Potta

Momofone

Oman äänensä löytänyt
Onko täällä jos jossain pottakeskustelu?
Minkä ikäisenä aloititte potta-totuttelun? Kuinka kauan se vei?
 
Heti kun vauva on oppinut istumaan hyvin (eli 5-6kk) iässä on alettu tutustua pottaan. :) lapset oppineet päiväkuiviksi 2v5kk, 1v7kk ja tasan 3v. Yksilöllistä on miten pidätyskyky ja hermosto kypsyy, sitä ei voi jouduttaa. Mutta toki treeniä ja toistoa vaatii, että lapsi hiffaa pottailun. :)
 
Öh, nyt ei kyllä meinaa muistaa. Olisikohan lapsi ollut jotain vuoden kun aloitettiin pottailu. Sitä ennen oli jo potta ollut vessassa ettei ole ihan vieras hökötys kun sille pitäisi istahtaa. Hiljalleen siihen oppi, välillä tuli useammin pissa/kakka pottaan, välillä vähän harvemmin. Olisiko ollut vähän yli 2,5v kun oppi päiväkuivaksi ja päälle 3v kun yövaippakin todettiin turhaksi. Pöntölle lapsi siirtyi alle kaksi vuotiaana, kun perhepäivähoitaja opetti. Itse olisin antanut käydä potalla pidempäänkin.
 
9 kk iässä aloitettiin, edelleen totuttelut kesken. Ei edes joka päivä suostu potalle, ja hyvin harvoin sinne tulee mitään. Ei ole tietenkään mikään kiire, ihan omaan tahtiin saa harjoitella. Nyt 1v 4kk.
 
Meilläkin aloitettiin potalla istuminen kun osasi itse istua potalla tukevasti (taisi olla n 7-8kk), sitä ennen oltiin kyllä tehty pisuja ja kakkoja pönttöön/lavuaariin eli vessahätäviestintä käytössä alusta asti.

Taisi olla puolitoista tai 2 vuotta kun hienosti tuli joka aamu kakka pottaan ja sitten se taas jäi kun suolen rytmi muuttui.

Varsinainen kuivaksi opettelu tehtiin vähän päälle 2v kun mulla alkoi kesäloma, vaipat pois ja parin viikon päästä päiväkuiva, pari kuukautta ja satunnaiset yölliset vahingotkin loppuivat. 2v3kk meni virallisesti kuivana päiväkotiin.
 
Meillä otettiin potta käyttöön, kun osasi tukevasti istua, ehkä 8kk ikäisenä, eli potta on ollut hyvin tuttu. Kausittain meni onnistumiset, totaalikieltäytymiset ja muuten vaan istumiset. Opeteltiin rauhassa eikä painostettu, luettiin ja laulettiin potalla paljon ja saipa vessaan välillä ottaa jonkun lelunkin. Oppi nyt kesällä parissa viikossa täysin kuivaksi 2v 4kk iässä, kun vaippa vain jätettiin pois ja sitä myötä alkoi paitsi kertoa hädästä myös pidättääkin tarvittaessa. Välillä poika on halunnut käydä pelkästään pöntöllä pienentäjän kanssa ja kuivaksi harjoitellessa halusi potan takaisin ja edelleen valikoi näistä kahdesta sillä hetkellä mieluisimman vaihtoehdon.
 
Meillä aloteltiin pottahommat vissiin verrattain myöhään, kun 1,5-vuotiaana. Sillon homma lähti käyntiin pelottavan hyvin, kait se oli jotain uutuuden viehätystä, ku monta viikkoa varsinkin kakat tuli pottaan tosi hyvällä prosentilla. Sitte tuli joku stoppi ettei potta kiinnostanu enää ollenkaan ja nyt ikää on 2v1kk ja kiinnostus on aika hukassa :D

Aamusin saattaa olla vaippa kuiva ja mennään potalle, joskus haluaa heti pois ja joskus viihtyy siinä hyvänki aikaa tyyliin värityskirjan parissa mut ei vahingossakaan anna pissan tulla vaan pidättää siihen asti et saa vaipan ja kas kummaa, se on heti märkä :/ Oon koittanu lorisuttaa hanaa taustalla, pissanu jopa ite vieressä samalla ja ollut myös vessasta poissa että saa yksityisyyttä mut ei todellakaan halua pissata sinne.. Vinkkejä? :D
 
Meillä aloteltiin pottahommat vissiin verrattain myöhään, kun 1,5-vuotiaana. Sillon homma lähti käyntiin pelottavan hyvin, kait se oli jotain uutuuden viehätystä, ku monta viikkoa varsinkin kakat tuli pottaan tosi hyvällä prosentilla. Sitte tuli joku stoppi ettei potta kiinnostanu enää ollenkaan ja nyt ikää on 2v1kk ja kiinnostus on aika hukassa :D

Aamusin saattaa olla vaippa kuiva ja mennään potalle, joskus haluaa heti pois ja joskus viihtyy siinä hyvänki aikaa tyyliin värityskirjan parissa mut ei vahingossakaan anna pissan tulla vaan pidättää siihen asti et saa vaipan ja kas kummaa, se on heti märkä :/ Oon koittanu lorisuttaa hanaa taustalla, pissanu jopa ite vieressä samalla ja ollut myös vessasta poissa että saa yksityisyyttä mut ei todellakaan halua pissata sinne.. Vinkkejä? :D
Meillä toimi vessakirja - (yksi vessa-aiheinen ja toinen jokin muu). Niin ja sitten kun se ei enää riittänyt kun pottailu alkoi tympimään niin sai katsoa kännykästä "wheels on the bus". "Nyt pitäisi mennä potalle" " Ei, ei" - ja juostaan karkuun...." Saat katsoa wheel on the bus" - ja tullaan nätisti potalle ja yritetään jopa itse ottaa alushousut pois...
 
Takaisin
Top