Matkailu raskaana

Juolukka

Sukkela juttelija
Elomammat 2018
Jaettaisko täällä hyviä vinkkejä raskauden aikaiseen matkailuun! :happy:

Reissu on tiedossa ja vähän jännittää, että mitä sitä uskaltaa matkalla syödä ja miten pahoinvoinnin kanssa pärjää reissussa. Kaikki hyvät vinkit otetaan vastaan! :)
 
Mullakin matka edessä keväällä. Mulla ei juurikaan oo pahoinvointia eli siitä ei tarvii kantaa huolta. Yritän pärjätä maalaisjärjellä. Ei jäitä juomiin, en syö raakaa ruokaa, edes vihanneksia, joten ei salaattia. Ahkera käsienpesu ja käsidesin käyttö. Maitohappobakteerit, niitäkään en yleensä ole käyttänyt. Lennolle kunnon tukisukat ja yritän päästä käytäväpaikalle, että pääsee helpommin liikkumaan.
 
Me ollaan lähdössä pääsiäiseksi mökille Lappiin. Autossa pitäis jaksaa istua 1100km per suunta.. Onneks sillon ei viel pitäis olla hirveen iso maha.. Mut saa nähdä miten jaksaa istua..
 
Meidän piti lähteä etelään mutta taidetaan säästää rahat ja käydä virossa kylpylässä. Netistä ku tutkin asiaa ni oli hyviä vinkkejä vältettävien ruokien suhteen!
 
Plussasin samana aamuna kun lähdimme Kaakkois-Aasiaan.
Paria asiaa jäin miettimään:

Röntgenit lentokentillä - saako mennä vai ei?

Snorklaaminen - kysyttiin erikseen snorklausretkellä onko raskaana vai ei?
Liittyy varmaan snorklaus-retkijärjestäjän vakuutuksiin? Sukeltaminen ei ole suositeltavaa raskaana, mutta snorklauksessa käytännössä uidaan pinnalla.
 
No voi kökkö jos ei saa snorklata. Ei oo tullu ees mieleen, ettei sais. Kaakkois-Aasiaan siis mäkin olen lähdössä keväällä ja snorklaamaan oli tarkoitus mennä.
 
Siis mikä röntgen lentokentällä? Ei kai sellasia ole ihmisille ainakaan?
 
Tarkotat varmaan sitä metallin paljastinta? Se on ihan eri ku röntgen :)
 
Onhan kentillä ne ”läpivalaisujutut”, ku pitää seistä paikallan X-asennossa, niin eikö niissä just oo rtg-säteet? En tiiä..

Mä tein plussatestin ensimmäisenä aamuna Espanjassa. Aika pitkälle menin ajatuksella ”hyvin moni ei edes tässä vaiheessa tiedä olevansa raskaana ja syö mitä sattuu.”

Eli söin mm. juustoja, en kuitenkaan niin paljoa kuin olisin syönyt ilman plussaa. Punkun pois jättäminen oli ehkä hankalinta ja et ei voinu nauttia drinkkejä altaalla :D Onneksi hotellin baarista sai tosi hyvää alkotonta piña colada-smoothieta :wink

Mereneläviä vältin, samoin ilmakuivattua kinkkua. Paluulennolle ostettiin kolmioleivät kentältä, mutta jäi syömättä melkein kokonaan, ku majoneesi oli lämminnyt..
 
Ne laitteet kun seistään asennossa x on myös metallinpaljastimia, niillä vaan selvitetään tarkemmin sitä sijaintia. Mutta ilmeisesti joillain kentillä (mm. Kaakkois-Aasiassa) voi joutua varsinaiseen röntgeniin ja se ei tosiaan ole hyväksi. Mä hain neuvolasta englanninkielisen raskaustodistuksen tätä varten kun marraskuussa oltiin Balilla. Onneksi ei pyydetty röntgeniin mutta olispa ollu jotain todistusta sitte näyttää ettei pystyisikään menemään.

Mä kyllä snorklasin ihan huoletta, ei tullu mieleenkään ettei saisi. Mikähän siinä sit olis haitallista? Sehän on uimista pinnalla ja normaalisti kun hengittelee niin ei luulis olevan ongelmaa :)
 
Ne laitteet kun seistään asennossa x on myös metallinpaljastimia, niillä vaan selvitetään tarkemmin sitä sijaintia. Mutta ilmeisesti joillain kentillä (mm. Kaakkois-Aasiassa) voi joutua varsinaiseen röntgeniin ja se ei tosiaan ole hyväksi. Mä hain neuvolasta englanninkielisen raskaustodistuksen tätä varten kun marraskuussa oltiin Balilla. Onneksi ei pyydetty röntgeniin mutta olispa ollu jotain todistusta sitte näyttää ettei pystyisikään menemään.

