Himot ja ällötykset

Mulla ekasta raskaudesta tutut leipä- ja mandariinihimot! (Mieluiten paahdetun) leivän päällä pitää olla paljon salaattia, kurkkua ja juustoa, ja mandariinien ehdottomasti kylmiä! Siihen se terveellisyys sitten jääkin, eli noiden päälle voisin koko ajan olla syömässä suklaata, vaikka olin mielestäni hienosti siitä jo vieroittunut :banghead:
Myös tuoremehu on IHANAA, normaalisti juon todella harvoin!

Mutta stressinaiheita lisää, eli viime viikolla tuli syötyä aika huolella noita leikkeleitä leivän päällä, myös metukkaa, ja eilen luin että ne onkin ehdoton nounou! Siis kaikki! Mitä??! Mä en siis ollenkaan muista että 2013-14 olis ollut kiellettyjen listalla :sorry:
Mitäs nyt sitten tapahtuu? :nailbiting:
 
Häääh, en minäkään tienny ettei leikkeleitä sais syödä! :s

Syön nyt suunnilleen joka aterialla satsumia. Ja paahdettu ruisleipä on vaan niin ihanaa! Pari päivää sitten söin turhan ison välipalan kun maistui niin hyvältä ja kärsin sitten ähkyni kanssa :D

Olen tosiaan aloittanut karkkilakon tänä vuonna enkä ole yhtä ainutta namia syönytkään, siitä olen kyllä tosi ylpeä :shy: Viikonloppuna juhlitaan tosin esikoisen synttäreitä ja silloin aion syödä synttärikakkua mutta se olkoon poikkeuspäivä :wink
 
Leikkeleitä saa syödä, mutta metwursti ei ole kypsennettyä, jolloin siinä voi olla toksoplasmoosi riski. Liha pitää olla vähintään 72 asteiseksi kypsennettyä.

Tämä pahoinvointi on ihan kamalaa.. :/ En ole oksentanut - vielä, mutta mitään ei tee mieli syödä, kun pelkään sen tulevan ylös. Etenkin lämmin ruoka on pahin!
 
Enpäs tiennytkään tuota metwurstista. Aina oppii uutta :) kiitos!
 
Meean ja ILONAn kanssa samalla linjalla, ei ällöttyksiä eikä himoja. En kyllä niitä odotakaan kun ei edellisessäkään raskaudessa ollut missään vaiheessa. Tietty niitä mun normiherkkuja, jotka nyt on kielletty, tekee mieli entistä enemmän, mut se on varmaan psykologista. :) Voiiih, vuohenjuustoa...
 
Itse olen aika neuroottisesti noudattanut noita suosituksia. Itselleni helpompi, ei tartte jälkikäteen tuntea huonoa omaatuntoa.
 
Ja toivottavasti ei mitään leipä- ja herkkuhimoja tulekaan, kun oli viime raskaudessa radi ja tod.näk. tulee nytkin, kun 10 kk -kontrollissa oli edelleen heikentynyt sokerinsietokyky... Mut jos pahoinvointi tulee yhtä pahana kuin viimeks, sitten syödään suositusten rajoissa ihan mitä tahansa herkkua mitä saan alas menemään.
 
Eviran sivuilta löytyy hyvät ohjeet ruokavalioon. Yleensä ne saa myös neuvolasta. :) Maalaisjärkeä saa minusta käyttää ja jokainen loppupeleissä päättää itse, mitä suuhunsa laittaa. Tyhjiöpakattu kala on oikeasti iso riski listerialle. Jossain lähteessä oli muistaakseni, että jopa 30% sisältää listeriaa.. Sen sijaan suomalaisista kananmunista on lähes mahdotonta saada salmonellaa, sillä tuotantoa valvotaan ja testataan todella paljon. Suomessa ruokarajoitukset raskaana ollessa ovat maailman tiukimpia, joka on toki hyväkin asia, mutta toisaalta moni on kielletty vain, koska asiaa ei ole tutkittu ihmisillä ja Suomessa ei raskaana olevia saa käyttää missään tutkimuksissa koehenkilöinä.
 
Mulla ei oo ollu vielä himoja eikä ällötyksiä. Ihan normaalisti oo syöny. Esikosta oli hiilarit ja klementiinit alkuraskaudesta.

Elaffy: Mä kans muistan lukeneeni tosta tyhjiöpakatusta kalasta. Oisko ollu Maikkarin sivuilla joskus tutkimuksesta, jossa oli käyty joidenkin suomalaisten kauppojen tyhjiöpakatut kylmäsavulohet läpi ja juurikin 30% luokkaa oli listeria :eek: Niiden kanssa en uskaltaisi ottaa riskiä, vaikka muuten noudatan maalaisjärkeä ja omaa harkintaa suositusten suhteen. Eipä mun normiruokavalioon oikeestaan paljoa tuolta listalta kuulukaan. Mulle ainoa ehdoton nou nou noiden tyhjiöpakattujen kalojen lisäksi on alkoholi. Tiedän jo nyt, että joudun alkoholiakin perustelemaan amerikkalaisen miehen sukulaisille, kun käydään siellä kesäkuussa. Heillähän saa pieniä määriä vaikkapa viiniä juoda raskauden aikana. Mä vaan oon tämmönen suomalainen tiukkapipo :p Juustoja oon syönyt, mutta vaan tarkistanut, että ovat tehty pastöroidusta maidosta. Lähes kaikki juustot suomessa on.

