Hankinnat

tiitu^

Sukkela juttelija
Marrasmammat 2016
Joulumammat 2018
Heinä-äidit 2020
Tähän ketjuun vois fiilistellä mitä pitää hommata itselle/vauvalle.
 
Tiedän, todella TODELLA aikaista miettiä hankintoja, mutta huomasin, että muidenkin ajatukset harhailee jo mm. tuplissa, niin ajattelin että tähän ketjuun vois pohtia ja fiilistellä mahdollisia tarpeellisia hankintoja, jne..
Itsellä pyörii aina välillä mielessä, että pitääköhän sit hankkia tuplat (jos vauva vaan mukana kestää) ja jos pitää, niin millasiin sit päätyiskään..?!
Pohdin myös sitä tässä joutessani, että aika vähän on muuta hankittavaa, kun esikoisen jäljiltä on vielä kaikki tallessa. On turvakaukalo, pinnasänky, hoitopöytä, sitteri, vaatteita, jnejne.
Mites muilla?
 
Voi ihanat! Tämä, jos hyvin käy, olisi mun ensimmäinen pieni vauva. Oonkin sujuvasti hukassa siitä mitkä on niitä hyödyllisiä juttuja hankkia.

Millaisia tavaroita ootte kokeneet tarpeellisiksi hankkia jo alkuvaiheessa?

Tää onkin mielenkiintoinen ketju. Jään kytikselle.
 
Meillä jo puhetta että tarvitaanko tuplikset vai ei, kun esikoinen vielä nukkuu päikkärit vaunuissa. Autokoppa tarkoitus ostaa isofixillä kun esikoisen annettu jo eteenpäin [emoji4] muusta ei viel puhetta
 
Tää on oikeestaan just parasta, kun saa alkaa miettiä hankintoja:woot: Oon ihan hurahtanut vaunuihin/rattaisiin, mutta ihan kaikkia mitä haluaa ei pakosti taida olla varaa ostaa.
Mä uskon et tarvitaan tuplat, mutta lisäksi varmaan myös pitää olla yksiköt. Neljä lasta kun autossa tarvii miettiä mitä mukaan kun johonkin lähdetään niin ei mitään kovin isoja mahdu.

Itsehän ehdin myydä kaukalon, suurimman osan pienistä vaatteista ja muutenkin aika paljon kaikkea. Kuopuksen istuimen telakkaan saisi kaukalon, joten voisi harkita siihen sitä ja hänelle vain uusi istuin. Haastetta toki tulee myös hiukan miten kaikki autoon sijoitellaan.

Niin tarpeellisista. Ei taas niin raksuta mitä kaikkea tarvii. Itse katsoisin ehkä ensin vaunuja ja kaukaloja ja miettisin mitä ominaisuuksia itse niihin haluaa. Niitä kun on niin monenlaisia, että niiden vertailussa menee aikaa. Lisäksi viimeisen kanssa parhaita hankintoja stokke tripp trappiin newborn-set, ihana kun sai vauvan lähelle vaikka ruokaa tehdessä ja syödessä ettei tarvi lattian varassa pitää. Itse vannon aina hoitopöydän nimeen vaikka monet kokee tarpeettomaksi. Imetystyyny myös ollut käytännöllinen. Ihana näitä miettiä, vaikka ihan vielä ei kunnolla uskalla haaveilla :)
 
Millaisia tavaroita ootte kokeneet tarpeellisiksi hankkia jo alkuvaiheessa?

Nää on niin makukysymyksiä, mutta mun alkuajat esikoisen kanssa pelasti seuraavat tarvikkeet:
Nännivoide
Imetystyyny
Kantoliina/kantoreppu
Rintapumppu

Eli aika pikkujutut. Hoitopöytää meillä ei aluksi ollut kun ajattelin että se on turhake pienessä asunnossa, mutta kun selkä muutaman kuukauden jälkeen kipetytyi niin sellainen hankittiin kuitenkin. Rattaista ja sitteristä oli meillä hyötyä vasta ekan kolmen neljän kuukauden jälkeen, kun vauva rupesi vihdoin niissä viihtymään. Vauvansänky vuokrattiin, mutta sekin osoittautui meillä turhakkeeksi, kun esikoinen oli niin läheisyydenkipeä että nukkui vain vieressä, ja siihen sitten jäi. :)

Mäkin oon miettinyt, että tarviikohan 2v5kk ikäerolla vielä tuplia, vai riittäiskö vaan seisomalauta esikoiselle. Onko muilla kokemusta asiasta?
 
