Maito jääkaapista vauvalle - lämmitys?

taskumari

Jostain jotain jo tietävä
Heippa!

Meillä esikoinen syntyi tossa nelisen päivää sitte ja mulla tulee maitoa ihan yli tarpeiden.
Suositeltiin luonnollisesti pumppaamaan ulos ja jääkaappiin, että voi sitten käyttää, mutta mulla on nyt ihan jäänyt hämärän peittoon, pitääkö se jääkaappikylmä äidinmaito lämmittää jotenkin, vai onko käyttökelpoista heti kaapista otettua? Pakastinkylmästä löytyy kyllä tietoa, sen sulatuksesta ym. mutten ainakaan missään törmännyt, että mites tosiaan jääkaappikylmän kanssa.
 
Olen ymmärtänyt, että noin pienelle ei saa antaa vielä jääkaappikylmää maitoa, koska pieni ei sitä vielä osaa ja pysty lämmittämään. Minä lämmitin vauvalle maitoa pari-kolmekuiseksi asti vesihauteessa, kun sitä mikroa ei suositella, kun tappaa ravintoaineita. Eli ihan vaan vaikka hanasta kuumaa vettä astiaan ja pullo sinne pariksi minuutiksi. Toki voi pullonlämmittimenkin ostaa, mutta meillä tuo vesihaude toimi ihan hyvin, kun ei edes päivittäin pullosta juonut maitoa. Ja tiesithän, että äidinmaito säilyy n. 8 tuntia ihan huoneenlämmössä, eli sitä ei ole ihan pakko sinne jääkaappiin edes laittaa.
 
Heippa!

Kiitos teille vastauksista, ja varsinkin tuosta tiedosta, että äidinmaito noinkin pitkään säilyy ihan huoneenlämmössäkin, itsellä kun sitä maitoa tulee pumpattua lähinnä juuri kahvi- tai kauppareissuja varten, kun en koe luonnollisena istua kaverin keittiössä tissi paljaana kahvia hörppien :D
 
Kyllä pikkuvauvalle on suositeltavaa lämmittää maito, se on jo ihan nautintokysymyskin (koska äidinmaito on luonnostaan lämmintä, vauva on "tottunut" saamaan lämmintä maitoa). Vähän isommalle voi jo tarjota kylmempääkin, jos suostuu juomaan. Mutta mieluummin lämmittäisin ainakin puolivuotiaaksi asti.
Äidinmaidon saa lämmittää myös mikrossa, MUTTA täytyy varoa, ettei se kuumene yli sen 37 asteen; silloin alkaa ravinteet hävitä.
Eli ei ole suositeltavaa esim. kuumentaa maitoa kuumaksi asti ja jäähdyttää sitä kylmällä maidolla niin, että tulee sopivan lämpöistä.
Ja lämmitettyä maitoa saa tarjota max. 1,5h lämmittämisen jälkeen, sen jälkeen alkaa olla jo hygieniariski.

Sama muuten pätee myöhemmin puurojen valmistamiseen; ei kannata keittää puuroa korvikkeeseen tai äidinmaitoon, koska maidosta häviää ravintoaineet.
 

Meille sairaalassa sanottiin, että huoneenlämmössä säilyy 6 tuntia ja lämmityksen jälkeen tunnin käyttökelpoista..

Vesihauteessa mekin sitä lämmitettiin. Välillä suoraan hanan alla ja huljutettiin pulloa samalla, meillä tulee hanasta tosi kuumaa vettä (sormet lähestulkoon palaa..).

 
Mites sit sellainen tilanne että rintamaito ollut jääkaapissa ensin ja sitten otan pullon huoneen lämpöön ja mukaan esim kylään tai vaunulenkille. (En siis lämmitä erityisesti , otan vain huoneen lämpöön). ja jos sitten käykin niin että vauva ei tarvitse maitoa reissun aikana niin voinko laittaa pullon takaisin jääkaappiin?(vauva ei siis ole juonut pullosta.. Tiedän että silloin ei säily kauaa suun bakteerien takia)
Kiitos :)))
 
Luulisi että tunti tai parikin jossain syksyisessä 15 asteessa ei vielä vaikuta, mutta, jos pidempään tai lämpimämmässä kelissä on se maito, niin kannattaisi varmaan sitten syöttää pois jokatapauksessa.
 
Minä just mietin tuota ja näitä asioita, tietääkö joku varmasti miten jääkaapista otetun, vesihauteeseen lämmitetyn maidon kanssa: saako laittaa takaisin jääkaappiin? Tuo olikin minulle uusi tieto, ettei syödystä pullosta saa myöhemmin tarjota :)
 
Kertaalleen lämmitettyä maitoa, olipahan se äidin maitoa tai korviketta ei saa enää laittaa kylmään ja käyttää uudelleen. Eli lämmität vain sen verran mitä arvelet tarvitsevasi...:)
 
Muokattu viimeksi:
Kertaalleen lämmitettyä maitoa, olipahan se äidin maitoa tai korviketta ei saa enää laittaa kylmään ja käyttää uudelleen. Eli lämmität vain sen verran mitä arvelet tarvitsevasi...:)
Hyvä, kiitos :)
 
Takaisin
Top