Suurperhe kuumeilijat

Kiitos kaikille, jo kysymykseeni vastanneille! :) vastailkaa toki muutkin vielä. :)

Ehkä mun mieli kehitti tästäkin vaan turhan stressin, kun sain vihdoin mieheltä selväsanaisen lupauksen siitä että vielä yritetään vauvaa, mutta sovittiin yhteistuumin, että ei ihan vielä.:happy:
 
Se on kyllä paha lähteä niitä tutkimuksia lukemaan:facepalm:, tässä kohtaa kun vanhana (40v) kuumeilee, niin lienee parempi vaan katsoa mitä tuleman pitää. Mulla on ystäviä saanut 42 vuotiaana kuopuksiaan, yhdellä niin että ekaa lasta yrittivät 5 vuotta, useita keskenmenoja (25-30 vuotiaana) ja sitten 5 lasta 30-42 vuotiaana, loppua kohti yhä helpommin raskautuen.

Itsellä raskaudet aikalailla samalla vauhdilla saaneet alkunsa 24-38 vuotiaana, ollako nyt sitten ratkaisevat vuodet ylittyneet, ei tiedä.. jotain merkkejä kyllä on heikkenemisestä tällä saralla niinkun lyhenneet kuukautiskierrot ja pahenneet pms oireet. Saas nähdä..Luulen kyllä että vaihdevuosien alkaminenkin on varsin perinnöllistä, mutta eihän sitäkään etukäteen voi tietää miten omalla kohdalla.
Ota nuppunen rennosti vaan, aina kannattaa toivoa ja yrittää! :happy:
 
Itsellä on pidentynyt iän myötä raskautuminen

28v, Esikoinen yk5
29v, Toinen yk3
31v, Kolmas yk5 (ensimmäinen kierto jossa en imettänyt)
34v, Neljäs yk22
 
Meidän suvun naisilla on menkat alkanut 10-12 vuoden iässä ja vaihdevuodet alkanut päälle puskea siinä 45v tienoolla... uskoisin että eiköhän näin ole munkin kohdalla:wink
Toivon kyllä suuresti että tyttöjen menkat alkais lähempänä 15v! Ei ollu meinaan hirveän kivaa olla luokan eka tyttö jolla oli menkat, tissit alko kasvaa ja muutenkin alko kroppa ottaa naisellisia/aikuismaisia muotoja...
 
Samaistun äippään. Täällä kans menkat 10-vuotiaana alkanu ja toivon tyttöjen aloittavan myöhemmin just noista syistä. Oma äiti kans ollu 10 vee ja nyt täyttää 50 eikä mun käsittääkseni vaihdevuosia vielä...
 
Se on muuten kumma juttu miten aikaisin alkaneet kuukautiset voi myös tarkoittaa pitkään jatkuvaa hedelmällisyyttä. Tätä itse vaan kauhulla tutkailin kun tosiaan alkoi menkat itsellä jo 9v - oletin että kaikki munat täytyy olla jo käytetty:hungover:..mutta ei se taida niin mennäkään..
Sain muuten myöhemmin tietää että oli mulla kaksi luokkakaveria joilla myös oli alkanut menkat siinä 3.-4. luokalla, siinä kohtaa ei vaan itse asiaa huomaa! sitä on niin fiksautunut oman kehon muutoksiin:rolleyes:..
Ei se myöskään herkkua oo joillakin kavereilla ollut sinne 15v odottaa naisellisuutta, kun "kaikki muut" jo on muodoissaan. Mä oon itse ottanut sen asenteen että puhutaan paljon kotona näistä, koska aikaisin ne on odotettavissa näillä geeneillä. Ensimmäinen menkka-kakku onkin jo juhlittu - pidetään siis aina kunnon juhlat perheellä kun tyttö "astuu naiseuteen".
 
Mulla alkoi kuukautiset 13v, äitillä ja pikkusiskolla sekä serkuilla 10v. Myös rasvakudoksen määrä vaikuttaa kuulemma kuukautisten alkamiseen, ainakin meidän suvussa tämä on pätenyt. Minä ainoana pienenä ja kuukautiset alkaneet viimeisenä.
 
Mulla alko kuukautitiset 15v.

