Arki vauvan kanssa

Vimpa

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Varmaan olisi fiksua luoda tälle vauva arjelle oma ketjunsa, niin nopeasti hukkuu viestit tuonne la marraskuuhun kun siellä niin kovasti käydään keskustelua.

Me päästiin vauvan kanssa eilen kotiin ja hienosti on sujunut muuten, mutta kaikki isommat lapset ovat kipeinä. Eilen illalla alkoivat yskimään ja nenät vuotaa, 1v7kk valvotti viime yönä enemmän kun vauva, kun yski ja itkeskeli. Nyt hirvee stressi, että tuleeko vauva kipeäksi. Olen koittanut lapsille sanoa, että odotetaan että paranevat ennen kuin vauvaa voi sylitellä ja pusutella, mutta koko ajan joku on tietysti siinä hämmentämässä. ymmärtäähän sen, että pikkusisko kiinnostaa,kun sitä on yhdessä niin kauan odotettu.. Kurjaa, että sairastelu pilasi, muuten niin mukavan kotiin paluun :sorry:
 
Missä nukutatte vauvanne päivisin ja öisin? Tai siis että missä vauva nukkuu? Sylissä päivällä, yöllä omassa sängyssä/vieressänne vai missä?
 
Meidän vauvat nukkuu öisin samassa pinnasängyssä. Päivällä nukkuvat sohvalla tai vaunuissa sisällä. Nukkuvat kerrallaan 1-3 tunnin pätkiä.
 
Mulla nukkuu tosiaan pinnasängyssä öisin, pari ekaa yötä oli sängyssä vieressä. En oikeen tiedä vielä että mikä olisi "oikea" vaihtoehto meille.
Päivällä esim. mun sylissä jos katson telkkua tai sohvalla unipesässä.
 
Meillä nukkuu päivällä sitterissä tai sylissä,kun aloitetaan ulkoilut niin myös vaunuissa. Yöllä omassa laatikossa ja jos ei sinne nukahda niin otan viereen,siihen kyllä rauhoittuu. Varmasti jokaiselle löytyy se oikea vaihtoehto vain kokeilemalla :)
 
Meillä nukkuu vauva omassa pinnasängyssä niin paljon kun vaan kykenee. Yöllä, kun itsenukun sohvalla, oon ottanut ekan yösyötön jälkeen viereen sohvatyynylle nukkumaan. Näin on samalla tasolla ja korkeudellakin mitä miun oma pää - en voi kääntyä päälle.
Nukkuu yleensä sen 1-3h, mut on ottanut muutamana yönä 4-6h pätkiä myös. Viimeyö mentiin tunnin välein kitisten, kun masua nipristi.. sit aina törähti ja tuli uuvahdus.
Saa nähdä miten menee ensi yö, aamulla ois neuvolakin.
 
Täälläkin flunssa rantautunut koko perheelle :sad001 tai siis vauva on ainoa siltä vielä säästynyt. Poika nukkuu pinnasängyssä, 3-4 tunnin pätkiä. Välillä syödään ja sit taas nukutaan. Perjantaina ois tiedossa pojalla magneettikuvaus ja labrat sekä lääkäri, jospa flunssat hellittää ennen sitä.
 
