Huhtikuiset 2019 ♡

Mitäs vitamiineja te syötte?
Itse syön minisun mama,kalsiumia ja sitte menin tänään ostamaan omega-3 jossa on A,D3 ja E vitamiineja lisäksi :facepalm: uskaltaakohan niitä nyt syödä ettei tuu liikaa kaikkea :shy:

13+3

Mulla on käytössä Multivita raskaus ja imetys ja sen lisäks syön kalsiumia.
Kalaa tulee syötyä sen verran paljon, etten oo kokenut omegaa tarpeelliseks.
A-vitamiinistahan sanotaan, että se liiallisissa määrin voi olla haitallista sikiölle, mutta ainakin HUS:n teratologisen tietopalvelun nettisivuilla oli, että apteekissa myytävät tavallisimmat ravintolisät ei sisällä vahingoittavaa määrää A-vitamiinia. Tokihan sitä saa pääasiassa ravinnosta.
 
Mä oon syöny vaan foolihappo ja d-vitamiinia. Mites se oli, joko se foolihappo nyt pitää lopettaa, rv 12+0 vai syönkö tämän viikon vielä?

Mullakin vain foolihappo ja D-vitamiini. Mut mitäs mitäs, pitääkö foolihappo lopettaa?
 
Mullakin vain foolihappo ja D-vitamiini. Mut mitäs mitäs, pitääkö foolihappo lopettaa?

Vastaan omaan kysymykseeni, thl:n sivuilla siis näin: Kaikki raskautta suunnittelevat naiset: Foolihappo 400µg Aloitetaan raskautta suunniteltaessa noin kaksi kuukautta ennen
ehkäisyn poisjättämistä ja jatketaan 12. raskausviikon loppuun.

Eli syön tämän viikon ja lopetan sitten. Eiku jos nyt on 12+0 niin eikös se ala jo 13. raskausviikko? Eli en syö enää?
 
Mun mielestä ei foolihaposta kyllä haittaakaan ole, vaikka söisi koko raskausajan. Sitä vaan suositellaan enemmän raskautta suunnitteleville, alkuraskauteen ja imetyksen aikaan.
 
Juu ei kai foolihaposta haittaa voi olla, kun sitä on kaikissa mammavitamiineissa :) ja niitä syödään yleensä koko raskausaika.

Ite syön multitabsin mammavitskuja & mammaomegoja (en syö kalaa..), d-vitamiinia, sinkkiä ja maitohappobakteereja. Kalkki ja magnesium tarttis vielä alottaa :grin
 
Muokattu viimeksi:
Juu ei kai foolihaposta haittaa voi olla, kun sitä on kaikissa mammavitamiineissa :) ja niitä syödään yleensä koko raskausaika.

Ite syön multitabsin mammavitskuja & mammaomegoja (en syö kalaa..), d-vitamiinia, sinkkiä ja maitohappobakteereja. Kalkki ja magnesium tarttis vielä alottaa :grin

Mitä maitohappobakteeria syöt? Ite ostin just idoformia ja apteekkari oli vähän pihalla kun kysyin voiko syödä,niin siksi jäi epävarma olo :grin

13+5
 
Jostain oon muistaakseni lueskellut että suomalaiset saa muutenkin liian vähän foolihappoa kun ei syödä tarpeeksi tumman vihreitä vihanneksia.

Itse käytin foolihappoa jo puoli vuotta ennen esikoisen saapumista maailmaan ja oon popsinu siitä asti koko ajan :) tummat vihreät vihannekset ei kuulu myn lemppareihin :D tai ainakin todella harvoin niitä syön :) niistä sitä käsittääkseni kuitenkin eniten saa.
 
Mitä maitohappobakteeria syöt? Ite ostin just idoformia ja apteekkari oli vähän pihalla kun kysyin voiko syödä,niin siksi jäi epävarma olo :grin

13+5

Ya:n chatista voi kysyä, ne voi kattoo lactbase tietokannasta sitten soveltuuko raskaana oleville. :)
 
Mitä maitohappobakteeria syöt? Ite ostin just idoformia ja apteekkari oli vähän pihalla kun kysyin voiko syödä,niin siksi jäi epävarma olo :grin

13+5

Ihan perus Gefilusta ostin kaupasta, en jaksanu sen takia mennä apteekkiin erikseen :D
 
Fikus, täällä oli kans tänään se päivä kun ekat potkut tuntui. Rv 15+1 ja ihan selkeästi mojautti baby pari potkua kun lähdin töistä ajelemaan kotiin :Heartred Toivon vaan niin paljon että nipt-kokeessa ei ole ihmeitä. Nyt kun liikkeetkin alkaneet tuntua, ja jos tässä pitää vielä keskeyttämistä alkaa miettiä.. :sad010
 
Ajattelin myös käydä ottamassa Nipt-testin, varmuuden vuoksi, kun ikääkin on sen verran. Ottaa vaan päähän kun on niin kallis että samalla hinnalla saisi hyvät lastenvaunut.
 
Minkä hintainen tuo nipt-testi on? Sitä ilmeisesti ei aleta tekemään kunnallisella puolella, jos alkuraskauden seulonta ei anna siihen aihetta..? Jolloin sen ilmeisesti saa yksityiseltä puolelta..? Itsekin mietin tuota nipt-testiä, kun tuo alkuraskauden seulonta ei meillä onnistunut. Muistelen yksityisen puolen joskus maininneen hinnan minulle (viime vuonna), oliko se jotain tonnin pintaan?
 
Mut laitettiin nipt-verikokeeseen kun meillä x-kromosomin mukana periytyvä silmäsairaus, joten se tehdään sukupuolen selvittämiseksi ja tietysti kromosomit saadaan samalla katsotuksi :)
 
Niptin hintaa en kyllä osaa sanoa, mutta olen lukenut että useimmat kokemukset ovat 600-1000 euron pintaan. Meillä oli nt-ultrassa kaikki hyvin eikä seula hälyttänyt, mut koska niskaturvotus itsessään oli ylärajassa niin siksi niptiä suosittelivat juuri kunnalliselta. Hienoa miten tekniikka kehittyy, ja voidaan tutkia niin paljon ilman lapsivesipunktiota :)
 
Mä oon kattonut, että NIPT helsinkiläisillä yksityisillä lapsettomuusklinikoilla maksaa n. 500-800 € riippuen siitä, miten laajasti tutkitaan. Pelkästään yleisempien kromosomipoikkeamien tutkiminen on halvempaa, mutta kromosomit voidaan tutkia laajemminkin.
 
Tuli tässä mieleen, onko kellekään ikinä mainittu neuvolassa, että omega3 syöminen tulis lopettaa hyvissä ajoin ennen synnytystä? Itelle ei oo ikinä mainittu, mutta muutenhan on yleistä että ennen leikkauksia ei saa sitä syödä. Kun asiaa tutkin niin myös ennen synnytystä suositellaan se lopettamaan ilmeisesti juuri sektion mahdollisuuden takia.
 
Takaisin
Top