Raskauden aikana kielletyt asiat

Chiunque

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olen yrittänyt googletella asioita, joita ei suositella tehtävän raskauden aikana. Asun tällä hetkellä ulkomailla, joten en pääse kyselemään asioista suomalaisessa neuvolassa. Alkoholi ja tupakka ovat luonnollisesti asioita, joita tulee välttää tiettyjen ruoka-aineiden lisäksi.

Onko kenelläkään tietoa siitä, että onko esimerkiksi hiusten värjääminen ei-suositeltavaa raskauden aikana? Entä rakennekynnet? Geelilakkaus? Hygienia/kemikaliotuotteet? Mitä ovat muut mahdolliset ja mahdottomat asiat, jotka voisivat vaikuttaa sikiön kehittymiseen?
 
Juu, hiuksia ei kannata värjätä, ainakaan montaa kertaa. Väriaineet voi kai imeytyä päänahan kautta verenkiertoon ja myöskään sen hiusvärihöyryn hengittely värjäyksen aikana ei oo hyväksi. Jostain luin, että raidat olisi turvallisemmat, kun niissä väri ei osu päänahkaan. Itse aion välttää kokonaan värjäystä ja mennä naturellina. Rakennekynsistä ja geelilakkauksesta en tiedä, mutta perus kynsien lakkaus pitäis ainakin hoitaa hyvin ilmastoidussa tilassa. Kaikkien aerisolien, eli hiuslakan, kuivashampoon, ilmanraikastimien ym. kanssa pitää olla varovainen, ettei hengittele höyryjä. Lisäksi erilaisissa voiteissa pitäis käyttää mahdollisimman luonnollisia ja vähän säilöntäaineita (parabeenejako ne oli) sisältäviä vaihtoehtoja. Meikkejä myös pitää käyttää mielellään vähemmän. Huulipunissa pitäis olla lyijyttömiä versioita. Dödöissä olis hyvä käyttää alumiinitonta/alkoholitonta versiota. Noi nyt ainakin.

Kotona mulla on listattuna vielä jotain muitakin, mut nyt en muista enempää. Mä kanssa tykkäisin, jos olis joku selkeä lista mistä mää yleisimmät vois opetella. Tylsää, kun jokainen tuleva mamma joutuu pähkimään asiat itsekseen. Sitä joutuu käydä kaikki normikäytössä olleet tuotteet ja lääkkeet läpi ja selvittää onko niiden käyttö turvallista vai ei. Hidasta ja vähän ärsyttävää, mutta pakkohan se on. Toivottavasti näistä oli edes alkuun jeesiä. Muut voi täydentää :)
 
Juu, hiuksia ei kannata värjätä, ainakaan montaa kertaa. Väriaineet Voi kai imeytyä päänahan kautta verenkiertoon ja myös se hiusvärihöyryn hengittely värjäyksen aikana ei oo hyväksi. Jostain luin, että raidat olisi turvallisemmat, kun niissä väri ei osu päänahkaan. Itse aion välttää kokonaan värjäystä ja mennä naturellina. Rakennekynsistä ja geelilakkauksesta en tiedä, mutta perus kynsien lakkaus pitäis ainakin hoitaa hyvin ilmastoidussa tilassa. Kaikkien aerisolien, eli hiuslakan, kuivashampoon, ilmanraikastimien ym. kanssa pitää olla varovainen, ettei hengittele höyryjä. Noi nyt ainakin. Lisäksi erilaisissa voiteissa pitäis käyttää mahdollisimman luonnollisia ja vähän säilöntäaineita (parabeenejako ne oli) sisältäviä vaihtoehtoja. Kotona mulla on listattuna vielä jotain muitakin, mut nyt en muista enempää. Mä kanssa tykkäisin, jos olis koi selkeä lista. Sitä joutuu käydä kaikki normikäytössä olleet tuotteet läpi ja selvittää onko se turvallinen vai ei. Hidasta ja vähän ärsyttävää, mutta pakkohan se on. Toivottavasti näistä oli edes alkuun jeesiä. Muut voi täydentää: )

Suurkiitokset! :)
 
Itsellä muistissa ainakin se että maksalaatikkoa ei saisi syödä raskauden aikana liiallisen a-vitamiinin takia. Inkiväärin nauttiminen on myös pannassa. Muistan jostain lukeneeni että entisaikana inkivääriä suositeltiin raskauspahoinvointiin ja vasta myöhemmin selvisi että inkivääri aiheutti sikiölle jotain vikoja.
 
