Raskaus ja liikunta

palmikko

Puuhakas puhuja
Helmikuiset 2021
Lisää ketjuja lulavassa[emoji16]

Minulla on siis tullut liikunnasta osa elämää vasta marraskuussa ja raskausajan liikunta ei ole kovin tuttua, aikaisemmista raskauksissa huolimatta. Nyt tavoitteena on että jatkan liikkumista samaan malliin ja lisään kävelylenkkejä(paremmilla kengillä) raskauden ajan. Ajatukseni olisi välttää loppuraskaudessa rapakuntoa ja liikkumisvaikeudet, jotka edellisessä raskaudessa tuli puolivälin jälkeen. [emoji54] Venyttely kuului edelliseen raskauteen, siihen oli hyvin ohjeita netissä kun hakuun laitoin venyttely raskaus aikana.

Oman ajan lisäämiseksi olin suunnitellut jonkun harrastuksen aloittamista(kahvakuulatunnit), mutta nyt sitten
pitää varmaan suunnitella joku sellainen joka sopii raskauden läpi aloittelijalle.[emoji23]

Tänne voi sitten kirjoitella fiiliksiä ja kokemuksia ja kertoa vinkkejä toisille.
 
Mä käyn uimassa pari kertaa viikossa- ja vaikka kuntoaan ei saisi sinänsä kohottaa raskauden aikana varsinkaan just jos on aloittelija, niin kyllä se näköjään väkisin kohoaa, kun melkein itsestään tuntuu uintimatka pitenevän :)
Joten uinti on laji joka piristää mun viikkoa.
Uintihan on sellanen että jos ei oo ennen harrastanu ni saattaa tuntua tylsältä ja hitaalta ja ettei metrejä tuu millään tarpeeksi nopeesti ja puuduttavaa muutenkin. Mut mä oon oppinu tykkää siitä ihan hirveesti, jatkan varmaan raskauden jälkeenkin ja ostan kunnon vermeet ja uimalakinkin :D
 
Mä käyn sillon tällöin salilla, uimassa ja kävelyllä ja kaikkea niitä teen niin pitkään kuin pystyn.
 
Soppe1, uimalakki:D kiitti ideasta! Vois kokeilla, se ois ihan rentouttavaakin. Retkiluirelusta tykkäsin talvella, mutta nyt on jotenkin auki, että mitähän sitä tekis? Kohta täälä pääsee Keski-Suomessa pyöräilemään, että ehkä sitä voisi jotain retkiä suunnitella. :) Metsäretkiä tehdään lasten kanssa lähellä olevilla reitkipaikoilla.
 
Muokattu viimeksi:
Mä teen kävelylenkkejä koirien kanssa, pyöräilen töihin (ja muutenkin vapaa-ajallani pyöräilen) ja salilla käyn varmaan jonkin verran. :) Uiminen kuulostas kyllä hyvältä! :)
 
Mä aion tässä raskaudessa olla kyllä paljon aktiivisempi kuin esikkoa odottaessa, toivottavasti ei tuu yhtä pahoja liitoskipuja jotka esti aika paljon liikkumista ja lopulta meinas käynnistää synnytyksen rv 31. Harmittaa kun aattelin aloittaa jälleen ratsastuksen 11kk tauon jälkeen mut en nyt uskalla, viime raskaudessa ratsastin rv 16 asti mut mies ei ideasta tykänny joten päätin nyt etten alota. Liikuttua tulee esikon kaa päivittäin rattaiden kanssa ja tänään aloitan fitclub treenin mikä on kerran viikossa :)
Täällä muistuttaisin että muistakaa juoda riittävästi vettä, auttaa mulla ainakin väsymykseen. Itse juon 2-3 l päivässä mutta on vaatinut kuukauden opettelun. Esikon aikana join aivan liian vähän ja olin jatkuvasti väsynyt ja voimaton, nyt ei moinen onnistuisi kun täytyy ton esikoisen kaa puuhailla aamusta iltaan :)
 
Just luin tosta ratsastuksesta että on sellanen laji mitä pitää välttää raskauden aikana ku pompottaa just oikeaan paikkaan negatiivisessä merkityksessä:)
Uinnissa on kivaa sekin että tulee kyllä lämmin ja hiki mut ei sitä luonnollisesti siellä vedessä tunne:) ja kiva mennä sen jälkeen lämpimään altaaseen venyttelee, ja siitä vielä saunaan ja muuta:) eka vähä reeniä ja samaan pakettiin rentoutuminen [emoji4]
 
Ei se pompotus niinkään oo paha mutta se riski et käy jotain jos vaikka sattuis tippumaan hevoset kun on niin arvaamattomia vaikka kuinka kilttejä onkin.
 
