Mitä sairaalakassiin?

Joo siks en aio ottaa stressiä. Ei se vastustuskyky kehity jos lapsi ei pääse kaivelemaan multaa jne :D ja lapset on lapsia. Toki suojelee lasta tapaturmilta jne mahdollisuuksien mukaan mutta miettii että meillä sais luututa hysteerisesti lattioita joka päivä kloorilla kun on 2 kissaa jos aikoo suojella pojua pöpöiltä.. Tai sit pitäis rajoittaa kissojen/Pojun liikkumista aika rajusti..
 
Jaa tarkemmin ajatellen mä en kyllä edes älynnyt pyyhkiä lastenhuoneen hyllyjä ennenkuin laitoin vaatteet sinne. :grin Enkä kyllä aio pestä koko satsia uusiksi. En mä normaalisti ole mikään siisteys- tai hygieniahysteerikko, päinvastoin, en olisi itse älynnyt edes pestä uusia vaatteita ennen käyttöä ellei muut täällä olisi niin tehneet. Nyt vaan aloin miettimään, että mitäköhän kaikkea muutakin muille itsestään selvää mä en älyä ajatella. :grin
 
Mulla noiden vaatteiden kanssa oli se että saatiin vaatteita jotka oli pyörinyt kellarissa varastossa.. Eli varmasti jonkin verran kerääntynyt pölyä.. Pesin ne siis ihan vaan siksi kun olen itse pölylle allerginen! Puhtaanahan ne on kuitenkin sinne laatikkoon pakattu :) mut en tosiaan tiedä miten kauan ne siellä varastossa oli ollu ja pelasin varman päälle. Sain kyllä silti oireita esim jo siinä kun kuvasin blogia varten ne äp-vaatteet! Tekstiilit on vaan tosi paha mulle..
 
Mä pakkasin pari eri kokoa - 44cm ja 50cm. Vanuhaalari on kokoa 56. Esikoinen oli ainakin niin kirppu, että kaikki 56cm vaatteet oli alussa iiiiisoja. Mutta katsotaan, jos täältä syntyy jättiläinen, niin pitää sitten miehen tuoda isompia vaatteita :D

Noi kemikaalit on vähän hankalia, kun niitä on joka paikassa. Monet pesuaineethan on kauheita myrkkyjä ja pyykinpesuaineista ja huuhteluaineista voi jäädä jämiä vaatteisiin jos käyttää liian paljon niitä. Joku reagoi ja joku ei :)
 
Joo no siks mietin kans ku jopa toi koko 52 saattaa olla ihan mielettömän iso! Helpompi pakata pojulle vasta sit ku kotiutuu :)
 
mulla kun on syntymässä varmaan keskivertokokoinen lapsi niin ajattelin että nyt varmaan riittäis vaan koko 56 mukaan. Tähän asti mulla on ollut 50 ja 56 body ja potkuhousut mukana, mut kun mennään lasketun ajan yli niin varmaan riittäis 56, mut ei ne kaks kirjokuoren kokoista viikattua vaatekappaletta sielä niin paljoa tilaa vie, että olkoot nyt pikkukokokin mukana.
Minä pesin uudet vaatteet 60 asteessa ja käytetyt 30 asteen pikapesulla. Mitään käytettyjä sitterin, kaukalon tai vaunujen kankaita en pessyt, samalla perusteella ois pitänyt pestä sohvat ja koko talo. Pölyä kertyy koko ajan kaikkialle, ei sillä oo väliä onko ne tullu ennen vauvan syntymää vai jälkeen. Repussa, sylissä tai sohvalla ei varmasti elä yhen yhtä sellaista bakteeria, joka ois vauvalle vaaraksi. Parempi että vauva tottuu normaaliin siisteyteen alusta alkaen, anoppi aiheutti pojalleen kaikki maailman allergiat hysteerisyydellä, kliinisyydellä ja varovaisuudella. Kumma kun nyt ei ole miehelläni yhen yhtä allergiaa, vaikka anoppi vielä jossain vaiheessa yritti väittää että "sinä olet sitten allerginen porkkanalle!"
 