Meillä ei olla vielä kertaakaan saatu neitiä nukahtamaan tai nukkumaan pinnasängyssään, sänky on ihan meidän sängyn vieressä laita alhaalla. Herää heti kun laskee sinne. Nukkuu yöllä vieressä, kun yleensä roikkuu rinnassa jonnekin kolmeen tai neljään.. Nukahtaa siis rinnalle, mutta usein herää heti, kun putoaa suusta. Sitten alkaa kitinä ja silmät sepposen selällään auki... :/ Mutta kun lopulta nukahtaa, niin varmasti nukkuisi useamman tunnin, meidän vaan täytyy syötellä 3-4h välein pikkuneitiä. Päivisin nukkuu pisimmät ajat sylissä, jos laskee nukkumaan johonkin, niin ei yleensä kauaa siellä nuku vaan heräytyy. Tiedä sitten tekeekö itselle vaikeaksi elämän neitiä paljon sylittelemällä, mutta jäi varmaan synnäriltä päälle, kun maidonnousun tehostamiseksi piti neidin kanssa olla ihokontaktissa niin paljon kuin suinkin mahdollista, neiti mielellään olisi edelleen sitten koko ajan kiinni :) alkaa tuntumaan siltä, että olisi ehkä hyvä kuitenkin taipua siihen kantoliinan hankkimiseen :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: Eea
Meillä nukutaan omassa sängyssä.Paitsi iltaisin,kun tykkää olla sylissä ja kun meille tuli jo yksi tiheän syömisen päivä 10 päivän ikäisenä,niin silloin yö meni lähinnä sylissä. Muuten täällä on alkanut sujumaan arki.Alku oli ihmetyksen kanssa kovaa taistelua ja korvikettakin jouduttiin antamaan,kun omista rinnoista ei riittävästi tullut maitoa,mutta nyt näyttää helpottaneet ainakin hetkeksi :) kuulemma 3 viikon ikäisenä tulee uus tiheän imun vaihe,niin sitä sitten odotellessa.No.nyt osaa vähän varautua,eikä niin ihmettele mitä tämä on :)
 
Yöt vauva nukkuu mun vieressä; joko unipesässä tai sitten ihan mun kyljessä kiinni meidän sängyllä. Ja hyvin onkin toistaiseksi yöt nukkunut. Päivällä nukkuu sylissä tai unipesässä milloin missäkin. Tämä kun on meidän viimeinen niin on otettava kaikki irti ja ei ole yhtään kiire laittaa pinnikseen nukkumaan.

Mies on kotona tämän ja ensi viikon niin mä otan nyt aika rennosti. Ehtii sitä hektisempää arkea sitten taas pyörittää. Isoveljet ovat ihanan kiinnostuneita vauvasta ja haluavat silitellä ja sylitellä. Leluja vauvalle pitäisi kovasti jo kaapista etsiä, siinä olen vähän yrittänyt toppuutella isoveljiä.
 
Täällä ollaan oltu vuorokausi kotona ja vauvalla ikää tänä iltana se 2 vrk. Kotiuduimme siis äkkiä. Viime yö eli eka yö kotona otti koville. Vauva vaan itki puolesta yöstä alkaen ja minä itkin kun en tienny saako hän tissistä riittävästi, onko nälkä, onko mahakipu vai mikä. Rauhallinen olin kun mikä mutta silleen et mitä mie teen....... :sad001
Saatiin kunnon riitakin miehen kanssa. Hän on vähän vetäytynyt omiin oloihinsa "pois mun tieltä" kuten hän sanoi ja minä olen vaan toivonu että on mun ja vauvan kanssa. Minä itkin räkäposkella että mies ei välitäkään jne. Kunnon tunnemyrskyt. Onneksi puhuttiin ja ymmärrettiin. Mies raukka ei uskaltanut koskea kun ajatteli että olen kipeä synnytyksen jäljiltä ja haluan olla vauvan kanssa kahdestaan. Huomaa ettei hän oo saanu aikanaan tehdä mitään vauvan kanssa (exä ei antanut). Onnessaan pitää vaan sylissä kun mie sanon että ota, ei se rikki mene.
Ja mies haki yöllä 01.00 abc.ltä vauvalle korviketta. Vauva joi 20ml ja nukkui muutaman tunnin sikeästi.
Aamuyöllä tissiteltiin ja nyt sujuu tissin imeminen, taitaa alkaa maito nousta.

Mulla oli eilen illalla ihan järkyttävä ikävä mun lapsia. Olivat tähän päivään asti isällään. Eskarilainen tuli äsken ja aivan haltioissaan pikkuveljestä :) poika joka huus 6kk sitten ettei todellakaan halua pikkusisarusta.

Terkkari kävi äsken katsomassa meidän voinnin, koska päästiin niin pian sairaalasta. Kaikki hyvin siltä osin. Huomenna menemme synnärille ja lastenlääkärille 3vrk tarkistukseen.