Mä kyllä snorklasin ihan huoletta, ei tullu mieleenkään ettei saisi. Mikähän siinä sit olis haitallista? Sehän on uimista pinnalla ja normaalisti kun hengittelee niin ei luulis olevan ongelmaa :)

Voi olla sellainen läpivalaisu, koska ei ollut mitään sen tarkempaa kylttiä ettei saisi mennä. Hyvä niin!
 
Meillä on montakin reissua tulossa Eurooppaan ja en itse usko että sen kummemmin varustaudun kuin kotosalla. Tällä hetkellä mulla on koko ajan kassissa juotava smoothie, mustikkakeittoa tai pillimehua kaiken maailman keksipatukoiden seurana jos huono olo iskee. Lentokoneeseen nuo tukisukat voisikin olla hyvä! Ja kunhan muistaa juoda nornaalia enemmän ihan koko ajan, niin sekin kuulemma auttaa oloihin ja turvotukseen. Ite en meinaa ainakaan skipata mitään etukäteen ajatuksella että raskaus estää sen, mutta fiiliksen mukaan sit. Nukkua kun saa tarpeen vaativat kunnon yöunet, niin se jo auttaa pitkälle. :)
 
Parin viikon talvilomareissu on tulossa ensi kuussa ja ajattelin myös pärjäillä pitkistä lennoista huolimatta. Snorklata ja touhuta aion oman voinnin mukaan, josko tietenkin enimmät extremeretket täytyy jättää väliin. Saas nähdä! Kristallipallo olisi kiva (monessakin asiassa), mutta nyt täytyy vain luottaa, että kaikki menee hyvin ja kovasti odotettu matka on yhtä ihana kuin mielikuvissani :happy:.
 
Me päätettiin tänään et lähdetään ens tammikuussa 3 viikoks intiaan, paikallisten tuttujen luokse :)
Vauvan kans viel helppo lähteä ku toivottavasti on sillon viel imetyksellä.
 
Meillä toivottavasti reissu helmikuun lopulla lämpimään ja neuvolassa muistutettiin vain välttämään liian kuumassa oleilua, masussa sisällä kun vielä pari astetta kuumemmat oltavat :) Muuten toki samat ruokarajoitukset kuin muutenkin.

Oman työnpuolesta pystyn sanomaan, ettei lentokentillä (Suomessa eikä maailmalla) käytetä tavallisen matkustajan kohdalla koskaan röntgeniä, eri asia on salakuljetusepäilyt tms.

Snorklaustakin työkseni tehneenä uskallan sanoa, että turvallista raskaana, laitesukellus ei. Ihon palamista kun välttää ja pitää huolen nestetankkauksesta, vedessä kun ei huomaa ”hikoilevansa”.

Tukisukat lentokoneeseen ja tarkista varmuuden vuoksi kunkin lentoyhtiön ohjeistus, millä raskausviikolla pitää jo olla lääkärintodistus mukana näyttää lentokentällä, esim. Finnairilla rv28
 
Muokattu viimeksi:
Minä hämäännyin tuosta rv 2, kun olikin 8 ja ) muuttunut hymiöksi. :D Kävin ihan tarkastaa, eli tosiaan rv 28 jälkeen tarttee olla lääkäri todistus. :)
 
Meillä toivottavasti reissu helmikuun lopulla lämpimään ja neuvolassa muistutettiin vain välttämään liian kuumassa oleilua, masussa sisällä kun vielä pari astetta kuumemmat oltavat :) Muuten toki samat ruokarajoitukset kuin muutenkin.

Oman työnpuolesta pystyn sanomaan, ettei lentokentillä (Suomessa eikä maailmalla) käytetä tavallisen matkustajan kohdalla koskaan röntgeniä, eri asia on salakuljetusepäilyt tms.

Snorklaustakin työkseni tehneenä uskallan sanoa, että turvallista raskaana, laitesukellus ei. Ihon palamista kun välttää ja pitää huolen nestetankkauksesta, vedessä kun ei huomaa ”hikoilevansa”.

Tukisukat lentokoneeseen ja tarkista varmuuden vuoksi kunkin lentoyhtiön ohjeistus, millä raskausviikolla pitää jo olla lääkärintodistus mukana näyttää lentokentällä, esim. Finnairilla rv28

Kiitos hyvästä selvennyksestä!
 
Me ollaan lähdössä pääsiäisen aikaan eli vatsa saattaa olla jo aika iso. Mä jossain vaiheessa huolestuin, että jos mä en saa kammettua itseäni sinne snorklausretken veneseen takaisin. Mies pitää mua hulluna [emoji23].
 
Minä olisin myös lähdössä viikonloppureissulle lentäen keväällä. Googlailin ja ei pitäisi olla ongelmaa, sitä lentämistä eniten mietin. On myös silloin sitten jo vatsaakin.
 
Takaisin
Top