Parhaimmat talvikengät taaperolle

Lupaavat, että hylkivät vettä eli ilmeisesti eivät ole kuitenkaan vedenpitävät?
 
No meillä on aina uudet pitänyt. Esim toissatalvena kun satoi vettä lähes koko talven, niin lapsen sukat oli aina kuivat. Viime keväänä yksivuotiaani piti kuomia pitkälle kevääseen ja pomppi niillä jokaisen lätäkön, jalat kuivina. Mutta seuraavana talvena tai jos menee käyttäjältä seuraavalla niin saattaa alkaa jo pitävyys häviää. :) ainakin meillä.
 
Okei, hyvä tietää. Huomasin myös, että nyt olisi jotain uusia Kuomia, joissa olisi parempi vedenpitävyys. Tai siis eri malli, joka on tarkoitettu märempiin keleihin.

Meillä oli viime talvena taaperolla Superfitin goretex-kengät, joihin olin kyllä ihan tyytyväinen. Esikoisella oli ne Vikingin thermosaappaat - ne oli ainakin isommalla lapsella ihan parhaat: helpot ja nopeat vetää jalkaan, kestivät vaikka vesilammikoissa kahlaamista ja olivat kuitenkin myös lämpimät pakkasillakin.
 
Minäkin ehdottomasti liputan Kuomien puolesta! Lämpimät, helpot laittaa jalkaan ja niillä on lapsen hyvä kävellä. Muitakin merkkejä joskus kokeiltu, mutta nää on kyllä parhaat. Ihan märällä loskakelillä käytetään vuorellisia vikingin saappaita villasukkien kanssa. Tärkeää on myös että pohjallisen saa irti, niin pystyy kokeilemaan lapsen jalkaa vasten että kengät on sopivan kokoiset.
 
Millaiset oli?
Ei vielä ole tullut. Kyseessä on uutuustuote ja tein ennakkotilauksen. Raportoin kun saapuvat... Ja kun lapsi suostuu kokeilemaan niitä. Meillä on ollut ongelmana, että lapsi ei suostu ensin edes kokeilemaan uusia kenkiä/vaatteita. Jos pukee väkisin, ei suostu kävelemään niillä askeltakaan. Jos kengät on hyvät, niin kärsivällisellä houkuttelulla lopulta onnistuu. Kankeilta kenkiä on turha edes yrittää.
 
Kokemusta löytyy vain yhden talven verran ja kenkinä toimi perinteiset Kuomat, oli jotenkin itsestäänselvä valinta, ku itekki on lapsuutensa Kuomissa touhunnut :grin

Plussina ehdottomasti hinta-laatu-suhde, kotimaisuus, helppo pukea pienenkin lapsen itse, helppo saada villasukkakin mahtumaan, pitkä varsi
 
Plussina ehdottomasti hinta-laatu-suhde, kotimaisuus, helppo pukea pienenkin lapsen itse, helppo saada villasukkakin mahtumaan, pitkä varsi
Toi pitkä varsi - ehdoton talvikengissä - tai siis niissä kengissä joita käyttää lumikasoissa. Meillä oli viikkarin perustalvikengät (joissa meidän lapsella paleli varpaat kun oli -10 astetta) ja aina oli housunlahkeet märät (vaikka haalarin kumilenkki oli joskus laitettu kengän alle...)

Olen katsellut noita viikkareiden talvisaappaita, mutta hengittävätkö ne hyvin? Lämpimät ne ainakin vaikuttavat ja kuulemani perusteella ei palele -20 asteen pakkasessa.
 
Pitkä varsi on toisaalta hyvä, mutta jos lapsella on hiukan paksu jalka, villasukat ja sisähousut niin eihän se jalka enää mahdu pitkävartiseen kenkään. Saappaissa meillä on juuri tämä pulma.
 
