Raskausdiabetes

rautapee

Silmät suurina ihmettelijä
Vinkkejä ja juttelua raskausdiabeteksestä, ruokavaliosta ja lääkityksestä. Hyväksi todettuja ruokia ja ajatuksia aiheesta yleensäkin.
 
Keskiviikkona sain mittarin kotiin. Ens viikolla ton mittausvihkon kanssa neuvolaan pyytämään lähetettä diabetes-hoitajalle että saan insuliinin käyttöön. Edellisessä raskaudessa oli myös radi, silloin hoidettiin ruokavaliolla. Nyt paukkuu paastoarvo joka päivä yli ni en jaksa vääntää.
 
Minä sain perjantaina kuulla että sokerirasituksessa kaikki arvot olivat koholla. Huomenna maanantaina onkin jo neuvolaan meno asian tiimoilta. En ole sokerihiiri, enkä usko että hirveästi vaikuttaa normaaliin ruokavalioon mutta kyllä vähän mietityttää ja huolestuttaa. Puhelimessa ihmetteli neuvolatäti kun kaikki oli koholla, yleensä kuulemma raskausdiabeteksessä vain 1-2 arvoa on koholla. Voi siis olla että nyt löytyikin ihan kakkostyypin diabetes. Sukurasite on kyllä kova, mutta tuli silti yllätyksenä. En oikein osaa olla mitään mieltä vielä. Lähinnä pelottelut 6 kg jumbovauvasta kummittelee mielessä. :/
 
Ei ne anna vauvan kasvaa niin isoksi. Mulla käynnistettiin synnytys kun ultrassa arvioitiin vauvan painavan 4046g. Ei kyl sit painanu ku 3,5kg.
 
Minä sain perjantaina kuulla että sokerirasituksessa kaikki arvot olivat koholla. Huomenna maanantaina onkin jo neuvolaan meno asian tiimoilta. En ole sokerihiiri, enkä usko että hirveästi vaikuttaa normaaliin ruokavalioon mutta kyllä vähän mietityttää ja huolestuttaa. Puhelimessa ihmetteli neuvolatäti kun kaikki oli koholla, yleensä kuulemma raskausdiabeteksessä vain 1-2 arvoa on koholla. Voi siis olla että nyt löytyikin ihan kakkostyypin diabetes. Sukurasite on kyllä kova, mutta tuli silti yllätyksenä. En oikein osaa olla mitään mieltä vielä. Lähinnä pelottelut 6 kg jumbovauvasta kummittelee mielessä. :/

Mulla myös oli kaikki kolme arvoa yli rajojen ja lääkäri epäilee 2. tyypin diabetesta. Ens vkolla yritän ehtiä labraan antamaan verinäytteen pitkäaikaissokerin tutkimista varten. Mua ei vauvan koko pelota, koska kahdessa aiemmassa raskaudessakin oli radi. Nelikiloisilla vauvoilla peloteltiin, vaikka sen kokoisia tuntuu kyllä muutenkin olevan paljon. Pojat syntyivät ennen aikaisina, mutta vastasivat täysin raskausviikkoja. Toki vauva kerää sitä painoa vasta viimeisillä viikoilla, mutta jos sokerit saa pysymään ruodussa, niin kokopelottelu on mielestäni turhaa. Enemmän mua huolettaa vauvan sokerit syntymän jälkeen, mutta niissäkään ei meillä ollut häikkää.
 
Ei ne anna vauvan kasvaa niin isoksi. Mulla käynnistettiin synnytys kun ultrassa arvioitiin vauvan painavan 4046g. Ei kyl sit painanu ku 3,5kg.

Huh, eli turhaan pelotellaan. Oon vielä aika uuno tän asian kans. Lähinnä vasta kerenny muutamille jutella siitä. En oo viittiny vielä googlailla tietoja, ootan ennemmin huomiseen ja faktatietoon. Sit voi alkaa itekkin lukee juttuja kun on jotain mihin perustaa tietämystä.
 
Mulla oli viime raskaudessa radi, sain tosin verensokeriarvot pysymään kurissa ruokavaliolla. Huomasin silloin, että erityisesti vehnä nostaa mulla verensokeria, samoin pitkät ateriavälit. Mulla ei kyllä ollut tietoakaan mistään "ei anneta kasvaa liian isoksi", jollei se nyt sit tarkoita, ettei anneta kasvaa kuusikiloiseksi. Mulla nuorempi painoi syntyessään 4435g, oli toki karvaa vaille yliaikainenkin (syntyi rv 41+6). Nyt mulla oli sokerirasituksen kaikki arvot hyvät, joten tiettävästi en vielä narahtanut ja saanut mittaria, mutta edessä on vielä toinen sokerirasitus, jolloin tilanne saattaa muuttua. Aikaisemmissa raskauksissa mulla on painonnousu lähtenyt nousukiitoon vikalla kolmanneksella, joten niin voi käydä nytkin.

