Vauvan ROKOTUKSET & Sairastelu

Mä olen jakanut kaikki rokotukset esikoiselta alle 2 vee. Oon itse aikoinani saanut megakuumeet, krampit ja kohtaukset, niin siksi otan erissä. Tiedän, että varmasti jo kaikki ainesosaset rokotteessa muuttuneet tai vaihtuneet, eikä se tarkoita että jos minä ole ylireagoinut rokotteisiin, että lapsetkin reagoisi. Mun sielu nyt vaan on rauhaisampi tällä ratkaisulla.
 
Noniin, menin sitten kehumaan aiemmin kuinka helppo meidän tyttö on. No onhan se edelleen, mutta nyt meillä on vieraana ummetus. Tyttö tänää tasan 3kk, eikä kakka oo tullu 12päivään. Normaalisti on kakannut nyt viimiset 1,5kk 7-8päivän välein. Selkeesti oirehtii itkuisesti kun kakka ei tuu. Meillä oli eilen 3kk neuvola ja jo edellispäivänä soittelin ja kyselin mitä tehtäis. On jumpattu, pidetty mahallaan reiden päällä, kylvetetty yms. Neuvona Levolacia ja jos kakka ei oo tullu ens maanantaina(jolloin 16. päivä kakkaamatta) nii katotaa mitä tehdään... kauanko te odottaisitte?

Ja siihen neuvolaan palatakseni, niin tytön paino ei oo noussu viimiseen kuukauteen, pituutta oli tullu 1cm. Meillä siis täysimetys. Kyselinkin pitäiskö alkaa harkita niitä kiinteitä siihen rinnalle pikkuhiljaa tai korviketta pikkasen. Sanoivat kumminkin, että ei vielä kuukauteen muutaku yritetään päiväaikaan tihentää ruokailuväliä nyt alkuun ja annetaan tytön edelleen nukkua yöt, kun se nukkuu 7-10tuntia yössä heräämättä syömään.

Rokotteet tosiaan saatiin kans eilen eikä noussu kuumetta.

Mä oon vähän pyörällä päästäni, kun tyttö kyllä syö hyvin, mutta se syö tietysti vaan sillon kun vattaa ei väännä ja nää väänteet on kyllä lisääntyny tän ummetuksen myötä. Muuten on kovin energinen ja hyväntuulinen.

Anteeks sekava teksti, mutta toisaalta luottavaisin mielin, että kyllä tää tästä, mutta toisaalta murhe on suuri.
 
Noniin, menin sitten kehumaan aiemmin kuinka helppo meidän tyttö on. No onhan se edelleen, mutta nyt meillä on vieraana ummetus. Tyttö tänää tasan 3kk, eikä kakka oo tullu 12päivään. Normaalisti on kakannut nyt viimiset 1,5kk 7-8päivän välein. Selkeesti oirehtii itkuisesti kun kakka ei tuu. Meillä oli eilen 3kk neuvola ja jo edellispäivänä soittelin ja kyselin mitä tehtäis. On jumpattu, pidetty mahallaan reiden päällä, kylvetetty yms. Neuvona Levolacia ja jos kakka ei oo tullu ens maanantaina(jolloin 16. päivä kakkaamatta) nii katotaa mitä tehdään... kauanko te odottaisitte?

Ja siihen neuvolaan palatakseni, niin tytön paino ei oo noussu viimiseen kuukauteen, pituutta oli tullu 1cm. Meillä siis täysimetys. Kyselinkin pitäiskö alkaa harkita niitä kiinteitä siihen rinnalle pikkuhiljaa tai korviketta pikkasen. Sanoivat kumminkin, että ei vielä kuukauteen muutaku yritetään päiväaikaan tihentää ruokailuväliä nyt alkuun ja annetaan tytön edelleen nukkua yöt, kun se nukkuu 7-10tuntia yössä heräämättä syömään.

Rokotteet tosiaan saatiin kans eilen eikä noussu kuumetta.

Mä oon vähän pyörällä päästäni, kun tyttö kyllä syö hyvin, mutta se syö tietysti vaan sillon kun vattaa ei väännä ja nää väänteet on kyllä lisääntyny tän ummetuksen myötä. Muuten on kovin energinen ja hyväntuulinen.

Anteeks sekava teksti, mutta toisaalta luottavaisin mielin, että kyllä tää tästä, mutta toisaalta murhe on suuri.

Voi niniska! En oikein osaa muuten ottaa kantaa, mutta sen oon huomannut meidän pikkuisen kanssa että vatsan saattaa saada toimimaan kun jalkapohjia hieroo. Ihan siinä jossain jalkapohjan keskellä on kai joku akupunktiopiste ja oonki painellut jalkapohjia jos on masu ollut toimimatta. Meillä tyyppi siis yleensä kakkaa joka päivä ja sit pari kertaa vaan on ollut päivän taukoja. Nämäkin on kyllä jo harmittaneet pientä joten voin vain kuvitella miten pahalta sitten noin pitkä tauko tuntuu! En tiedä toimiiko kaikilla, mut kannattaa ainakin kokeilla! Tsemppiä!
 
Niniska aika outoa ettei nla käskenyt herättelemään öisin, sillä jos imetystä tehostetaan niin sitä pitäisi tehdä myös öisin. Ja yleensä jos imetystä tehostaa niin imetyksiä/pumppauksia pitäis olla 2h välein. Kannattaa tosta asiasta olla yhteydessä imetystukiryhmän tukiäitiin, joko fb: ssä tai soittaa imetystukipuhelimeen.

