Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Istukan ja kohdun repeäminen on riskinä jos nostelee viimeisillään painavia, pahimmillaan imurointi ja muu rehkiminen voi tehdä kohtuun repeämää. Kohtu on venynyt paljon ja tiukilla ilman repäiseviä liikkeitä. Toinen syy on tuo jo mainittu nivelten löystyminen, siksi puolen välin jälkeen tulee välttää esimerkiksi kyykkäämistä tai tehdä se erittäin varovaisesti. Polvet saattavat pettää ja, esimerkiksi kierukka tai eturistiside pettää polvessa, jonka jälkeen harva kävelee enää normaalisti.

Eli varovainen kannattaa olla, vaikka tuntuisi, että pystyy vaikka vuoria siirtämään.
 
Nyt on kokeiltava tätä...
Tänään 11+0 ja tuossa ulkona tuli autettua miestä n. 20min ajan suurinpiirtein. Käytti tinneriä puhdistaaksen rautaoven ja olin mukana, hengityssuojaimen kanssa (ei kaasu), suojakäsinein jne. Haju tuli välillä suojaimen läpi nenään ja inhottava hajuhan se on... Nyt kysynkin, että kuinkas huono juttu tämä on? :sad001 tajusin että enhän olisi saanut olla mukana ilmeisesti ollenkaan... Liuottimet on vaaraksi sikiölle ja nyt on huono omatunto :sad001 ovet pitäisi vielä puhdistuksen jälkeen lakata ja semmoset hommat on yleensä meikäläisen hommaa mutta taitaa käydä niin, että ei tämä tuleva äiti voi suorittaa tehtävää...

Kiitos etukäteen!
 
Kannattaa soittaa teratologiseen tietopalveluun. Ainakin arkisin vastaavat. Kyllähän nuo aika myrkkyä on mutta en osaa sanoa kuinka vaarallista lyhyt aikainen altistuminen on. Maalarit ainakin joutuu usein raskautuessaan jäämään aiemmin äitiyslomalle kemikaalien takia.
 
Ulkoilmassa haitta ei ole niin suuri kuin sisätiloissa. Hyvä on nyt jatkossa välttää vastaavia tilanteita, mutta ota nyt rauhassa jo tapahtuneen suhteen. Voit toki soittaa ja kysyä, onko jotain voinut tapahtua, mutta onneksi se on epätodennäköistä, koska olitte ulkona ja altistumisaika on ollut lyhyt.

Naisen keho on siitä hieno, että jos jotain haittaa sikiölle alkaisi olla, niin yleensä keho varoittaa ennen kuin mitään pääsee tapahtumaan. Olisit siis luultavasti voinut pahoin tai vastaavaa.

Ota rauhassa ja voit kiittää itseäsi, olet jo nyt hyvä ja huolehtiva äiti (:
 
Voi varmaan soittaa kohta kuin kuukautisia ei tuu ja testi on plussa. Sieltä laitetaan aika kuitenkin vasta 8-9 viikolle että odottamista on :P
 
Koska soititte neuvolaan? Itse en vielä ole uskaltautunut nyt 4+1.

Mie olen soittanu aina heti kun oon plussannu. Joissain neuvoloissa on niin täyttä että mitä aiemmin soittaa sen helpommin saa ajan. Vaikkakin se eka käynti on vasta viikolla 8-9
 
Heti samana päivänä soitin kun plussan sain testiin. Menkat myöhässä 2pvää.
 
Osaako joku vastata tähän että saako hiuksia värjätä raskausaikana??Onko kokemusta/ tietoa??
En taida tohtia... Värjäisin toki vain tyvi osan, mutta en missään nimessä jos siitä on jotain haittaa niin ollaan sitten puoliksi ruskeablondi:woot: tai varmaan ruskeahiuksinen 9 kk kuluttua:shifty:
 
Osaako joku vastata tähän että saako hiuksia värjätä raskausaikana??Onko kokemusta/ tietoa??
En taida tohtia... Värjäisin toki vain tyvi osan, mutta en missään nimessä jos siitä on jotain haittaa niin ollaan sitten puoliksi ruskeablondi:woot: tai varmaan ruskeahiuksinen 9 kk kuluttua:shifty:

Mulla ei mitään sen tarkemmin tietoa oo, kun en oo asiaa sen tarkemmin perehtynyt. Mut itse värjäsin koko raskauden mustanruskeeksi ihan normaalilla rytmillä ja terve vauva syntyi. Tosin sä taidat blondata niin se on toki tujumpaa tavaraa :O
 
Tästä asiasta taidetaan olla montaa mieltä. Toiset värjää, toiset ei. Onhan ne aika voimakkaita kemikaaleja, mutta ainakaan niitä ei ole erikseen kielletty. En tiedä että asiasta olisi edes mitään tutkimuksia. Itse en olisi värjännyt (joskaan en värjää muutenkaan). Jos joku tietää asiasta enemmän niin tulkaa valaisemaan. :)
 
Alkuraskauden ultra varattu. Töiden vuoksi 6+4, onko turha reissu vai voiko syke jo näkyä vai keräänkö itselleni vain turhaa stressiä tällä? Muuten menisi melkein kaksi viikkoa vielä eteenpäin.... tuntuu liian pitkältä ajalta odottaa :sad001
 
Tässäpä nyt pari kysymystä:

1. Mihin kokoon asti olette ostaneet vauvan vaatteita ennenkun vauva edes oli syntynyt?
2. Itseäni stressaa tää oireeton alkuraskaus (vaikka siitä pitäisi kaiketi nauttia?) oon lukenut kaikenmaailman keskeytyneet keskenmenot ja tuulimuna - keskustelut. Eli siis onko täysin normaalia että raskausoireita ei juurikaan ole? (mulla vain ihan pientä nippailua alavatsassa + selässä)
3. Mitä tehdään ekalla neuvola käynnillä? Itseeni erityisesti kiinnostaa tsekataanko ollenkaan onko siellä vatsassa edes elämää?
 