Millaiset oli?
Nyt on ensimmäinen käyttökerta takana feelmax naapa - kengillä. Ensimmäinen etappi meni heti hyvin, siis lapsi suostui käyttämään näitä kenkiä, mikä on meillä jo valtava saavutus. Vielä ei ikävä kyllä ole lunta mutta pakkasta oli pari astetta. Reilun tunnin metsäretken jälkeen varpaat ainakin oli lämpimät. Vähän veikkaan, että kovilla pakkasilla ei kyllä tarkene, mutta Raportoin taas, kun tulee erilaisia kelejä.
 
Ääni kuomille! Ei ole meillä ainakaan ikinä kastuneet läpi asti, vaikka melkoisessa loskassa on välillä kahlattu. Ihan karmeimpia päiviä varten mulla on sitten vuorelliset kumisaappaat molemmille lapsille – toiset taisi olla nokialaiset ja toiset joku muu merkki. Muuten olen tosi tarkka siitä, että lapsilla olisi vähintään paljasjalkakenkämäiset kengät jalassaan, mutta talvipakkasilla teen tähän kyllä poikkeuksen: lämmittävyys tulee etusijalle. Ja myös kyllä se, että tuntuu vähän nihkeältä iskeä tosi isoa tukkoa rahaa talvi-paljasjalkakenkiin, joiden lämpökertoimesta ei ole varmuutta ja jotka riittävät hyvällä tuurilla yhdeksi talvikaudeksi.

Uskon siihen, että kun kenkiä Suomessa käytetään enintään muutamia tunteja päivässä (toisin kuin vaikka jenkeissä, jossa ollaan sisälläkin kengät jalassa...), niin ei se jalka siitä muutaman talvikuukauden aikana mene tyystin pilalle, vaikka olisi jäykkäpohjaisissa ja lämpimissä kengissä.
 
Tänään kolmen asteen pakkasessa pari tuntia, feelmax piti lämpimänä. Sen verran oli viileyttä toisen jalan varpaissa, että ei yhtään harmita että löytyi XL-stonzit ja vuoret alesta.
 
Löysin kirppikseltä neljällä eurolla Viking coretexit, joita ollaan käytetty nyt pari viikkoa. Tykkään kovasti! Jalat pysyvät todella hyvin lämpiminä. Varakengiksi löytyi myös kirppikseltä kuomat seitsemällä eurolla. Oon toooodella tyytyväinen löytöihin, sillä juuri noita kaksia kenkiä olinkin toivonut [emoji4]
 
Meillä oli kaksosilla Reiman Hallat jalassa 1v talvena ja tykkäsin niistä kovin. :) Olivat kevyet ja mukavan pehmeät kävelyä vasta opetteleville lapsille, riittävän lämpimät ja loskari-mallisena pysyivät varpaat hyvin kuivina ihan pahimpia vesikelejä lukuunottamatta. Stonzeja käytettiin myös jonkun verran, enemmän tosin unilla ja autoillessa.

Kovin jäykissä kengissä meillä toinen lapsista kieltäytyi kävelemästä kokonaan. Vikingeissä ei ottanut askeltakaan.


Meinasin hommata alkutalvesta 5v esikoiselle vikingin coretexit, mutta hän ei myöskään suostunut ottamaan askeltakaan niissä kengissä! Hyvä että itse jalkaan sai, vaikka koko oli reilumpi kun normaalisti hänellä. Silti kengät puristi jokapuolelta. Päädyin siihen ratkaisuun et otetaan käyttöön edellistalven kuomat ja se oli hänelle ok.
 
Taas on talvikenkäaihe ajankohtainen. Viime talvi meni stonzien xl-mallilla linersien kanssa ja feelmax Naapa, jota käytettiin enemmän, mutta siinä ei ole vartta, joten lumisella säällä ei liikkuvalle lapselle ihan paras vaihtoehto. Lisäksi niissä on tarrakiinnitys kuminauhalla! Se nauha venyy ja paukkuu, joten aika höllästi on kenkä jalassa. Ne viime vuotiset on meillä nyt syksyllä käytössä, kun mahtuu ilman villasukkaa, mutta talveksi pitää jotain löytää.

Onko kenelläkään kokemusta muista paljasjalkakenkien talvimalleista? Netistä katselin affenzahn kenkiä. Onko joku kokeillut tai edes nähnyt?
 
Takaisin
Top