Vauvakirja ja raskauden dokumentointi

maissi

Oman äänensä löytänyt
Oletteko ostaneet vauvakirjaa tulevalle vauvalle?

Mun tekisi kovasti mieli, mutten ole vielä kirjakauppaan päässyt kirjoja hypistelemään. Netissä tuntuu olevan esillä vain kannet, enkä niiden perusteella kirjaa haluaisi ostaa. Sisältöhän niissä on tärkein.

Oletteko muuten dokumentoineet raskautta mitenkään? Pinteresti on täynnä kuvasarjoja kasvavista mahoista. Oletteko lähteneet tällaisia toteuttamaan :) ?

Kertokaa toki kokemuksia ja mihin kirjoihin olette päätyneet.
Ja kuulen mielelläni myös muita tapoja millä olette dokumentoineet tätä ihmeellistä aikaa.
 
Mä otin kuvia aina täysinä viikkoina, mut nyt on jääny muutama viikko välistä. Raskausajan valokuvaukseen ajattelin mennä miehen kanssa.

Ja olen kirjoitellut ylös kaikkia päiviä ja tapahtumia (ekat potkut, tyttö vai poika, jne), mistä ajattelin alkaa kohta puolin kokoamaan itse leikekirjaa, saapahan mieleisen :) Kunnes menee hermo ja käyn ostaa valmiin :D
 
Mä ostin muistaakseni halpahallista vauvakirjan johon on sit kirjattu liikkeitä ja tuntemuksia. Mitään masukuvia en varmaankaan lähe ottamaan kun ei niin vauvamasulta näytä
 
Mä ostin tänään suomalaisesta vauvakirjan. Paljon on vaihtoehtoja kyllä.. hulluksi tulee kun niitä katselee ja koittaa päättää mieluisen :) Mahakuvia en ole ottanut yhden yhtä.. Olis pitänyt olla sillon heti alussa niin fiksu, että laittas ylös just päivämääriä millon alkanu liikkeet yms tuntumaan :)
 
Mä en ole oikeen dokumentoinu.. esikon vauvakirjaan on uä kuvaki viel laittamatta tai no se pitäis varmaan skannata ja teettää kuvaksi ku tuos uä tulostees ei vissiin pysy muste ikuisuuksia. esikolle on mauri kunnaksen piirtämä vauvakirja, helmikuiselle olisin halunnu vihreän samanlaisen mut niitä onki vain pun, sin ja kellertävän oranssi mikä meillä esikolla jo on. yhen mahakuvan oon muistanu napata.. mut ehkä myöhemmin sit lisää :) mitään liikkeiden alkuja jne ei oo tullu kirjattua ylös :/ jotenki kaikkee muuta hulinaa sen verran et ei tuu rekisteröityä mitään.. raskausviikkojaki joutuu tosissaan miettiin jos joku kysyy :angelic:
 
Mä oon kirjoitellut päiväkirjaa aika ajoin ja silloin tällöin sunnuntaisin ottanut masukuvan. Alkuun innoissaan tietty joka viikko mut nyt se on vähän unohtunut vaikka oliskin jo jotain kuvattavaa :D
Etsin pitkään vauvakirjan tyyppistä odotuskirjaa, mutta ei sellaisia enää myydä. Yhdellä kaverilla oli vuosia sitten sellainen. Päiväkirja ajaa saman asian oikeastaan. Kirjoitan aika neutraalisti jotta sitä voi sitten halutessaan lukea jälkipolvillekin tms. Oma äitini kirjoitti raskaus- ja vauva-ajalta päiväkirjaa minua odottaessaan ja nyt sitä on ihanaa lukea ja sain siksi inspiraation itsekin. Äitini menehtyi aika äkillisesti 1,5v sitten mutta ehti kertoa kirjasta ja rohkaisi sitten ajan tullen lukemaan.

Vauvalle aion hankkia vauvakirjan, tosiaan kova homma vertailla mikä on hyvä. Joku personoitava, muttei liian tyhjä taulu. Kamalan korkeat kriteerit :D
 
Mä en tehny esikoisestakaa nii en varmaan tästäkää. Esikoisen vauvakirjaki (sai 3 ristiäislahjaksi, 2 samaa..) on täyttämättä, tai on se täytetty 9kk asti. Pitäis taas kattoa sitä. Ja toisen saman esikoisen vauvakirjoista ajattelin sitte tulevalle tehdä.
Toki esikoisesta sain viimein albumit tehtyä ekasta vuodesta ja jatkan niitä sitte toisen kans :)
 
Oon joo kuullut näistä että ekalle vauvalle kauniisti täytetään kaikki kirjat ja albumit ja lopuille muksuille ei välttämättä edes aloiteta kirjaa :D
Tätäkin vois joo miettiä etukäteen. Että nyt on tosiaan aikaa tehdä ja täytellä, mutta mites sitten toisen ja kolmannen kanssa :D Vois olla ihan järkevää olla tekemättä nyt mitää överi vaikeaa niin että seuraavillekin saisi sitten samanlaiset :)
 
Minä oon kirjoitellut odotusajasta neuvolasta saatuun äidille-kirjaseen jossa jokaiselle rv:lle on oma sivunsa, säilytän sen itselle ja pienokaiselle luettavaksi. Toivon että jaksan täytellä samalla innolla sitten vauvakirjaakin.