Mä ostin nimenomaan vauvanvaatteita varten putelin herkkäihoisten hajusteetonta pesuainetta. Kaikki pestiin 60 asteessa. :) Mulle on noista kokojutuista sanottu, että 50 ei mahdu kaikille vastasyntyneillekään, ja että synnäriltä kotiutuessa ei ole niin justiinsa vaikka olisikin pikkuisen liian iso. Vauva on kumminkin niin pieni vielä ettei juuri liiku, niin ei haittaa vaikka hihat ja/tai lahkeet on vähän pitkät. Sen vuoksi ajattelin että josko tuolla 56 koolla pärjäisi... Mutta nyt aloin tosiaan pohtimaan että voiko sekin olla liian pieni. :wideyed: Noh, toisaalta näin alle 160 cm hukkapätkänä voin todeta, että jos 56 koon vaatteet ei tulokkaalle mahdu niin mulla taitaa olla aika paljon isompiakin ongelmia kun sen 62 kokoisen vaatekerran haetuttaminen kotoa. :grin
 
Oon ite ollu pieni.. 44cm ja mieskin vaan 51cm.. Ja pojulla ainakin painoarvio on tosi pieni niin mietin että miten se näkyy sit pituuden suhteen vai näkyykö edes..
 
Mulla on pakattuna 50cm body ja sukkikset, jumpsuit in 56cm ja toppahaalari 62cm. Nyt rv 36+4, jos syntyy muutaman vk sisään ni riittää mut jos menee lähemmäs la:ta ni lisään 56cm bobyn vielä :) mut oon kyllä aika varma et pitää olla "iso" vauva et 56cm vaatteet on isoja. Toki vaatteitten kokolaputkaan ei kerro aina totuutta...
 
Pitäisi vissiin myös alkaa pakata sairaalakassia valmiiksi. Enää viikko laskettuun aikaan. En oo kiirehtinyt asian kanssa, koska meillä on sairaalaan matkaa n. 200m. Käytännössä näen omasta ikkunasta sairaalaan. Joten tarvittaessa mies voi kotoa hakea tavaraa, jos jotain unohtuu. :)
 
Mun pitäis kans pakata... enää 6pvä laskettuun, mut oon niin varma et menee yli etten jaksa stressata vielä :grin
Mies totesi et hän voi syödä kanttiinista (tosin ei tainnu muistaa et se kanttiini on auki 8-16 arkisin eli vähiin jää ruokialu jos ei lapsi tuu virastoaikaan).
 
Meillä tosiaan eväänä vaan tripit sairaalakassissa. Mä sieltä saan ruokaa ja purtavaa, miehelle vois varata just jonkun kolmioleivän tai suklaapatukkaa. Joku limpparikin vois olla jees tai toipumis karkit mulle synnytyksen jälkeiseen päivään. Mä myös oletan että synnytys nopeampi kun esikoisesta (esikoisen synnytyskään ei superpitkä ollut) ja kun vauva syntynyt niin mies lähtee esikoisen luo kun hieman ollaan hengähdetty. Meillä pitää varata myös eväitä esikoiselle ja hänen hoitajalleen kodin jääkaappiin.
 
Mä olen pakannut pari harsoa, energiajuomaa ja patukan, kuivattuja luumuja ja hygieniatarvikkeet. Vauvalle merinovillaisen kapalon ja myssyn sekä yökkärin ja tonttupuvun :grin. tonttupuku ja yökkäri on kokoa 56 ja näyttää aika isolta eli eiköhän mahdu. Riippuen sitten syntyykö joun korvilla niin valitsen puenko valkoiseen yökkäriin vai tonttupukuun. Kaukalossa on lämpöpussi joten sinne voi vauva sujahtaa yökkärissä, eiköhän selviä kotiin asti. Jos käy niin hasradi mäihä että onkin megakokoinen vauva niin sitten saa matkustaa siinä merinokapalossa tai mies tuo mukanaan isompaa kokoa.

Tarkoitus ottaa mukaan vielä itselleni yökkäri ja alusvaatteet.
 