Itsellä muistissa ainakin se että maksalaatikkoa ei saisi syödä raskauden aikana liiallisen a-vitamiinin takia. Inkiväärin nauttiminen on myös pannassa. Muistan jostain lukeneeni että entisaikana inkivääriä suositeltiin raskauspahoinvointiin ja vasta myöhemmin selvisi että inkivääri aiheutti sikiölle jotain vikoja.

Enhän mä edes muistanu tuota maksalaatikkoa, voi ei... Mun lempparia :sad001
 
Elintarvikkeet ja niiden kiellot olivatkin jo tiedossa, kiitos kuitenkin. :)

Olettaisin, että mitään kovin raskaita kamppailulajeja ei ainakaan saa harrastaa (en tosin niitä harrastakaan), mutta miten on esimerkiksi kuntosaliharjoittelun kanssa? Kovin rempovia treenejä tuskin saa harjoittaa?
 
Elintarvikkeet ja niiden kiellot olivatkin jo tiedossa, kiitos kuitenkin. :)

Olettaisin, että mitään kovin raskaita kamppailulajeja ei ainakaan saa harrastaa (en tosin niitä harrastakaan), mutta miten on esimerkiksi kuntosaliharjoittelun kanssa? Kovin rempovia treenejä tuskin saa harjoittaa?

Ainakin ekan kolmanneksen saa treenata niinkuin ennenkin, myös toisella kolmanneksella jos olot antaa myöten, viimeisellä kolmanneksella sitten himmailua :) Myös alusta asti varoitetaan harrastuksista joissa voi loukkaantua tai pudota esim ratsastus, muuten meet niinkuin olot antaa myöten :) mulla ei ainakaan salitreeni tunnu muuten kuin väsymyksenä, vatsat jne pystyy tekemään ihan normaalisti, venyttelyssä voi vihlasta alavatsaa mutta niin saattaa ihan maatessakin ja yskiessä :)
 
Ainakin ekan kolmanneksen saa treenata niinkuin ennenkin, myös toisella kolmanneksella jos olot antaa myöten, viimeisellä kolmanneksella sitten himmailua :) Myös alusta asti varoitetaan harrastuksista joissa voi loukkaantua tai pudota esim ratsastus, muuten meet niinkuin olot antaa myöten :) mulla ei ainakaan salitreeni tunnu muuten kuin väsymyksenä, vatsat jne pystyy tekemään ihan normaalisti, venyttelyssä voi vihlasta alavatsaa mutta niin saattaa ihan maatessakin ja yskiessä :)

Kiitos. :) Katsotaan, jos olo tästä helpottuisi, että pääsisi treenaamaan. Tänään alkoi oksentelu.
 
Mulla kuluu normaalisti paaaaljon kahvia työpäivän aikana. Nyt pitäs sitte tietenkin vähentää ja aattelin siirtyä juomaan yrttiteetä mut niissäkin rajoituksensa. Osaisitteko tietävämmät suositella mitään?
 
Tuli tässä mieleeni kysyä...Kuinka moni syö raskauden aikana Foolihappoa?

En tiedä onko tämä yleisessä tiedossa että näillä alkuviikoilla sikiö tarvitsee foolihappoa aivojen hermostoputken sulkeutumiseen ja kuulemma monesti äidin oma foolihappo ei pelkästään riitä.

Itselle suositeltiin aloittaa foolihappo jo raskauden suunnitteluvaiheessa julkisella puolella eli useampi kk on näitä jo napsittu.

Kun taasen siskoni sai vauvan vuosi sitten ja hän ei ollut kuullutkaan foolihaposta eli ei siis käyttänyt foolihappoa. Itselle ei myöskään yli10v sitten puhuttu foolihapoista mitään jolloin lapseni syntyi.
 
Mulla kuluu normaalisti paaaaljon kahvia työpäivän aikana. Nyt pitäs sitte tietenkin vähentää ja aattelin siirtyä juomaan yrttiteetä mut niissäkin rajoituksensa. Osaisitteko tietävämmät suositella mitään?

Mä olen jo vuoden verran eli yrityksen ajan juonut vihreetä teetä, siinä on kofeiinia, niin alkuun pysyi hyvin päänsäryt pois. Kofeiinia on vähemmän kuin kahvissa, jostain luin että max 3 kupillista päivässä raskauden aikana, jonkun lähteen mukaan ei ollenkaan? Varmistan tämän neuvolasta sitten kun menen.

Mustaa teetä voi juoda 6 kupillista päivässä. Ja yrttiteen kanssa kannattaa olla tarkka ettei sisällä mitään mitä ei saa raskaana syödä/juoda. Joidenkin lähteiden mukaan yrttiteet kannattaa unohtaa kokonaan.
 
Muokattu viimeksi:
Tuli tässä mieleeni kysyä...Kuinka moni syö raskauden aikana Foolihappoa?

