiin törmäsin vegaanisena.
 
Mulla on tosi tylsä/yksinkertanen maku näissä jouluherkuissa :grin Suklaata voittanutta ei kyllä oo ja niissäki parasta on kaikki perinteisimmät suklaat, ökykalliit ja hienot on monesti aivan liian erikoisia mun makuun.. Perässä tulee kaikki tortut, piparit, kinkku yms perinteiset.. Rosolli on namia myös mut mistään laatikoista en tykkää, porkkanalaatikkoa nyt pystyy syömään mutten siitä suuria makunautintoja saa :grin

Jouluisista juomista perinteinen glögi on parasta! Uutena tuttavuutena on joulukahvi, yllättävän hyvää ja siis se tuoksu! Aivan käsittämättömän huumaava kardemumman tuoksu leviää keittiöön ja koko kämppään :D
 
Mulla on tosi tylsä/yksinkertanen maku näissä jouluherkuissa :grin Suklaata voittanutta ei kyllä oo ja niissäki parasta on kaikki perinteisimmät suklaat, ökykalliit ja hienot on monesti aivan liian erikoisia mun makuun.. Perässä tulee kaikki tortut, piparit, kinkku yms perinteiset.. Rosolli on namia myös mut mistään laatikoista en tykkää, porkkanalaatikkoa nyt pystyy syömään mutten siitä suuria makunautintoja saa :grin

Jouluisista juomista perinteinen glögi on parasta! Uutena tuttavuutena on joulukahvi, yllättävän hyvää ja siis se tuoksu! Aivan käsittämättömän huumaava kardemumman tuoksu leviää keittiöön ja koko kämppään :D

Sait markkinoitua joulukahvin niin hyvin, että sitä on pakko kokeilla tänä vuonna. :p
 
Mä tykkään perinteisistä joulutortuista ja glögistä. :) No toki suklaa ja piparit on myös pakollisia. Muuhun leipomiseen en varmaan taivu tänäkään vuonna, mutta voisi tehdä luumurahkaa. Suolaisten joulupöydän antimien suhteen olen nirsompi. En tykkää oikeastaan mistään joululaatikoista. Mutta kalat on herkkua (paitsi graavit ja sillit ja muut raa'at). :)
 
Ah, meille tulee ranskalainen vieras jouluksi ja tuo varmasti tullessaan ranskalaisia juustoja! Ja ehkä jonkun viinipullonkin..

Muuten tykkään eniten kalasta. Etenkin graavilohi on minun suosikkia. Samoin äitini tekemä italiansalaatti loppuu joka ikinen joulu kesken. On kaikkien suosikki.
 
Kalapöytä on ykkönen :)

Mä sekoitan itse joulukahvin - sopivasti tummaa kahvia, vähän kardemummaa, kanelia ja inkivääriä. ihana tuoksu ja maistuu joululta.
 
Tämä nyt ei ole kauhean jouluinen, mutta itsenäisyyspäivänä tein mustikkajuustokakkua, ja se oli niin hyvää että jaanpa reseptin teillekin. :) Sopii mielestäni joulupöydän jälkkäriksi vaikka - eihän kaikissa jouluherkuissa tarvitse maistua joulu niin vahvasti. Tässä resepti - sokeria tosin laitoin vähän vähemmän kuin ohjeessa ja oli silti aika makeaa.
 
Takaisin
Top