Mulla on onneksi tässä raskaudessa ollut tosi alhainen kiinnostus makeaa kohtaan, ja ruoat ja syömiset olen miettinyt tarkkaan. Mulle edellisen raskauden radi tarkoitti kokonaisvaltaista ruokaremonttia ja olen edelleen noudattanut silloin luotua ateriarytmiä ja pohtinut tarkkaan, mitä syön ja mistä ruokani teen. Nuoremman synnyttyä tuo ruokailutyyli ja ateriarytmi tuki urheilua, joten sitä oli helppo jatkaa.
 
Mulla ainakin seurattiin vauvan kasvua hyvinkin tarkkaan. Mitä järkeä on laittaa ketään sokerirasitukseen, todeta että on radi ja sitte jättää odottava äiti oman onnensa nojaan asian kanssa...
 
Mulla ei ollut kuin neuvolaseuranta ja muistaakseni vielä samallai kuin ilman diagnoosia kulkevilla loppuraskaudessa.
 
Soitin tänään tuloksia rasituksesta ja kaks arvoo oli koholla kolmesta eli se taitaa automaattisesti tarkottaa radi-diagnoosia. Kaks päivää pitää pitää ruokapäiväkirjaa ja maanantaina neuvolaan ja saan sokerimittarin. Kieltämättä ajattelin ettei mulla ois arvoissa mitään vikaa kun oon aina ollu hoikka ja syön terveellisesti.
 
Tässä ku näin moni on radin saanu ni alkaa väkisin miettiin tätä ku itsellä ei koko rasitusta tuu. Vähän mietityttää et entä jos onki ja nyt sitä ei huomata.
 
Soitin tänään tuloksia rasituksesta ja kaks arvoo oli koholla kolmesta eli se taitaa automaattisesti tarkottaa radi-diagnoosia. Kaks päivää pitää pitää ruokapäiväkirjaa ja maanantaina neuvolaan ja saan sokerimittarin. Kieltämättä ajattelin ettei mulla ois arvoissa mitään vikaa kun oon aina ollu hoikka ja syön terveellisesti.

Radi ei katso "uhriaan". Tyypillisesti varmaan ajatellaan juuri niin, että hoikilla ei riskiä ole, mutta tunnen kaikenkokoisia radilaisia. Toisaalta taas esim. mun käly on aina ollut todella ylipainoinen, mutta on silti vetänyt läpi kolme raskautta ilman kohonneita sokeriarvoja. Sattuman kauppaa siis.
 
Mulla ei ekassa raskaudessa todettu ollenkaan radia, koska arvot oli alle viiterajojen. Tokassa meinattiin ohittaa kokonaan sokerirasitus, mutta koska paino alkoi nousta puolivälin jälkeen, neuvola laittoi mut sokerirasitukseen rv 34 ja sitpä sainkin radi-diagnoosin. Eli mun mielestä on ihan mahdollista, että radi on, vaikkei sitä ei ollenkaan tai edes ekoissa seuloissa todettaisikaan.
 
Radi ei katso "uhriaan". Tyypillisesti varmaan ajatellaan juuri niin, että hoikilla ei riskiä ole, mutta tunnen kaikenkokoisia radilaisia. Toisaalta taas esim. mun käly on aina ollut todella ylipainoinen, mutta on silti vetänyt läpi kolme raskautta ilman kohonneita sokeriarvoja. Sattuman kauppaa siis.

Näinhän se on, itsellekin diabetes on erittäin tuttu kun veljellä on ykköstyypin diabetes ja terveysalalla työskentelen mutta tämän oman raskausdiabeteksen suhteen oli kyllä siitä huolimatta aika naiivi asenne. Hyvä kuitenkin, että jäi rasituksessa kiinni! Itse jouduin rasitukseen vain siksi että olen yli 25-vuotias ensisynnyttäjä, ikää siis nyt 26 vuotta.
 