Nää on niin makukysymyksiä, mutta mun alkuajat esikoisen kanssa pelasti seuraavat tarvikkeet:
Nännivoide
Imetystyyny
Kantoliina/kantoreppu
Rintapumppu

Eli aika pikkujutut. Hoitopöytää meillä ei aluksi ollut kun ajattelin että se on turhake pienessä asunnossa, mutta kun selkä muutaman kuukauden jälkeen kipetytyi niin sellainen hankittiin kuitenkin. Rattaista ja sitteristä oli meillä hyötyä vasta ekan kolmen neljän kuukauden jälkeen, kun vauva rupesi vihdoin niissä viihtymään. Vauvansänky vuokrattiin, mutta sekin osoittautui meillä turhakkeeksi, kun esikoinen oli niin läheisyydenkipeä että nukkui vain vieressä, ja siihen sitten jäi. :)

Mäkin oon miettinyt, että tarviikohan 2v5kk ikäerolla vielä tuplia, vai riittäiskö vaan seisomalauta esikoiselle. Onko muilla kokemusta asiasta?

Meillä noi samat pelasti alkuajan, meillä taas hoitopöytä oli pinnasängyn päälle laitettavaa mallia ja ei onneks vielä myyty pois.

Mekin mietittiin tuota seisomalauta vaihtoehtoa, mutta jos pidempi matka ja tarkoitus olisi esikoisenkin nukkua päikkärit niin ei siinä onnistu eikä välttis jaksa seistä pitkiä aikoja. Hmm hankalaa...
 
Just myin oikein urakalla kaikkea pois, onneksi jäi ne tärkeimmät: imetystyyny, sitteri, kantoliina, kaukalo, rintapumppu ja riepuja. Vaatteitakin löytyy vielä jonkin verran, joten ihan kaikkea ei tarvitse ostaa uusiksi. Tuplat on must hanke, nyt on yksiköt käytössä kuopuksella jotka ehkä myös säästän. Hoitoalusta pesukoneen päälle hankittavana sitten myös. Pinnistä ei tule, ehkä sivuvaunu tai joku pieni kehto hetkeksi.
 
Meillä on samat tuplamietinnät käynnissä. Tällä hetkellä esikoinen ei nuku päikkäreitä kuin rattaissa, joten kääk! Mut katsotaan nyt jouluun mennessä esikkokin ehtii käydä läpi vaikka mitkä vaiheet...
 
Meillä myös nukutaan päikkärit vaan rattaissa. Mutta uskon, että se on vaan hyvä asia. Koska nukkuu siellä hyvin ja kauan eikä tarvi sisällä yrittää olla hiljaa. Ja parhaassa tapauksessa myös vauva nukkuu ulkona kun vähän kasvaa niin helpottaa se elämää. Itse tosiaan ajattelin tuplien lisäksi pitää myös yksiköt, juuri että on 2 paikkaa laittaa päikkäreille ja voi lähteä vaan yhden kanssa lenkille tms.
 
Mulla on vielä aivan hävyttömän paljon esikoisen vanhoja vaatteita, sitteri, leikkimatto jne. tallessa. En ole myynyt juuri mitään pois. Joitain vaatteita olen lainannut ystäville, mutta sillä toiveella, että ne tulevat takaisin. Turvakaukalo ja jonkunlainen ratas-/vaunuratkaisu ovat oikeastaan ainoat isommat hankinnat, jotka tulevat nyt mieleen. Esikoiselle kaukalo ja vaunut olivat lainamallia. Nyt oisi siis kiva ostaa ihan uudet. :happy:
 
Meillä esikoisen aikaan ihan must juttuja oli ainakin sitteri ja hoitopöytä. Ja telakallinen turvakaukalo!! Se oli ihan paras hankinta. Järki ois menny, jos ois pitäny aina viritellä vöitä. Suosittelen telakallista!! :) Nännivoiteelle ei ollut tarvetta (edelleen tallella äitiyspakkauksesta tullut voide, käytin ihan vain muutaman kerran, kun ei ollut tarvetta).
Rintarepulle ei ollut käyttöä, ihan vaan muutaman kerran tuli käytettyä. Toki, nyt saattaa tulla käyttöön, kun on esikoinen kaverina touhuumassa.

Tässä illalla oon pyöritelly rattaita ja havahtunut siihen, että meidän esikoinen on siis oikeasti vain 2v. jos/kun pikkusisko/-veli syntyy, niin todellakin me tarvitaan tuplat!! Sitten vaan ratasviidakkoon miettimään, että MILLASET! :)

On ihana miettiä tämmösiä, vaikka takaraivossa jyskyttää tieto, että ollaan vasta toooosi alussa ja kaikki on mahdollista - mitä vaan voi käydä. Mutta marraskuisen keskenmenon kokeneena, päätin, että tämän raskauden kanssa nautin ja elän joka hetken. Tapahtuu mitä tapahtuu, se otetaan sit vastaan mitä tulee. Totta kai toivon ja rukoilen, että nyt kaikki menis hyvin!! On tätä niin kovin toivottu!! ♡
 
Meillä oli muutto viime kesänä ja minähän oikein urakalla hankkiuduin eroon kaikista tavaroista..