Tässäpä nyt pari kysymystä:

1. Mihin kokoon asti olette ostaneet vauvan vaatteita ennenkun vauva edes oli syntynyt?
2. Itseäni stressaa tää oireeton alkuraskaus (vaikka siitä pitäisi kaiketi nauttia?) oon lukenut kaikenmaailman keskeytyneet keskenmenot ja tuulimuna - keskustelut. Eli siis onko täysin normaalia että raskausoireita ei juurikaan ole? (mulla vain ihan pientä nippailua alavatsassa + selässä)
3. Mitä tehdään ekalla neuvola käynnillä? Itseeni erityisesti kiinnostaa tsekataanko ollenkaan onko siellä vatsassa edes elämää?

1. Oon ostanu ihan vaan pieniä 50-56 ja 60-62 ennen syntymää.

2. On ihan normaalia ettei ole juurikaan oireita. Kaikilla ei tule ollenkaan koko raskaus aikana ja toisilla tulee paljon. Kovin yksilöllistä. Itsekin olin tässä seitsemännessä raskaudessa ekat viikot aika oireeton kunnes alkoi pahoinvointi. Ja mitä tulee keskenmenoon/tuulimunaan niin niitä ei voi oireiden perusteella päätellä. Mulla on ollut oireeton raskaus joka päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon mutta myös kovaoireinen (olin pahoinvoiva ja muitakin oireita oli) ja sekin päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon. Älä siis huoli niitäoireita ehtii kyllä tulla jos ne on tullakeen.

3. Ekassa neuvolassa käydään vain raskauden ajan juttuja (ruokavalio, neuvolakäynnit, liikunta jne) läpi. Laitetaan lähete labraan ja ultriin. Ei siis mitenkään todenneta alkanutta raskautta. Sydänääniä kuunnellaan yleensä vasta viikon 12. Jälkeen eikä terkkarit ultraa.
 
Tässäpä nyt pari kysymystä:

1. Mihin kokoon asti olette ostaneet vauvan vaatteita ennenkun vauva edes oli syntynyt?
2. Itseäni stressaa tää oireeton alkuraskaus (vaikka siitä pitäisi kaiketi nauttia?) oon lukenut kaikenmaailman keskeytyneet keskenmenot ja tuulimuna - keskustelut. Eli siis onko täysin normaalia että raskausoireita ei juurikaan ole? (mulla vain ihan pientä nippailua alavatsassa + selässä)
3. Mitä tehdään ekalla neuvola käynnillä? Itseeni erityisesti kiinnostaa tsekataanko ollenkaan onko siellä vatsassa edes elämää?

Mun täytyy kommentoida tuota 2.kohtaa.

Tätä olen tuolla heinäkuisissa oireissa pähkäillyt ja murehtinut kun on niin vähän oireita että en osaa uskoa ja luottaa että vihdoin meillekkin suotiin plussa. Ja pelkään että tämä oli vain jokin häivähdys onnea :sad001

Hyvä huomata etten yksin murehdi oireettomuutta, vaikkakin moni varmasti tämän mielummin ottaisi kun lukuisat oireet.
 
Osaako joku vastata tähän että saako hiuksia värjätä raskausaikana??Onko kokemusta/ tietoa??
En taida tohtia... Värjäisin toki vain tyvi osan, mutta en missään nimessä jos siitä on jotain haittaa niin ollaan sitten puoliksi ruskeablondi:woot: tai varmaan ruskeahiuksinen 9 kk kuluttua:shifty:

3. sukupolven kampaaja täällä moi! Meidän alan fb ryhmässäkin todettu että meidän ala on aika vanha, kemikaalit olleet ennen vielä tujumpia, hanskojen käyttöä ei ole painotettu vielä muutama vuosikymmen sitten niin paljon kuin nykyään, ja silti ollaan saatu ihan normaaleja lapsia :wink Isoäidillä 3 lasta ja kampaajatädillä kans 3. Ite blondailen tyveä balayage / shadow roots raidoilla(google), jolloin massa ei edes ole kosketuksissa ihoon, jos blondaaminen pelottaa.
 
Muokattu viimeksi:
Tiitu90, mie oon kaikissa kolmessa raskaudessa värjännyt kotona tukkaa ja kampaajalla ja aivan terveitä vauvoja on tullu :)
 
Tässäpä nyt pari kysymystä:

1. Mihin kokoon asti olette ostaneet vauvan vaatteita ennenkun vauva edes oli syntynyt?
2. Itseäni stressaa tää oireeton alkuraskaus (vaikka siitä pitäisi kaiketi nauttia?) oon lukenut kaikenmaailman keskeytyneet keskenmenot ja tuulimuna - keskustelut. Eli siis onko täysin normaalia että raskausoireita ei juurikaan ole? (mulla vain ihan pientä nippailua alavatsassa + selässä)
3. Mitä tehdään ekalla neuvola käynnillä? Itseeni erityisesti kiinnostaa tsekataanko ollenkaan onko siellä vatsassa edes elämää?

1. Itse en osta vaatteita ennenkuin vauva on konkreettisesti siinä. Nää on näitä uskomusjuttuja :) Mutta 62-68cm pääsee pitkälle.
2. Mulla kaikki 4 raskautta on ollut oireettomia, joten nauti siitä. :) Jää hyvät fiilikset odotuksesta, eikä mielikuvaa että olipas kamalaa.
3. Lähinnä täytetään neuvolakortti, tarkastetaan laskettuaika.. Ei mitään keskustelua kummosempia.
 
Takaisin
Top