Niin ja vieressä vauva oli yön ja tulee olemaan. Tissi poskella....
 
Muokattu viimeksi:
Tällein vuorokauden himassa olleena voin vaan sanoa, että mä kyllä nautin tästä äitiydestä! En mitään muuta tekisi kuin makaisi vauva kainalossa ja tuijottelisi sitä..

Eilinen meni koko perheellä sohvalla makoillessa (viriteltiin olkkarin sohvasta yks iso sänky), ihmeteltiin pientä ja torkuttiin. Kävin oikein pitkän kaavan mukaan (varmaan puolisen tuntia..) kuumassa suihkussakin pesemässä sairaalan pois itsestäni, kuorin ja höyläilin ja nautin vaan olostani.

Ihana oli pujahtaa yöllä kolmen aikaan puhtaassa yökkärissä puhtaisiin lakanoihin vauvan kanssa, herättiinkin vasta puolen päivän jälkeen.. toki on syöty yöllä, mutta kun toinen nukkuu tissillä, niin sitä ei lasketa. Täällä me nytkin koko porukka maataan peiton alla, vauva isin kainalossa ja mä syön suklaata ja valmistaudun syöttöön. :happy:

En oikeasti vois tyytyväisempi olla! Meillä on sellainen kirjoittamaton sopimus, että isi vaihtaa vaipat, putsailee navan ja vaihtaa vaatteet ja mä sitten keskityn imetykseen. Just kysyi, että onko varma, että maito riittää pienelle ja tuleeko tisseistä muka jotain, niin käskin vaan kokeilla yöpaidan rintamusta ja kuunnella tytön tyytyväistä huokailua aina syötyään, että ihan varmasti saa ruokaa. :rolleyes:

Päästiin jo eilen tutustumaan pyykkirumbaan, luojan kiitos tosta kuivaavasta koneesta. Vaihtoon ei mennyt kuin yhdet housut, yksi parisängyn aluslakana, parit harsot, pari bodyä, tumput, sukat ja yöpaita.. vähän falskaa nämä Liberon ykkösvaipat, kun tuo neidin kakka on aika vetistä.. :smug:
 
Missä nukutatte vauvanne päivisin ja öisin? Tai siis että missä vauva nukkuu? Sylissä päivällä, yöllä omassa sängyssä/vieressänne vai missä?

Meillä neiti nukkuu päivällä äitiyspakkauksen kopassa olkkarin sohvalla tai olkkarin pöydällä. Nyt näköjään isäntä laitto noihin vaunuihin. Yöllä nukkuu meidän kans makkarissa. Neitin sänkynä on vaunut öisin makkarissa mut aina mää hellyn ja otan/jätän syöttöjen jälkeen hänet viereen sänkyyn oman peittoni alle. Siinä me sitte tursotellaan monesti aamuun asti. Kun neiti pääsee sänkyyn niin nukkuu vaan niin paljon paremmin ja ei ees kakkavaippa haittaa :hilarious:
 
Parempi yö ja tissimaidolla pärjättiin :)
Illalla vauva joi pullosta n.20-30ml. Nukkui 22-01, vieressä, söi tissiä ja nukkui noin 05.00. Itsekin sai hyvät unet. Eilen imi tiheästi rintaa ja alkoi maito nousta. Huh. Tyytyväinen ja rauhallinen ollut nyt. Isoveljetkin aivan ihastuneet häneen.
Tänään 3 vrk lääkärin tarkistukseen koksiin.
 
Meidän yö oli ihan kökkö, tyssi nukkui koko illan ja heräsi klo 23. Seuraavan kerran kävikin nukkumaan sit klo 4, kun oli taas kaikki huonosti. Imi tissit tyhjiks ja korviketta ei huolinut. Masuun ei koskenut, kun mitään sieltä ei ole vieläkään pihalle tullut. Heräsi sitten neljän tunnin unien jälkeen klo 8 ja otti tän jälkeen aamutorkut klo 11.50 asti. Nyt taas nukkuu ja klo on 12.30.. miks ei itteeni voi nukuttaa päivällä..? Nyt ois hyvä hetki ottaa torkut, mut ei niin ei.