Mulla oli 2 arvoa yli ja radi diagnoosi tuli. Olen nyt mittaillut arvoja kolmisen viikkoa ja ainoa ongelma on aamun paastoarvo. Miten te saatte sen pysymään rajoissa, oisko jotain vinkkiä kun ihan stressiä meinaa puskea sen kanssa
 
Eikö radi lähinnä kerro perinnöllisestä alttiudista kakkostyypin diabetekselle? Se että aktivoituuko se oikeasti, on kiinni just niistä elämäntavoista. Voi olla hoikka, ja olla silti alttius olemassa, mutta se ei välttämättä ikinä laukea. Raskaudessa alttius lähinnä varoittelee olemassaolostaan, muuttamalla aineenvaihduntaa siten että paitsi odottaja niin myös vauva on alttiita nopealle lihomiselle.
 
nelkku, mulla oli just aikoinaan se aamun paasto koholla. sain pysymään kurissa kun söin illalla ne sallitut leipämäärät et jaksoi aamuun asti niillä hiilareilla. Leivän päälle laitoin margariiniä ja juustoa ja lisäksi söin mysliä jugurtilla. Noi ei nostaneet illan tunnin arvoakaan. En tiedä toimiiko kaikilla mut mulla toimi.

Nepeta Cataria, käsittääkseni juurikin näin eli radi altistaa kakkostyypin diabetekselle ja siksi sitä seulotaan raskausajan lisäksi vielä vuosi synnytyksen jälkeen. Itselleni radi-diagnoosi oli aikoinaan järkytys, koska luulin just noin et kun en oo koskaan ollutkaan lihava et miten voi tulla just mulle. Mut lopulta se oli pelastus, koska tajusin rempata ruokailutottumukset ja luoda säännöllisen ateriarytmin. Olen radi-diagnoosista asti noudattanut uusia tottumuksia ja rytmiä, tosin siirryin laktovegestä vegaaniksi, mutta se ei ole vaikuttanut mihinkään kuin positiivisesti.

Mulla on parin viikon päästä toinen sokerirasitus, joten ollaan jännän äärellä, tuleeko taas mittauksista taas osa arkea. Paino on alkanut taas nousta (sallittua enemmän), joten voisin kyl epäillä diagnoosin tulevan.
 
Mulla oli eilen sokerirasitus aamulla, ja tulokset tuli jo iltapäivällä. Että radi mulla on. Tiistaina saan mittarin ja ohjeistukset. Ehkä vähän pää pensaassa oon ollut, oishan mun pitänyt kaikkien riskitekijöiden takia jo varautua tähän. Toivottavasti menee oppi perille, ja saan ruokavalion kuntoon.
 
Muokattu viimeksi:
Huutelen tuolta heinäkuisista (Tai 1.8. mulla on LA ja oon kyllä seurannu tätä teidänkin ryhmää alusta asti, mut aloin kirjotteleen tuonne heinäkuisiin alun alkaen ni oon sit siä ryhmäs pysytelly), mulla myös todettiin viikko sitte Radi. Kaikki arvot paukku komiasti yli, vaikka tammikuussa vielä selvisin loistavin arvoin ekasta rasituksesta. Mulla oli esikoisesta ruokavaliohoitoinen Radi ja tokassa raskaudessa selvisin molemmista rasituksista loistavin arvoin. Nyt pomppas sit tän kolmosen odotuksessa. Oon nyt vasta viikon mittaillu, mut selkeesti havaittavissa tuota korkeeta paastoarvoa täälläkin. 5,5, eli ihan rajalla ollut nyt kolme kertaa. Ruoan jälkeiset arvot on tosi hyvät. Oon kans miettiny, että pitääkö mun herätä yöllä kahen kolmen mais syömään joku pieni voileipä, jos vaikuttais paastoon alentavasti. Täytyy testata ens viikon mittauksissa. Mun pitää siis mitata vain 2 x vkossa aina paasto, 1h lounaan jälkeen ja 1h päivällisen jälkeen. Toi paastoarvon raja on muuten noussu v.2013, sillon rajana oli 5,3. Ekassa raskaudessa mulla oli ongelmia juurikin noiden ruokailun jälkeisten arvojen kanssa, paasto oli silloin todella hyvä joka mittauksella. On tää kyllä sellasta rakettitiedettä välillä näiden arvojen kans, että huh.
 
Mulla oli kans just noin vielä mittausaikana et paasto oli himpun verran koholla, 5,6 ja 5,7 ennenkuin siihen löytyi balanssi. Tunnin arvot sen sijaan oli välillä jopa reippaasti alle sallitun rajan. Hakemista se on kyllä mut painonnousu pysähtyi sit kun sai arvot pysymään kohdillaan.
 
Takaisin
Top