Turvakaukalo ja rattaat ainakin löytyy!
Siskoni synnytti viime marraskuussa ja häneltä saan myös aika paljon tarvikkeita.

Mielestäni must have on:

- imetysliivit, liiivinsuojat, rintapumppu sekä imetystyyny (voi olla kätevä myös loppuraskaudessa nukkumiseen)

- hoitopöytä (hyvin toimii myös pinnasängyn tai pesukoneen päälle laitettava hoitotaso)

- kantoreppu

- BabyBjörnin sitteri:Heartred (tämä on ollut ihan pelastus)

- hoitolaukku

Tässä nämä mitä nyt tuli mieleen. :)
 
Vannon myös tuon telakallisen turvakaukalon nimeen. Niitä saa ilman isofixiäkin, jos sitä ei autossa ole.

Meillä ehdottomia hankintoja olivat myös nännivoide, puklurätit, kantoliina ja -reppu (ei kyllä käytetty kuin vasta muutaman kk iästä alkaen), rintapumppu varalle (on käsikäyttönen), pöydän päälle laitettava hoitoalusta, punkka ja mitähän kaikkea vielä. Ei edes muista enää! :grin

Edit. Joo ja ne imetysliivit ja suojat! Liivejä ei toki kannata ostaa kuin alkuun kuin yhdet tai kahdet, ennenku maidon tulo tasaantuu eikä rinnat ole enää korispallon kokoiset :)
 
Mä olin vakaasti päättäny kuopuksen jälkeen että en enää yhtäkään lasta halua ja hävitin oikeestaan kaiken, ainut mitä on niin pinnasänky ja ihan muutama vaate mitä halusin säilyttää että aika paljon tarvii kaikkee hommata.

Meillä ainaski ihan must oli Baby Björnin balance-sitteri, siinä kuopus viihty ihan vastasyntyneestä lähtien. Sitten taas rintapumppu oli ihan turha, imetin reilu vuoden ikäiseks ja sain koko sinä aikana pumpattua 4dl :D että sen jätän nyt suosiolla ostamatta ja ostan sit jos tarvii. Ja sit tällä kertaa ajattelin vuokrata kantorepun, viimeks oli manduca enkä jotenkin tykänny siitä ja jäi aika vähälle käytölle niin en nyt raaski suoraan ostaa vaan ajattelin vuokrata kokeiluun tulan :)
 
Iso kiitos näistä jo! Voi ette tiedäkään kuinka iloinen oon tästä langasta.

Tarvii alkaa selvästi kasaamaan ostoslistaa :D ja kyllä, nyt eletään nauttien joka hetkestä (ja kuvotuksesta ja pieraisusta ja vatsan vihlaisusta...). Kävi miten kävi.
 
Vipee, noista kantorepuista. Mä en myöskään oikein tykännyt manducasta. Mulle se oli liian leveä eikä istunut, kun olen itse aika pieni ja kapeaharteinen. Tula taas oli toista luokkaa, tykkäsin paljon enemmän siitä. Ja kyllähän sitä tuli pidettyäkin, kun vauva ei yhdessä välissä suostunut alle tunnin nukahtamaan mihinkään muualle kuin reppuun :rolleyes:
 
Me ei olla myyty vielä mitään esikoisen kamppeita, joten kaikki löytyy. :grin Tälle kaverille ajattelin aluksi vuokrata sellasen vaavisängyn, vaikuttaa kivalta. Ja hankintalistalle menee ehkä kanssa sitteri. Meillä on tripptrappiin se babyset, se tietty saattais ajaa saman asian sen aikaa mitä tarvii kädet vapaaksi. Ja meillä on kans tuo Tulan kantoreppu, iso peukku sille. En oo muita edes kokeillut kun tuo oli heti kättelyssä niin hyvä. Vieläkin käytössä, tosin nyt vaan sit kantaa selkäpuolella. Tuplien hankkimista kans mietittiin, että onko tarpeelliset, mutta voi olla että on tuo esikoinen vähän turhan pieni vielä seisomalaudalle..
 
Täällä on onneks kaikki tavarat kuopuksen jäljiltä tallessa, ainoa vaan jos tyttö tulee niin sit pitää vaatteita ainoastaan ostaa. Meillä kun tuo poika valta jyllää, mutta toki neutraaleja vaatteita löytyy kuopuksen jäljiltäkin enkä oo niin tarkka vaatteiden suhteen, kuhan on hyvät päälle ja muutenkin asiansa ajaa. :)
 
Takaisin
Top