Mä oon kaikki vaatteet pessy kertaalleen ja se riittää. Vauvalle on pakattuna vaatteet (koot 56 sekä 62 varmuuden vuoksi) laukkuun, jota en ole pessyt. Enkä aiokaan pestä. Meillä on kaukalopussi ja kotimatka kestää vajaa puoli tuntia, joten ei sinne alle aivan mahdottomasti varmaan vaatetta tarvitse päälle ahtaa. Autossa on kuitenkin lämmin.
Itselleni en ole pakannut mitään. Luotan siihen, että ne ehtii sittenkin kerätä mukaan, kun alkaa olo tuntua "lähtövalmiilta". Onpahan sitten edes vähän tekemistä ja ajateltavaa niihin hetkiin, kun vielä sinnittelee kipujen kanssa kotona. Miehelle en ole ajatellutkaan ottaa mitään eväitä tai yhtään mitään muutakaan mukaan. Eiköhän tuo evästä löydä sieltä kanttiinista tai sitten saa itse kipaista jossain välissä hakemassa läheisestä kaupasta. Eikä kuitenkaan ole jäämässä sairaalaan yöksi tai mitään (siis ellei synnytys nyt juuri ole yöaikaan, mutta tarkoitin sillä tavalla olemaan), niin ei tarvitse sen kummemmin mitään tavaraa mukaan.
 
Mä en ole miettinyt myös mitään miehelle. Viimeksi mies sai mun aamupalan syödä kun alkoikin tapahtumaan eli mentiin saliin ja supistukset voimistu. Ei tullu siinä tarvetta itselle syödä. ja sitten synnytyksen jälkeen lähti kotiin kun tyttönen oli siellä ukin kanssa. Tulivat sitten vierailuaikana kattomaan koko kööri uutta pienokaista. Nyt on sellainen olo, että käynnistetään ja esikoisessa se tarkoitti sitä, että neljän tunnin odottelun jälkeen kesti neljä tunti, että tyttönen syntyi. joten nyt kun on kolmas niin voi tulla nopeammin. Miehellä työmaa sairaalan kanssa samassa kaupungissa niin hyvässä lykyssä keskeyttää työt muutamaksi tunniksi ja sitten palaa takaisin. :D

Itse ajattelin ottaa 56 senttisiä vaatteita tai pyytää miestä tuomaan. Tosin tämän hetkinen kuopus oli niin iso ettei meinannut mahtua hänelle varatut vaatteet päälle. Ne oli sen ainoan kerran päällä ja sitten menikin hyllylle. Nyt oon varannut vaan oikeastaan 62 senttisiä vaatteita, juurikin poitsukan suuren koon vuoksi. Olin siis varman, että myös tämä on iso tyttönen. ja jos täältä tuleekin kovin kirppu niin pitää pyytää kaikkia ostamaan 56 senttisiä vaatteita kun tulevat katsomaan vauvaa. Viime viikolla koko arvio oli 2700g. ens viikolla selviää kuinka paljon on nyt kasvanut.


No, on tässä vielä aikaa miettiä tuota kassia. Niin ja vauvavaatteet ajattelin katsoa hoitolaukkuun jonka mies voi ottaa sitten mukaan. Itselle vaan johonkin kassiin imetysliivit, liivinsuojat, rintakumi. Kotiutumisvaatteet itselle pyydän miestä tuomaan jos tullessa olleet vaatteet on syystä tai toisesta sotkeentunut. Ne olkoon mitä sitten sattuu.
 
Aijoo nuo tissijutut tosiaan, pitää heittää voiteet ja kumit ja imetystopit ja liivit kassiin. Mies saa pakata omat kamansa mukaan ja pääsee tosiaan helposti käymään kotonakin.
 
51 taitaa olla täysaikaisen lapsen perusmitta, mut eriasia sit onko se pitkäkinttuinen vai pitkäselkäinen. Mut luulis nyt et 56 sopii kaikille ainaki ekat päivät. ..ellei sitten ole vaate jo edellisellä käyttäjällä kutistunut. 55 senttinen vastasyntynyt on kyllä harvinaisuus!
 
Takaisin
Top