17v tein abortin kun eka kerran tulin raskaaks

18v esikoinen

20v toinen

22v kolmas

24v km
25v abortti ( elämän vaikeimpia päiviä)

26v neljäs

27v sterilisaatio

Ja JOKAINEN tullu ehkäisystä huolimatta. :sad001 rakkaita on kaikki lapset mut enää ei anneta mahollisuutta yllätyksille.

Meillä äidillä tuli 50v vaihdevuodet.
 
Niin ei pitäisi kyllä lukea niitä hedelmällisyyden lasku juttuja ollenkaan, kun vauvasta haaveilee. :grin Tota en muuten oo kuullukkaan, että aikasin alkaneet kuukautiset voi tarkottaa pitkään jatkuvaa hedelmällisyyttä. Mulla alkoi vasta 13-14-vuotiana ja ihan hyvä niin, koska aikaisemmin en olisi ollut valmis, vaikka niitä kovasti silloin odotinkin, kun tiesin että monella muulla kaverilla ne oli jo alkanut. :happy:
Meillä nyt esikoinen odotettelee omiaan alkavaksi.
 
Täällä puhetta yrityksen kestosta ja menkoista ..

Meillä ekaa odotettiin tulee jos on tullakseen meiningillä 5kk ja 1kk minä tikutin oviksen jonka jälkeen plussa, toinen tuli kun pupusteltiin ennen mun viikon mittaista reissua jonne unohdin ottaa pillerit niin eiköhän ovis ollu ilmeisesti juuri silloin :hilarious: mulla ei ollut alkanut vielä ensimmäisen raskauden jälkeen menkat enkä tajunnut että nuo minipillerit mulla tekee sen että menkat jää pois kokonaan joten tajusin raskauden vasta joskus RV 9-10 kun tuli huono olo :hungover: olin ekan kohdalla 23v ja tokan 24v ja kolmannen kohdalla 31v, hän tärppäs yk 1 ja olin tikuttanut oviksen :shy: nytkin tikut tuolla odottaa kunhan nuo menkat taas pillereiden jäljiltä alkais :woot: miehelle en ole ovis tikuista puhunut mutta se kyllä limoista osaa itte päätellä :grin

Menkat mulla on alkanut kans nuorena 10-11v ja se oli tosi kiusallista :confused: pitää kans vissiin ajoissa sitten omille tytöille puhua... Mutta mulla ei kasvanu tissit...perse vaan levis ja sekös se pannuun otti :grumpy: ei oo tissejä vieläkään mutta eipä roiku imetyksen jäljiltä polvissa . ...kainaloissa liehuvat nuo lärpäkkeet :hilarious: äidin menkoista ja vaihdevuosista en tiedä yhtään kun ei se puhu ikinä mitään sellasista :sad001
 
Mä uskon että menkkojen alkaminen on aina jokseenkin kiusallista, itsellä se oli lähes traumaattista:sour:. Siihen aikaan ei oltu koulussa puhuttu vielä mitään eikä kotonakaan. Luulin että olin kuolemassa kun aloin vuotaa:confused:.. kesti monta päivää ennenkö uskalsin äidillekään sanoa mitään. Sellanen puhumattomuuden kulttuuri on karmeaa, kuukautisten pitäisi olla mahtava asia aina, alkoi ne milloin vain! :Heartred
Mä tykkään että tässä äitiydessä on yks mahtava asia se että saa korjata ne itse koetut aiempien sukupolvien hutilyönnit:grin, saa omat lapset sitten puolestaan korjata niitä mun huteja:shy:..
 
Minullakin on kokemus, että kuukautiset ovat olleet tabu ja meillä niistä on suoraan kielletty puhumasta kotona - etenkin miesten kuulleen! :eek: En tiedä, onko 50- luvun kasvatus ollut syynä, mutta monella kaverillani oli samaa kotona, jos vanhemmat olivat samaa ikäluokkaa omieni kanssa.

Meillä ensimmäistä raskautta yritettiin vuosi, mutta sekin päätyi kkm. Kaksoset saivat alkunsa 4kk km jälkeen. Olin 26v silloin. Kolmatta yritettiin 6kk. Olin 28v. En ole mitenkään superhelposti raskautuva ollut, mutta omin avuin on kuitenkin selvitty.
 
Mitäs tänne kuuluu?