En tiedä onko tämä yleisessä tiedossa että näillä alkuviikoilla sikiö tarvitsee foolihappoa aivojen hermostoputken sulkeutumiseen ja kuulemma monesti äidin oma foolihappo ei pelkästään riitä.

Itselle suositeltiin aloittaa foolihappo jo raskauden suunnitteluvaiheessa julkisella puolella eli useampi kk on näitä jo napsittu.

Kun taasen siskoni sai vauvan vuosi sitten ja hän ei ollut kuullutkaan foolihaposta eli ei siis käyttänyt foolihappoa. Itselle ei myöskään yli10v sitten puhuttu foolihapoista mitään jolloin lapseni syntyi.

Mä syön. Hamstrasin sitä hirveät varastot ennen kuin muutettiin ulkomaille. Mieluummin syön kuin mietin sitä, että jotain tapahtuisi, jos en söisi.
 
Tuli tässä mieleeni kysyä...Kuinka moni syö raskauden aikana Foolihappoa?

En tiedä onko tämä yleisessä tiedossa että näillä alkuviikoilla sikiö tarvitsee foolihappoa aivojen hermostoputken sulkeutumiseen ja kuulemma monesti äidin oma foolihappo ei pelkästään riitä.

Itselle suositeltiin aloittaa foolihappo jo raskauden suunnitteluvaiheessa julkisella puolella eli useampi kk on näitä jo napsittu.

Kun taasen siskoni sai vauvan vuosi sitten ja hän ei ollut kuullutkaan foolihaposta eli ei siis käyttänyt foolihappoa. Itselle ei myöskään yli10v sitten puhuttu foolihapoista mitään jolloin lapseni syntyi.

Se on suositus kaikille aloittaa foolihappo jo kun yrittää raskautta :) aika monissa monivitamiineissa sitä on 200mikro vai milligrammaa, myös kaikissa mammavitamiineissa sitä on se 400, ite syön sen 400 plus 200 ekat 10 viikkoa, sen jälkeen vaan mammavitamiinin kera, näin syönyt myös jo ennen raskautta pidemmän aikaa.
 
Mun mielestä tuossa foolihapossa oli suositus väh. 400 mikrogrammaa vuorokaudessa. Mun mamavitskuissa on 500 mikrogrammaa :)
 
Itse en syö mitään muita vitamiineja...kaapissa tosin löytyisi noita porevitamiinivalmisteita.ABCDE. Voikohan noita syödä/juoda raskauden aikana? Mitään merkintää ei pakkauksista löytynyt raskaana oleville. Onko apteekissa sitten ihan omat valmisteet raskaus vitamiineiksi? Tarvitseeko vitamiineja välttämättä? Eikös ensisijaisesti monipuolinen ruokavalio ole suositeltavaa? Itse en ole syönyt mitään vitamineeja erikseen lapsia odottaessani...rautavalmisteita toki täytyi silloin käyttää.
 
A vitamiini on kielletty raskauden aikana. Ehdottomasti kannattaa vaihtaa vitskut noihin raskausajan monivitamiineihin.
Mää oon syöny minisunin mama monivitamiinia nyt jo melkein 3v eli ekasta raskauesta alkaen. Foolihappolisää pitäs syödä jo 3kk ennen raskautumisesta eli ns suunnittelu vaiheessa jo.
 
Itse en syö mitään muita vitamiineja...kaapissa tosin löytyisi noita porevitamiinivalmisteita.ABCDE. Voikohan noita syödä/juoda raskauden aikana? Mitään merkintää ei pakkauksista löytynyt raskaana oleville. Onko apteekissa sitten ihan omat valmisteet raskaus vitamiineiksi? Tarvitseeko vitamiineja välttämättä? Eikös ensisijaisesti monipuolinen ruokavalio ole suositeltavaa? Itse en ole syönyt mitään vitamineeja erikseen lapsia odottaessani...rautavalmisteita toki täytyi silloin käyttää.

A-vitamiinin liika saantia tulisi välttää raskauden aikana, siksi maksaa sisältäviä ruokia ei suositella, joten älä ainakaan a-vitskua ota :) Sitä saa tarpeeksi ruoasta. Näin olen ymmärtänyt.

Ja apteekista löytyy raskauden ajalle omat vitamiinit jos niitä haluaa käyttää. Itse syön vain foolihappoa, maitohappoa ja d-vitamiinia, näitä söin jo yrityksen aikana.
 
Helpottaapa kovin kun mähän oon parturikampaaja työltäni, sitä tulee sit lakkaa ja värin hajuja hengiteltyy päivittäin :D tarvii alkaa käyttää kasvosuojainta
 
Takaisin
Top