Ja just niinku Elaffy sanoikin, niin Suomessa, mitä ei oo virallisesti tutkittu, on kielletty varmuuden vuoksi.
 
Ufff mulla etoo kanssa kaikki lämmin ruoka. Eilen kaupassa kyllä etoi ihan kaikki eikä saatu oikein tehtyä mitään järkeviä ostoksia. Aamulla tuli melkein jo oksennus kurkkuun, toivon ettei tästä ala pahoinvointi!
 
Minullakaan ei vielä mitään kummosemipia mielihaluja 5+6. Koitan vaan saada syötyä, kun tällä viikolla ei meinaa normaalit annokset mennä loppuun asti vaan joutunut heittää pois pahoinvoinnin takia.:depressed:
Yleensä meillä ei ruokaa mene koskaan roskiin, täytyy opetella pienempiin annoksiin ja ottaa lisää jos pystyy:bored:
Muutenkin vatsa turvonnut ja tuntuu pieni ähky olo suurimmaksi osaksi.
Jouluna saatiin iso juustolautanen ja olin ihan kateellinen kun mies pääs syömään kaiken itte. Maistoin kielellä lemppariani brie juustoa ja meinas tulla buklu:laughing002 ei tee mieli sen jälkeen enää juustoja.
 
Täällä menee nyt tehokkasti munakkaat joissa on siis muutama muna, sipulia, tomaattia, ananasta, yrttitomaattisosetta, kasviksia, ja melkein mitä vaan sattuu kaapista irtoamaan. Uutena herkkuna riisikakut voilla ja kurkkuviipaleilla. Suklaan himo on kadonnut! Väkisin söin eilen muutaman joulusuklaakonvehdin kun en uskonut itseäni että suklaa ei nyt uppoa!!! Marjat ja hedelmät maistuu! Jotrnkin on nyt suuri halu syödä erittäin terveellisesti:smiley-bounce013
 
Mun haluina edelleen rv 6+4 brunon klementiinit. Taas kävin 2kg ostamassa tänään :grin
Ruisleipä uppoo myös hyvin juustolla ja kinkulla. Ruoan kanssa onkin ongelmia, ei oikein maistu. Paino onkin reilu viikossa pudonnut 2kg ja eiköhän sama jatku. Kun syön vaan hedelmiä, kasviksia vähän lihaa/kanaa/kalaa ja muutaman ruisleivän päivässä. Eipä vaan maistu niin ei maistu. Ja paino saa pudota vaikka 20kg tästä ylipainosta ja silti jää vielä ylimäärästä.
 
Juu, kyllä mäkin noita "äärijuttuja" vältän myös. Kuten alkoholi ja se kuuluisa vakuumipakattu kala, yms.

Pihvin sisälämpötiloja en tiukkaa ravintolassa ja ite graavattua lohta voisin syödä. Nykyisellään olen kyllä ruokavalioltani enimmäkseen kasvissyöjä, joten hirveesti ei noita "riskituotteita" tule muutenkaan syötyä yleensä. Sushibuffat jätän raskaana väliin, mutta itse tehtyä vegesushia imuroin kyllä. Vaikka tais merilevässäkin olla joku rajote..ei kykene muistamaan.
Innolla odotan neuvolatädin ohjeistusta/saarnaa. Meidän tätsy on kohtuu hysteerisestä päästä...:grin

Tällä hetkellä ei kyllä tee mieli oikeestaan mitään, vaihtelevalla syklillä ällöttää kaikki. Keitettyjä perunoita voisin kyllä hotkia kattilatolkulla.. Ja väsymys on ihan uskomaton!
 
Merilevässä on jodia ja jodin liikasaanti voi haitata sikiön kilpirauhasen kehitystä. Toisaalta äiti tarvitsee sitä myös tarpeeksi..
 
Juu niin tais olla.

Ei oo meillä sushi päivittäistä sapuskaa kuitenkaan, varmaan 1-5 kertaa tulee syötyä KOKO raskauden aikana. Jos 5 kertaa jaksan tehdä niin olen yllättynyt. :D
Tällä hetkellä ajatuskin sushista öklöttää.
 
Mä en tahdo saada mitään lihaa alas. Rasvakin tökkii. Eikä se oo ollenkaan hyvä juttu, kun pitäisi noudattaa vhh-ruokavalioo... o_O
 
Leipä, hedelmät ja kasvikset menee täällä hyvin alas, muu vaihtelevasti. Välillä on iskenyt ihmeellisiä himotuksia mm. vesimelonia, pottumuusia ja viinilehtikääryleitä kohtaan :grin Ruokahalu on välillä tosi heikko, mutta nälkä kuitenkin on vähän väliä. Normaalisti syön 3-4 isompaa annosta päivässä, mutta nyt olen joutunut syömään jotain pientä muutaman tunnin välein. Makea ei oikein maistu, mikä on tosi poikkeuksellista mulle.

Mä olen myös aiemmin noudattanut vähähiilihydraattista ruokavaliota, viime aikoina tosin melko vaihtelevalla menestyksellä. Nyt ajatus siitä tuntuu tosi hankalalta, kun ne ruoat ei hirveästi houkuta juuri nyt...
 
Takaisin
Top