Kävin apteekista hakemassa foolihappoa ja huomasin uuden purkin, Foliren merkkinen folaatti ja kyljessä luki bio aktiivinen?! Hinta oli lähes kaksinkertainen tähän Foliren foolihappo purkkiin verrattuna, mutta muuta ei osannut apteekki täti sanoa, että mitä eroa noilla on. Kumpikohan noista on nyt sitten parempi vaihtoehto? o_O
 
Mitäs tänne kuuluu?

Kävin apteekista hakemassa foolihappoa ja huomasin uuden purkin, Foliren merkkinen folaatti ja kyljessä luki bio aktiivinen?! Hinta oli lähes kaksinkertainen tähän Foliren foolihappo purkkiin verrattuna, mutta muuta ei osannut apteekki täti sanoa, että mitä eroa noilla on. Kumpikohan noista on nyt sitten parempi vaihtoehto? o_O

ImageUploadedByVau Foorumi1541787174.713526.jpg

Googlella löysin tällasen vastauksen. Niillä ei siis oikeasti ole juuri mitään eroa.
 
Mitäs tänne kuuluu?

Kävin apteekista hakemassa foolihappoa ja huomasin uuden purkin, Foliren merkkinen folaatti ja kyljessä luki bio aktiivinen?! Hinta oli lähes kaksinkertainen tähän Foliren foolihappo purkkiin verrattuna, mutta muuta ei osannut apteekki täti sanoa, että mitä eroa noilla on. Kumpikohan noista on nyt sitten parempi vaihtoehto? o_O

Huutelen ohimennen, että bio aktiivinen muoto imeytyy yleensä paremmin kuin synteettinen.
 
Kiitos! :) Eli ens kerralla kannattaa varmaan sitten ostaa sitä uutta. Mitä te muut olette käyttäneet? Ja oletteko jotenkin muuten valmistautuneet alkavaan yritykseen kuin tuolla foolihappolisällä? :p

Vitsit miten sitä onkin vauvakuumeen kourissa ihan hölmö tuuliviiri olo..:grin

Pötti24, ihana että kohdusta löytyi elämää! :Heartred
 
Pötti onnea ihanista ultra kuulumisista :)
Nuppunen mä oon syönyt mammavitamiineja:wink
Täällä alko menkat... pirskatti!!! Olisivat voinut pysyä pidempäänkin pois kun 6viikkoa:sad001 Huoh!!!
Eilen perhekerhossa saatiin hyvä keskustelu aikaseksi erään isomman perheen äidin kanssa koskien genetiikka.
Mietittiin voiko helppoon raskautumiseen vaikuttaa se että geenit natsaa hyvin yhteen miehen kanssa? Varmaan tässä perää:wink samoin se että lapset pysyy terveenä eikä esim antibiootteja tms tarvinnut kertakaan syödä...
meillä siis ole kukaan syönyt yhtä ainutta lääkekuuria mihinkään vaivaan! Ok on meillä perus ”kulkutaudit” käynyt pyörähtämässä mutta mitään sen kummempaa oo ollu:wink *kopkop puuta*
Mitä te mieltä?

Ps ihanaa löytää suurperheelisiä läheltä :wink
 
Voi kun te kirjoitatte kivoja juttuja, ja paljon! :joyful:
Mä oon saanut mun lapset 30, 31, 33 ja 35 v. Raskaudet alkaneet ensimmäinen "vahingossa" ei siis yritystä kun ei juuri seksiäkään. Toinen raskaus alkoi esikoisen ollessa 6 kk, olikohan parit menkat välissä (edellinen kierto kemiallinen, ois tullut ikäeroa vain 1v1kk :nailbiting:). Kolmannelle lupa tulla heti ja meniköhän joku 3 kk menkkojen alun jälkeen kun sai alkunsa. Neljäs sai jälleen alkunsa "vahingossa", kaksi kertaa seksiä ilman ehkäisyä kun pilleriresepti vanha ja oli uutta hommaamassa...
Todella helposti siis raskauduttu. Ja kaikkia olen imettänyt vielä kun uusi raskaus alkanut.
 
Mä taas mietin että onko täällä kirjottelu tahti vähän hidastunut.. :grin Tai sit mulla on vaan liikaa ylimäärästä aikaa roikkua täällä, ehkä pitäis tehdä vauva niin ei olis..:rolleyes::wink
 
Takaisin
Top