Ja kakkaan, niin sää voit syödä itse magnesium lisää(360mg) ja tarvittaessa 1-2vkoa tupla-annoksen. Tai vaihtoehtoisesti luumuja. Vauvalle voi tietty kokeilla antaa t-lusikalla pienen määrän luumusosetta jos muut ei tuo apua. Jossain oli neuvona et vauvan saa kakkaamaan työntämällä kuumemittarin tms peppuun, mutta vauvan suoleen ei saa työntää mitään sillä kuumemittarilla tms voi saada aikaan vahinkoa.
 
Myös vesi saattaa auttaa ummetukseen, eli keitä vettä ja anna lusikallinen vauvalle esim. ruiskulla.
 
Kiitos näistä neuvoista, otetaan kokeiluun. Luulenpa myös että alan ainakin kerran yössä herättää. Ei tästä muuten tuu mittää :)
 
Meillä th suositteli Pegorion ummetuslääkettä. En oo vielä ostanut, mut voi kuulema huoletta käyttää vaikka 10 vuotta ilman haittavaikutuksia. Se lisää nesteen määrää suolessa ja helpottaa ulostamista. Sopii myös pikkuvauvoille.
 
Meillähän oli kans aiemmin tuota ummetusta vaikka imetin tosi tiuhaan. Neuvolassa sanottiin, että on vain hitaampi suoli. Lääkäri sanoi, että max väli saa olla 1,5 vkoa, jos pitenee, niin pitää selvitellä lisää. Paino kuitenkin nousi ja tosi märkiä pissavaippoja tuli koko ajan. Kakkojen väli huomaamatta hiipi sinne kahteen viikkoon välillä. Kokeiltiin mallasuute, toisaalta cuplaton kun ei tienny mikä itkettää ja haettiin levolac kun lääkäri kirjoitti, sitä ei ole edes avattu. Sattuma puuttui peliin ja jotenkin vauvan vatsa alkoi toimimaan paremmin kun olin itse paljon kipeenä joulukuussa (enkä pumpannutkaan kuin jos oli pakko). Vauva ei huolinut tissiä mun sairastaessa, joten annettiin vastiketta. Huono puoli tuossa oli, että tissi ei meinaa enää juuri kelvata ja maidon tulokin selvästi vähentynyt, joten pääasiassa mennään nyt vastikkeella. Toisaalta se harmittaa, mutta onpa nyt helppoa kaikilla kun vauva ei itke vatsaansa koko ajan ja kakka tulee jo max parin päivän välein. Ihan niinku ois vauva vaihtunu :)

Ja tuota veden antamista meillekin neuvottiin.
 
Tissit mulla ei tunnu enää heruvan samalla tavalla, niinpä kokeilin pakastimesta pumpattua maitoa tarjota ja tyttö veti heti 2dl siltä istumalta imetyksen päälle. Loppu itkut siihen. Kakka ei oo tullu, mutta sikälimikäli saa liian vähän ruokaa niin ei kai sitä kakkaakaan liiemmin muodostu. Haettiin nyt korviketta varalle. Sormet ja varpaat ristiin että alkaa homma pelittää :)
 
Niniska, toivotaan että toimii. Meillä on kiukkuinen poika, jos suoli ei toimi kahdesti päivässä. Ahdistaa edes ajatella, että menisi 12 päivää, huh.
 
En tiiä mikä tuossa oli kun oletettavasti maitoa kuitenkin tuli tarpeeksi. Ja nytkin kun näkee syödyn määrän tarkasti ja ruuan puutetta ei ole, mutta kakka ei kuitenkaan tule joka päivä. Että ehkä siinäkin on perää, että suoli on vähän hidas.
 
Hmm. Kipuilua mitä tytöllä oli alkuviikosta ei tällä hetkellä oo ollu eilen eikä tänään. Kakkaa ei vieläkään.
Ja mulla alko kuukautiset ekan kerran tänään synnytyksen jälkee. Hienokseltaan epäilin jo eilen että en kai raskaana oo ku maistu rauta suussa, mutta kuukautiset siellä koputteli.
Mä kyllä informoin täällä, kun kakka päättää saapua ja mitä sen tuloon vaadittiin :D
 
Meillä th suositteli Pegorion ummetuslääkettä. En oo vielä ostanut, mut voi kuulema huoletta käyttää vaikka 10 vuotta ilman haittavaikutuksia. Se lisää nesteen määrää suolessa ja helpottaa ulostamista. Sopii myös pikkuvauvoille.
Kävin apteekissa hakemassa Pegorionia vauvalle. Siellä kerrottiin, että alle 2v vain lääkärin ohjeen mukaan. Jäi ostamatta. Ei th ollut ihan kartalla tällä kertaa.
 
Mites Levolac? Mehiläisen lastenlääkäri kirjoitti sitä meille reseptillä, vaikka ilmankin kai saa.
 
Levolacia ollaan käytetty. Th kerroin Pegorionin olevan hellävaraisempaa ja sopivan jatkuvaan käyttöön.
 
Meillä se eka rota aiheutti selkeästi mahavaivoja, onneksi vaan pierujen muodossa siinä viikko rokotuksesra.
 
Meillä ensimmäinen Rota-tehoste (joka annettiin siis 3kk iässä) aiheutti viiveellä melkein viikon kestävän ripulin. Mietin tosissani, otanko tuota kolmatta annosta lapselleni enää.
 
Takaisin
Top