Mileim + neiti 2vk
 
Meillä ikää nyt 5 päivää ja hyvin on mennyt. Tyttö syö ja nukkuu hyvin ja tuntuu olevan tyytyväinen. viime yönä syötiin 23 sitten 03 ja aamulla 07.Pissaa ja kakkaa tulee hyvin. Jaksaisin kyllä vain katsella ja haistella vauvaa vaikka koko yön, mutta onneksi olen malttanut nukkuakin :love7
Onko muilla toiminut lantionpohjan lihakset hyvin synnytyksen jälkeen? Minä en saa vessassa pissasuihkua katkaistua, vaikka miten koitan supistaa lihaksia. Nyt oon treenannu niitä monta kertaa päivässä, jospa ne pian alkaisi vahvistumaan. Laiska kun olin ja en paljon odotusaikana ehtinyt niitä jumppaamaan :smiley-ashamed008
 
Ei toimi omatkaan lantionpohjalihakset.. sit vielä tikit jotenkin silleen, että kun koitan jännittää lihaksia, niin tikkejä kiristää.

Ja mä siis kuitenkin treenasin raskauden aikana niitä lihaksia, mutta saattaahan olla, että vielä on turhan aikaista vaatia mitään kovin kummoista urotekoa. Vai onko synnytyksen jälkeen jotain varoaikaa lantionpohjalihasten suhteen?

Btw, tuolta meidän prinsessalta on jo irtiamassa napatynkä - viiden päivän ikäisenä. Tuntuu jotenkin tosi aikaiselta.. onkohan se napa siellä alla parantunutkaan edes vielä?
 
Eilen kotiuduttiin vauvan kanssa ja täällä totutellaan vauva-arkeen :) kaikki sujuu muuten ongelmitta mutta mulla on aika kivulias toi epparihaava ja sen takia on vaikea liikkua sängystä mihinkään, makoilen vaan vauvan kanssa ja mies tuo ruokaa ja vettä että imetys sujuu. Niin ja siinäkin pientä hakemista, varsinkin nyt kun rinnat on tosi turvonneet ja vauva ei meinaa saada otetta sen takia (ja mulla siis muutenkin tosi kookkaat rinnat niin nyt ne on sellaiset jalkapallot) ja koska en saa istua on imetettävä koko ajan makuultaan, mikä on hankalaa kun raskas tissi meinaa painaa vauvan nenän lyttyyn. Huoh.. mutta en silti voisi olla onnellisempi, tyttönen on niin suloinen ja rauhallinen :Heartred nukkuu pitkiä toveja ja vatsa toimii hyvin!
Jos jollain on vinkkejä tuohon imetykseen niin otan mielelläni niitä vastaan!
 
Ilyana, meidän pojalta irtosi napatynkä jo tiistaina (eikös meidän lapset olleet syntyneet samana päivänä eli 12.11?). Tosi aikaisin irtosi mutta napa näyttää ainakin hyvältä. Aika nopeasti on noilta isommiltakin irronnut, tosin ei näin nopeasti.

Mulla kyllä toimii lantiopohjanlihakset ihan hyvin. Sairaalassa ainakin oli ohjelappu, että heti vaan synnytyksen jälkeen niitä treenaamaan. Mulla ei esikoisen synnytyksen jälkeen aikoinaan ollut suunnilleen mitään pidätyskykyä pissan suhteen aluksi, en tiedä miksi ne lihakset muka nyt ois paremmassa kunnossa...En todellakaan ole niitä treenannut raskausaikana.
 
Ellukkainen, saman päivän lapsia juu, kuulostaa kivalta luetella sotua "121116-".. :rolleyes:

Hyvä sitten, ettei irtoa "liian" aikaisin, mä jotenkin aina oon vaan mieltänyt, että pysyisi jotenkin pidempään ja ettei se alta paljastuva napa näyttäisi yhtään "keskeneräiseltä". No, sen näkee sitten jahka koko rusina edes irtoaa.
 
Takaisin
Top