Punasoluvasta-aine veressä

saike

Puuhakas puhuja
Syysmammat 2018
Hei

Mielenkiinnolla kyselisin onko täällä muita joilla on siis vasta aine veressä raskauden aikana? Itse olen O rh positiivinen ja vasta aineena on Anti-Fya. Ja mieheni on vasta aineen suhteen positiivinen.

Odotan kolmatta lasta, ensimmäisessä raskaudessa ei ollut vasta ainetta, toisessa oli tämä vasta aine myös, ja tämän toisen kohdalla hyvin vähän sain tietoa mitä tämä vasta aine on ja miten vaikuttaa vauvaan. Helsinkiin lähetetään kerran kuussa verikokeet, joista selviää titteri arvo jota seurataan raskauden aikana. Sekä myöhemmin on luvassa sitten enemmän ultria joissa katsotaan verenvirtauksia. Ja tämä voi siis aiheuttaa vauvalle anemiaa. Vauvani joutui synnyttyään olemaan sinivalohoidossa.

ja nyt siis odotan kolmatta lastani rv 14+1 Jolla myös tämä kyseinen vasta-aine.
 
Minä olen A rh negatiivinen ja sikiö puolestaan rh +. Kesäkuussa selvisi, että mulla näkyi heikko anti-d arvo ja aika pian rv 26 jälkeen annoin uuden näytteen rv 30. Tässä uudessakin näkyi anti-d ja sainkin anti-immunoglobuliinipiikin. Nyt olen sitten käynyt 4 viikon välein vasta-aineseulassa ja viimeisimmässä tämän kuun alussa antamassani näkyi sekä anti-d että anti-e. Mieheni kävi myös näytteessä ja hänellä näkyi samat anti-d ja -e positiivisina. Nyt oon menossa perjantaina uuteen seulaan.

Kyseessä mulla kolmas raskaus eikä aikaisemmissa raskauksissa ollut mitään merkkejä vasta-aineista, vaan seulat aina negatiiviset. Nyt vähän ahdistaa, kun kukaan ei tunnu osaavan kattavasti selittää, mitä tarkoittaa, että vasta-aineet näkyy ja miksi nyt tuliu jo uusi vasta-aine kuvioon ja mitä nyt tapahtuu. Eihän mulla enää montaa viikkoa ole synnytykseen, mutta en kyllä haluaisi stressata tästäkin asiasta :oops:
 
Ihmisellä on paljon enemmän veriryhmiä kuin kaikille tutut A, B ja O. Suurimmalle osalle ihmisistä näillä muilla veriryhmillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Niistä tulee tärkeitä ainoastaan siinä tapauksessa, että syntyy veriryhmävasta-aineita. Näitä veriryhmävasta-aineita syntyy silloin, kuin altistuu vieraalle verelle (esim. juuri raskauden, synnytyksen, verensiirron yhteydessä). Jos vauva on jonkun veriryhmätekijän suhteen positiivinen (esim. tuo e) ja sinä olet kyseisen veriryhmätekijän suhteen negatiivinen, alkaa sinun elimistö muodostaa vasta-aineita vierasta rakennetta kohtaan, siitä syntyy anti-e vasta-aine. Sinulla siis ei ole luonnostaan vasta-ainetta, vaan altistuminen vieraalle veriryhmätekijälle saa aikaan vasta-aineiden muodostumisen. Siksi vasta-ainetta ei ole ennen ollut, vaan se on sinne muodostunut sinun altistuttua vauvan verelle. Vasta-aineiden muodostumisen herkkyys on henkilökohtainen, ja jotkut ihmiset vaan muodostavat herkemmin vasta-aineita kuin toiset. Siksipä noita uusiakin vasta-aineita voi ilmestyä mitä ei ennen ole ollut. Äidin tuottamat vasta-aineet ovat vauvalle vaarallisia, koska ne nimenomaan tuhoavat vauvan punasoluja, joita pitävät vihollisina. Toivottavasti tämä selitys toi jotain selkoa asiaan, tiikeriLuukas :)
 
Ihmisellä on paljon enemmän veriryhmiä kuin kaikille tutut A, B ja O. Suurimmalle osalle ihmisistä näillä muilla veriryhmillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Niistä tulee tärkeitä ainoastaan siinä tapauksessa, että syntyy veriryhmävasta-aineita. Näitä veriryhmävasta-aineita syntyy silloin, kuin altistuu vieraalle verelle (esim. juuri raskauden, synnytyksen, verensiirron yhteydessä). Jos vauva on jonkun veriryhmätekijän suhteen positiivinen (esim. tuo e) ja sinä olet kyseisen veriryhmätekijän suhteen negatiivinen, alkaa sinun elimistö muodostaa vasta-aineita vierasta rakennetta kohtaan, siitä syntyy anti-e vasta-aine. Sinulla siis ei ole luonnostaan vasta-ainetta, vaan altistuminen vieraalle veriryhmätekijälle saa aikaan vasta-aineiden muodostumisen. Siksi vasta-ainetta ei ole ennen ollut, vaan se on sinne muodostunut sinun altistuttua vauvan verelle. Vasta-aineiden muodostumisen herkkyys on henkilökohtainen, ja jotkut ihmiset vaan muodostavat herkemmin vasta-aineita kuin toiset. Siksipä noita uusiakin vasta-aineita voi ilmestyä mitä ei ennen ole ollut. Äidin tuottamat vasta-aineet ovat vauvalle vaarallisia, koska ne nimenomaan tuhoavat vauvan punasoluja, joita pitävät vihollisina. Toivottavasti tämä selitys toi jotain selkoa asiaan, tiikeriLuukas :)

Vaikutit tietävän näistä veriryhmäasioista paljon :) Osaatko sanoa onko vauvalle mitään vaikutusta sillä että olen itse kell-positiivinen ja mies negatiivinen? Mikäli vauva on negatiivinen niin voiko vauva altistua esimerkiksi synnytyksessä minun verelleni niin, että hänelle alkaa muodostua vasta-aineita positiivista verta kohtaan? Olisi mielenkiintoista tietää tästä enemmän, mutta meillä ei ainakaan neuvolassa osanneet sanoa mitään asiaan...
 
Takaisin
Top