Olisi sitä itsekin kiva lueskella omaa vauvakirjaa mutta sellaista ei valitettavasti ole, miehellä taas on aivan ihanasti kirjoitettu ja pitkältä ajalta oleva vauvakirja ja tämä innostaa ainakin nyt kirjoittamaan omasta vauvasta.
 
Mä sain joululahjaksi vauvakirjan ja ajattelin sen kyllä täytellä. Vauvamasufotoja olen ottanut silloin tällöin ja yhteen appiin kirjoittanut jotain oireita yms. En jotenkin tajunmut pitää mitään päiväkirjaa, ois pitänyt kyllä. Mutta toi kirja alkaakin melkeestä syntymästä joten raskausajan tilitykset siitä valitettavasti jääkin.

Onko kukaan jo käynyt easkausajan kuvauksessa? Ja jos on niin voiko suositella hyviä kuvaajia? Me aiotaan mennä ja myös newborn kuvauksiin.
 
Me ostettiin semmonen Mauri Kunnaksen Vauvakirja, tykkäsin siitä eniten. En oo vielä uskaltanu alkaa täyttelemään, jotenkin hirveet paineet että mitä ja miten sinne kirjoittais, jos sitä luetaan sitte joskus vuosikymmentenkin päästä.. :wideyed:
 
Wadalma, esikoisella se Mauri Kunnas ja oon tykänny kovin :) Lahjaksi saatiin, tälle uudelle tulokkaalle en oo ostanu vielä jos tulee taas lahjana.. :D
 
Mua houkuttelis Oot niin ihana-kirjahässäkkä mutta hinta on aika kova ja en tiedä jaksanko/ehdinkö puuhastella silleen, että lopputuloksesta tulisi riittävän kiva.
 
Hei onko kukaan harkinnut tehdä sitä sähköistä Kidmemoa yhdessä sukulaisten kanssa? Tai onko jollain jo kenties kokemusta? Tosiaan netissä täytetään ja sitten lipuksi voi tilata niitä vauvakirjoja vaikka useamman myös sukulaisille.
 
Vauvakirjaa täyttelin esikoisen aikaan hyyyyyvin laiskasti, mutta on se tuolla vielä. Ei vaan tullut ryhdyttyä, ja toisaalta en kauheasti tykännyt siitä :P
Jos sitä hankkis molemmille uudet, mistä itekin tykkää, ja kopiois tuolta vanhasta ne tiedot sinne uuteen... mutta saas nähdä.

Mutta yksi mistä on ollut hyötyä näin toisella kierroksella, on pieni vihkonen, mihin kirjasin loppuraskauden ja ekojen vauvaviikkojen tuntumia ja mietintöjä. Siitä on oikeasti ollut itelle hyötyä nyt, kun eihän sitä ois millään muistanu että milläs viikoilla sillon n. 2,5v sitten alkoi nää kipeämmät harjotussupistukset ja muut, ja aika tarkkaan (ja roiseja yksityiskohtia säästämättä) olin kirjannu kans synnytyskertomuksen ylös. Sen nyt tottakai muistaa, mutta en välttämättä kaikkia diiteilejä.
 
Oon joo kuullut näistä että ekalle vauvalle kauniisti täytetään kaikki kirjat ja albumit ja lopuille muksuille ei välttämättä edes aloiteta kirjaa :D
Tätäkin vois joo miettiä etukäteen. Että nyt on tosiaan aikaa tehdä ja täytellä, mutta mites sitten toisen ja kolmannen kanssa :D Vois olla ihan järkevää olla tekemättä nyt mitää överi vaikeaa niin että seuraavillekin saisi sitten samanlaiset :)
Sulla on varsin hyvä pointti tuossa:grin!
Esikoispoika sai äärimmäisen tarkkaan kirjatut tiedot odotuksesta asti (enkä jaksa uskoa että sitä koskaan kiinnostaisi niitä itse lukea:p), siitä eteenpäin harveni kirjoittelut lasten kirjoihin:cool:.. kaikilla olemassa kyllä, mutta ei niihin keksi enää mitään kirjattavaa (kaikki on jo niin rutiinia?:shy:).Vaan tulipa tässä mieleen että täytyy ehkä ulkoistaa tuo kirjaaminen noille isommille tytöille, nehän vois ihan mielellään täytellä vauvakirjaa:happy:! Jahka saadaan se vauva nyt ensin maailmaan..
 
Me ostettiin lopulta Tatu ja Patu kirja. Se sopii parhaiten meidän perhemuodolle eikä tarvitse liikaa tehdä itse.
 
Pojille tein ekasta vuodesta, joka kuukausi laitoin kuvan ja jotain pientä. Niin meinaan tälle tytöllekkin tehdä :D
 
Takaisin
Top