Aijaa okei mä luin just tosta iskusta mikä tulee että se olis siinä se juttu, ku esim pyöräilyä suositaan, vaikka siinä on kans kaatumisen riski:)
 
Mäkin haluisin jotain liikuntaa harrastaa nyt odotusaikana. Painoakin sen verran reippaasti, ettei siitä haittaakaan olisi.
Uinti kuulostais hyvältä kyllä! Kävelyllä tulee käytyä jonkin verran, mut muuten liikunta jääny aika nolliin.
Innolla jään tänne seuraamaan vinkkei :p
 
Kesällä tulee varmaan pyöräiltyä ja meillä on koko perheelle sellainen sarjalippu uimaan. :) Mulla ei myöskään ole autoa ja taaperon kanssa kävellään kaikkialle kuten kauppaan, kirjastoon, puistoihin jne. Viime raskaudessa esikko laskeutu jo rv30 niin alas, että liikkuminen oli vaikeaa ja suppareita tuli jo kun käveli muutaman kymmenen metriä. Toivottavasti tällä kertaa sitä pystyy paremmin juosta esikon perässä pidempään :p
 
Mä oon vaan laiska ja mukavuudenhaluinen :p asutaan ihan keskustassa, jossa kaikki on lähellä. Lisäksi meillä on 2autoa, joten niillä tulee liikuttua.
Nyt aion kyllä yrittää enemmän edes kävellä ja hyötyliikuntaa harrastaa.
Mulla alko esikoisen kaa rv 30 jälkee niin hirveet pistelyt nivusissa, että liikkuminen teki pahaa. Se oli ihan hirveetä.
Edellisessä raskaudessa kiloja ei kertyny ku öö 7kg? Paino tippui kyllä alussa 5kg kun oksensin niin paljon.
Sillon sentää olin normipainossa.
Nyt varmasti neuvolastakin sanotaan et alle 10kg sais tulla ja siihen itekin pyrin.
 
Kehotan teitä kaikkia liikkumaan nyt kun vielä voidaan kun mahaa ei vielä tiellä oo eikä liitoskipuja :) Pahoinvointiin oon kuullu että auttaa liikunta ja ulkoilma joten ulkoilmaa jos suinkin pystytte :)
 
Mulla auttaa pahoinvointiin kyllä kun lähtee raittiiseen ilmaan kävelemään :) Mää lenkkeilin koiran kanssa vielä ihan hyvin sinäpäivänäkin, kun synnytys alko. Välillä oli kausia kun tuli kovia liitoskipuja ja ei päässyt lenkille. Toivottavasti nytkin pystyy liikkumaan loppuun asti.
 
Mulla kiloja kyllä kertyi edellisessä raskaudessa 25 kg vaikka liikuin ja söin ihan normaalisti :p
 
Mua vaan alkaa oksettaa enemmän jos liikun -> veren sokeri alenee -> oksettaa ja en saa mitään syötyä -> veren sokeri alenee vähän lisää ja oksettaa vielä enemmän :hungover:
 
Mulla auttaa pahoinvointiin kyllä kun lähtee raittiiseen ilmaan kävelemään :) Mää lenkkeilin koiran kanssa vielä ihan hyvin sinäpäivänäkin, kun synnytys alko. Välillä oli kausia kun tuli kovia liitoskipuja ja ei päässyt lenkille. Toivottavasti nytkin pystyy liikkumaan loppuun asti.

Heh vähän sama mulla ton liikkumisen kanssa loppumetreillä saakka, kävin nimittäin illalla elokuvissa missä todennäköisesti synnytys alko :D
 
Miten on salilla käymisen kanssa? On varmaan liikkeitä joita ei voi ihan alusta asti tehdä? En millään kovilla painoilla kyllä ole tähänkään asti tehnyt, ei ole tavoitteellista touhua vaan semmosta fiilistelyä enemmän. Aina välillä kun jaksaa :rolleyes:
Nyt en ole muuta viittinyt vielä kuin jonkun verran kävelyä ja kerran pyöräilyä. Juoksulenkille ehkä jossain vaiheessa kun jaksaa :woot:

Tehtiinpä miehen tuossa viikolla 14km kävelylenkki. Sen jälkeen sattui illemmalla nivusiin/kremppaili alavatsasta. Oliko tuollainen nyt joku virheveto? :arghh: vai kipuileeko se kroppa nyt muuten vaan. Argh. En tee enää mitään.
 
Aika hyvä nyrkkisääntö tän liikkumisen kanssa on et "niin kauan kuin se tuntuu hyvälle". Itsellä esikoisen aikaan pyöräily jäi aika ajoissa, koska se tuntui ällöttävälle. Hetken kuluttua jumpissa kaikki vatsallaan tehtävät liikkeet jne mutta ihan viimeseen asti liikuin ja meinaan nytkin liikkua, niin kauan kun se tuntuu hyvälle :)
 
Miten on salilla käymisen kanssa? On varmaan liikkeitä joita ei voi ihan alusta asti tehdä? En millään kovilla painoilla kyllä ole tähänkään asti tehnyt, ei ole tavoitteellista touhua vaan semmosta fiilistelyä enemmän. Aina välillä kun jaksaa :rolleyes:
Nyt en ole muuta viittinyt vielä kuin jonkun verran kävelyä ja kerran pyöräilyä. Juoksulenkille ehkä jossain vaiheessa kun jaksaa :woot:

Tehtiinpä miehen tuossa viikolla 14km kävelylenkki. Sen jälkeen sattui illemmalla nivusiin/kremppaili alavatsasta. Oliko tuollainen nyt joku virheveto? :arghh: vai kipuileeko se kroppa nyt muuten vaan. Argh. En tee enää mitään.

Salilla voi käydä ihan normaalisti ihan viime iselle kolmannekselle asti ja sen jälkeen himmata meininkiä. Näin mua neuvottiin :)
 
Takaisin
Top